امام جمعه اردبیل گفت: تصمیم دولت ایران مبنی بر کاهش سطح تعهدات خود در توافق هسته‌ای هرچند دیر صورت گرفت ولی اقدامی شایسته و ضروری بود.

 آیت‌الله سیدحسن عاملی امروز در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل با اشاره به تصمیم و اقدام متقابل ایران در برابر برجام اظهار داشت: تصمیم دولت ایران مبنی بر کاهش سطح تعهدات خود در توافق هسته‌ای هرچند دیر صورت گرفت ولی اقدامی شایسته و ضروری بود؛ این اقدام تمام دشمنان را به تب و تاب انداخته است و بزرگترین برکت آن این است که آمریکا و اروپا را از توهم بیرون می‌آورد.

وی افزود: در یک سال گذشته آن‌ها بطور مدام با نقض برجام، ما را می‌زدند، ما هم تماشا می‌کردیم، برای آن‌ها یقین شده بود که ما در وضعیت ناچاری به سر می‌بریم و کار ما به آخر رسیده است، مخصوصاً منافقین که به پمپئو و بولتون متصل هستند به آن‌ها مشورت می‌دادند که ایران در اثر نقض‌های ترامپ، متلاشی شده است و این توهم را در ذهن او ساخته بودند، اگر به سخنان ترامپ نگاه کنید از اوضاعی درباره ایران صحبت می‌کند که اصلا واقعیت ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: آن‌ها به توهم افتاده بودند که ایران بخاطر اوضاع اقتصادی، مکتوف الایدی و مغلول الیدین است و توان هیچ عکس العملی را ندارد و لذا روز به روز در فشار بر ایران جدی‌تر می‌شدند؛ انفعال دولت ایران حتی اروپایی‌ها را هم به توهم انداخته بود که ایران به اضطرار مطلق افتاده و اگر چند ضربه دیگر بزنند یا ضربات را قدری ادامه یا کانال مالی تازه تاسیس شده را قدری معطل کنند، کار ایران تمام است و حالا با این حرکت حماسی، متوجه شدند که کار تازه شروع شده و از این به بعد نوبت حمله ایران است.

عاملی تصریح کرد: به چند نکته باید توجه کنیم، اول اینکه این حرکت حماسی قطعاً جواب خواهد داد چون امنیت خاورمیانه، امنیت انرژی و بلکه امنیت جهانی برای آن‌ها بسیار مهم است، آن‌ها از حالا به اضطرار افتاده‌اند؛ دوم اینکه ترامپ از نظر عملکرد، کاملاً صفر الیدین است و در انتخابات آتی هیچ شانس پیروزی ندارد، او ذره‌ای در تامین امنیت برای اسرائیل موفق نبوده و در همین هفته آتی با موشک باران اسرائیل توسط حماس کاملا زیرسؤال آیپک رفت.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: کره شمالی هم از مهار آن‌ها خارج شد و ملت‌های عربی هم بخاطر انتقال پایتخت اسرائیل به قدس و بخاطر معامله قرن و بخاطر حمایت ویژه آمریکا از کشتار یمن و حمایت از ابومنشار یعنی بن سلمان و مخصوصاً بخاطر فروش سلاح به ائتلاف ضد یمن، از جهت دیپلماسی عمومی کاملا به سوی ایران برگشته‌اند و خط مقاومت در اثر اشتباهات ترامپ، جایگاه بسیار ویژه و قدسی پیدا کرده است و حالا علاوه بر همه آن‌ها، کاری کرد که ایران هم از مهار خارج شد.

وی افزود: سوم اینکه یک فرصت استثنایی برای ما درست شده است چون پیدا شدن آثار خروج ایران از برجام، اثرات بزرگی بر امنیت منطقه، جهان و انرژی خواهد داشت؛ به همین جهت سیاست‌مداران اروپایی اعلام کردند هیچ چیزی بدتر از خروج ایران از توافق هسته‌ای نیست؛ تصمیم ایران به کاهش سطح تعهدات خود در توافق هسته‌ای، بدترین خبری بود که در آمریکا و اروپا منتشر شد و حالا هر دو قدرت، تحت فشار افکار عمومی و ملت‌های خود هستند که شما باعث عقب نشینی ایران شدید.

امام جمعه اردبیل گفت: دولت‌ها و ملت‌های دنیا، همه می‌دانند که علت اقدام ایران، یکه تازی دولت آمریکا و تعلل اروپا است، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، همیشه فصل الخطاب بین دولت‌ها است و حتی بعضی از اروپایی‌ها گفته‌اند که ما آن را بالاتر از حکم خدا می‌دانیم! از طرفی این دولت آمریکا است، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و برجام امضاء شده در شورای امنیت سازمان ملل را زیرپا گذاشته است نه ایران.

وی اظهار کرد: وادار شدن ایران به کاهش سطح تعهدات خود در برجام یک فرصت عظیم تبلیغاتی برای ما فراهم ساخته است؛ آقای ظریف حتما و باید در روزنامه‌های کثیرالانتشار آمریکا مقاله بنویسد و یا با رسانه‌های آن‌ها مصاحبه کند که ترامپ نه تنها نتوانست توان هسته‌ای کره شمالی را مهار کند بلکه باعث عقب نشینی ایران از برجام شد.

خطیب جمعه اردبیل بیان کرد: این مسأله، مثل قتلگاه برای ترامپ است و من از سر تحقیق می‌گویم که هیچ چیز مثل این قضیه در رأی آینده ترامپ مؤثر نیست، او با فشار بر ایران، خطای بسیار بزرگی را مرتکب شده است و اگر ما از این فرصت از راه‌های مختلف استفاده نکنیم، بزرگترین توفیق را از دست داده‌ایم.

عاملی افزود: از حالا در آمریکا و در مقالات مختلف سیاستمداران اروپا هجمه بزرگی بر علیه اطرافیان جنگ طلب ترامپ مخصوصاً بولتون و پمپئو شروع شده است و خود ترامپ آن قدر تحت فشار قرار گرفته که اخیرا اعلام کرد “ما از ایران فقط یک چیز می‌خواهیم و آن اینکه ایران تسلیحات اتمی نداشته باشد، همین!” این مسئله با برجام کاملا تضمین شده بود اما خطاهایشان ایران را از مهار خارج می‌سازد و مقصران اصلی خود آن‌ها هستند.

وی گفت: اینکه ترامپ می‌گوید آرزوی من این است که ایرانی‌ها به من زنگ بزنند ولی جان کری نمی‌گذارد، این نشان احتیاج فوق العاده او به مهار ایران است، اما علت عدم تماس ایران، جان کری نیست بلکه فرهنگ و مدنیت و شخصیت ایرانی‌ها اینگونه است که هر قدرتی آن‌ها را تحقیر کند و به کرامت آن‌ها تعرض نماید و با آن‌ها از سر قلدری و تفرعن و فزونخواهی برخورد کند آن‌ها یک جواب دارند که از حسین بن علی(ع) یاد گرفته‌اند و آن «هیهات منا الذله» است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل بیان کرد: چهارم اینکه بسیار خنده‌دار است که با اقدام دولت ایران، فوراً دولت‌های اروپایی اعلام کردند که ما از ایران می‌خواهیم به تعهدات خود در برجام پایبند باشد و اگر ایران پایبند باشد، ما هم به تعهدات و الزامات خود پایبند می‌مانیم! در جواب باید گفت «فی الصّیف ضیّعت اللبن»! چرا از اول انعقاد این قرارداد بین المللی که به امضای شورای امنیت رسیده به تعهدات خود عمل نکردید؟ و الان از کدام تعهد صحبت می‌کنید؟

وی افزود: رئیس جمهور فرانسه گفته اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند، تحریم بر می‌گردد، کسی نیست به این مرد فراموش کار بگوید کدام تحریم مانده که آمریکا آن را برنگردانده باشد؟! دیگر برای شما تحریم و حربه‌ای نمانده تا با آن ایران را تهدید کنید و پنجم اینکه آن‌ها با نقض میثاق خود، حیله بزرگی برای ایران چیده بودند اما خودشان دچار دردی بزرگ شدند، آن‌ها در معادلات خود، خداوند و سنت‌های آفرینش را کنار گذاشته بودند؛ خداوند بارها خبر داده که در برابر کید کفار ساکت نمی‌ماند.

عاملی تصریح کرد: همه این وعده‌های الهی زمانی محقق می‌شود که ما به یکدیگر رحم کرده و از خیانت به یکدیگر و به کشور اجتناب کنیم؛ خداوند فرموده «أَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ » (بقره ۴۰) اهل بازار در معاملات خودشان انصاف داشته باشند، ملت باید به نیاز جمع کند نه به میل و  مخصوصاً دولت مردان باید در عمل به وظیفه خطیر مدیریت اقتصادی و تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها دقت کامل داشته باشند و توان خود را نشان دهند.

انتهای پیام/