استاندار اردبیل گفت: با شروع خیز پنجم ابتلاء به کرونا وضعیت استان اردبیل و بیش از چهار شهر به رنگ قرمز درآمده و تعداد بستری‌ها نیز به بیش از ۴۰۵ نفر افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اکبر بهنام‌جو عصر دوشنبه در جلسه قرارگاه شهید حاج قاسم سلیمانی در اردبیل اظهار کرد: با شروع خیز پنجم ابتلاء به کرونا وضعیت استان اردبیل و بیش از چهار شهر به رنگ قرمز درآمده و تعداد بستری‌ها نیز به بیش از ۴۰۵ نفر افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: روزانه به طور متوسط ۸۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری می‌شوند و به تناسب همین شرایط میزان مرگ و میرها نیز افزایش یافته است.

استاندار اردبیل ضرورت رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی را در این شرایط حساس از سوی عموم مردم به ویژه اصناف و بازاریان یادآور شد و گفت: متأسفانه برخی از اصناف و صاحبان صنوف الزامات کرونایی را رعایت نمی‌کنند و به همین خاطر ما با افزایش بستری‌ها و انتشار ویروس دلتا در سطح استان روبه‌رو هستیم.

بهنام‌جو افزود: ۱۰ برابر بیماران موجود در بیمارستان‌ها، ما افراد مبتلا به کرونا در منزل داریم که قرنطینه خانگی شده و اگر عموم شهروندان زدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را مراعات نکنند، ما همچنان با تشدید پیک پنجم روبه‌رو خواهیم شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در روزهای اخیر و با افزایش مسافران و گردشگران صاحبان برخی از رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها شرایط عرضه خدمات بیرون‌بر را رعایت نکرده و صاحبان تالارها نیز اقدام به فعالیت غیرقانونی کرده بودند که قرار شد با پلمب این واحدها و جریمه در نظر گرفته شده چنین متخلفانی تنبیه شوند.

بهنام‌جو اضافه کرد: بازرسان دانشگاه علوم پزشکی مجاز هستند که صاحبان صنوف متخلف را مورد مجازات قرار داده و نسبت به پلمب واحدهای آنها اقدام کنند تا بیش از این شیوع و فراگیری بیماری کرونا را در سطح استان شاهد نباشیم.

وی به آخرین وضعیت تزریق واکسن و شدت گرفتن واکسیناسیون عمومی در استان اردبیل اشاره کرد و ادامه داد: روزانه چهار هزار دز واکسن کرونا در بین گروه‌های سنی مختلف تزریق می‌شود که در حال حاضر گروه سنی ۶۰ تا ۷۰ سال در اولویت تزریق قرار دارند.

بهنام‌جو بیان کرد: ۷۵ درصد جمعیت گروه سنی بالای ۷۰ سال تاکنون واکسن ضد کرونا دریافت کردند و این روند در بین گروه‌های سنی تعیین شده و بیماران خاص با قوت و شدت ادامه دارد.
وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: از ابتدای واکسیناسیون تاکنون بیش از ۱۲۶ هزار دز واکسن در استان توزیع شده که ۹۲ هزار دز مربوط به نوبت اول و ۳۴ هزار دز مربوط به نوبت دوم است.

بهنام‌جو به نزدیکی ایام محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) را یادآور شد و تصریح کرد: هیئت امنای مساجد و صاحبان دستجات تصمیم گرفتند تا امسال را نیز در فضای باز و بیرون از محیط بسته مساجد آئین‌های سنتی عزاداری را برگزار کنند تا در سال آینده با حل مشکلات کرونا برگزاری مراسم عزاداری به شکل معمول به پیش برود.

استاندار اردبیل گفت: بیماران زمینه‌ای به ویژه دارای فشار خون و دیابت باید قبل از مراجعه به مراکز بهداشتی داروی مورد نظر خود را مصرف کنند و در کنار آن با توجه به تشدید موج پنجم و خطرناک بودن این شرایط بهتر است قبل از مراجعه به مراکز تجمیعی و بهداشتی از زمان تزریق دقیق واکسن خود مطلع شده و از طریق سامانه بهداشت در جریان امر واکسیناسیون قرار گیرند.

انتهای پیام/