عیسی شاهی زارع در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: دولت قرار بود ۸۵ درصد هزینه اجرای آبیاری تحت فشار به اشکال مختلف را بلاعوض پرداخت کند که سقف این پرداختی‌ها ۶۰ میلیون تومان بوده است. وی تصریح کرد: این رقم در سال‌های اخیر کاهش یافته و به کمتر از ۳۰ میلیون […]

عیسی شاهی زارع در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: دولت قرار بود ۸۵ درصد هزینه اجرای آبیاری تحت فشار به اشکال مختلف را بلاعوض پرداخت کند که سقف این پرداختی‌ها ۶۰ میلیون تومان بوده است.

وی تصریح کرد: این رقم در سال‌های اخیر کاهش یافته و به کمتر از ۳۰ میلیون تومان رسیده در حالی که هزینه تمام شده به ازای هر هکتار توسعه آبیاری مدرن به ۱۲۰ میلیون تومان می‌رسد.

عدم استقبال کشاورزان از اجرای طرح آبیاری مدرن

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل عدم استقبال کشاورزان را از اجرای طرح آبیاری مدرن یادآور شد و گفت: دولت به جای پرداخت مشوق‌های حمایتی و همراهی با کشاورزان در این زمینه، به اشکال مختلف هزینه‌های مازادی را به زارعین تحمیل می‌کند که این خود نارضایتی آنها را به همراه داشته است.

شاهی زارع افزود: انتظار می‌رود با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت جبران مافات شده و کشاورزان بیشتر در این حوزه مورد حمایت قرار گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: از ۲۱۶ میلیارد تومان پیش‌بینی اعتبار در این حوزه تنها ۱۵ درصد پرداخت شده و در کنار آن پرداخت تسهیلات پیش‌بینی شده برای ماشین‌آلات نیز در حد بسیار پایینی بوده است.

شاهی زارع اضافه کرد: بانک‌ها به جای پرداخت تسهیلات کم بهره در این حوزه، با نرخ ۲۳ درصد تسهیلات گرانی را پرداخت می‌کنند که امکان نوسازی و خرید ادوات کشاورزی برای زارعین امکان‌پذیر نیست.

سالانه ۸۰۰ دستگاه تراکتور سهمیه استان اردبیل است

وی بیان کرد: سالانه ۸۰۰ دستگاه تراکتور سهمیه استان اردبیل بوده که در ۱.۵ سال اخیر کارخانه تراکتورسازی به جای اختصاص سهمیه، به شکل خودسر اقدام به فروش تراکتور با نرخ نقدی می‌کند.

شاهی زارع در ادامه سخنان خود اظهار کرد: باید بانک‌های عامل با همکاری کارخانه تراکتورسازی پرداخت این تسهیلات را در خرید و نوسازی ماشین‌آلات به ویژه تراکتور و کمباین اعمال کنند تا کشاورزان بیش از این در این حوزه متضرر نشوند.

وی کمبود نقدینگی کشاورزان را در خرید این ادوات کشاورزی یادآور شد و تصریح کرد: در بحث الگوی کشت نیز تاکنون مشخص نشده که در اجرای این طرح چه مشوق‌ها و حتی تنبیه‌ها برای کشاورزان فعال و یا خاطی پیش‌بینی شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل گفت: ضرورت دارد خلأهای قانونی در این زمینه برطرف شده و وزارت جهاد کشاورزی پشتیبانی‌ها و حمایت‌های همه‌جانبه را از فعالان این بخش اعلام کند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار