هدایت اله کلماتیان، بازار؛ قیمت مرغ داستان استان یزد مانند دیگر نقاط کشورمان امروز است، قصه‌ای که حالا شهرت بین المللی نیز پیدا کرده؛ «ولیدجنبلاط» سیاستمدار لبنانی مخالف ایران، روزی با لحن کنایه آمیز گفته بود، مقامات ایران به امور داخلی خود بپردازند و قیمت مرغ را در تهران حل کنند. قیمت هر کیلو مرغ […]

هدایت اله کلماتیان، بازار؛ قیمت مرغ داستان استان یزد مانند دیگر نقاط کشورمان امروز است، قصه‌ای که حالا شهرت بین المللی نیز پیدا کرده؛ «ولیدجنبلاط» سیاستمدار لبنانی مخالف ایران، روزی با لحن کنایه آمیز گفته بود، مقامات ایران به امور داخلی خود بپردازند و قیمت مرغ را در تهران حل کنند.

قیمت هر کیلو مرغ در آن زمان یعنی مرداد ۱۳۹۱ حدود چهار هزار و ۶۰۰ تومان بود، اکنون در اردیبهشت ۱۴۰۲ با حدود یک هزار و ۵۰۰ درصد رشد به ۷۳ هزار تومان رسیده و از سفره بسیاری از مردم پر کشیده و این کالا در مدت زمانی کمتر از یک دهه از یک غذای معمولی به خوراکی لاکچری تبدیل شده است.

۲ عدد مرغ ۴۵۰ هزار تومان تمام می‌شود

صف‌های طولانی مرغ، یخچال خالی مغازه‌ها، مرغ های منجمد برزیلی و دفن جوجه‌های یک روزه، بخشی از دفترچه خاطرات مردم در روزهای بی سر و سامانی مرغ است. دولت در این فراز و فرود همراه مردم و تولیدکننده بوده و همه امکانات و منابع خود را برای حمایت از آنان به میدان آورده اما همیشه مردم ناراضی بوده‌اند، تولیدکننده متضرر شده و اکنون هم جیب دولت برای حمایت بیشتر، خالی است.

مرغ در مرغداری ۵۲ هزار تومان نرخ گذاری شده اما خوراک و دان مرغ، دارو، کرایه، استهلاک سالن، دستمزد کارگر و سایر هزینه ها افزایش یافته و قیمت تمام شده برای مرغدار ۵۷ تا ۵۸ هزارتومان است

مردم از گرانی ها ناراضی هستند محمد رضایی یکی از شهروندان یزدی در گفت‌وگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار گفت: «اکنون خرید مرغ برای بسیاری از کارگران سخت شده زیرا دو قیمت دو عدد مرغ به ۴۵۰ هزار تومان می‌رسد» شهروند دیگری هم که برای خرید مرغ مراجعه کرده با طرح این سوال که «آیا مرغ هم تحریم هستیم؟ چرا قیمت مرغ از ۴۸ هزار تومان باید ۷۳ هزار تومان شود؟» نارضایتی خودش را اعلام می کند اما یک مغازه‌دار هم از اجاره های سنگین و سود ناچیز فروش مرغ به به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار گلایه می کند و معتقد است «سود اندک هم به دلیل گرانی مرغ و عدم خرید مردم از بین رفته است.»

آنطور که برخی کارشناسان می گویند مرغ اکنون پاشنه آشیل اقتصاد کشور شده که علت آن همانند بسیاری از پدیده های اقتصادی دیگر در قیمت گذاری دستوری نهفته است. دولت قیمت مرغ را برای تولیدکننده در ۵۲ هزار تومان ثابت نگه داشته و تولیدکننده به دلیل افزایش هزینه ها از این قیمت ناراضی است، به تولیدکننده نهاده های دامی با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان می دهد اما این نهاده ها هم به موقع به تولیدکننده نمی رسد و تولید کاهش یافته است بنابراین مردم در بازار خرده فروشی به دلیل کمبود و گرانی ناراضی اند.

تراژدی گرانی مرغ در یزد | مردم و تولیدکنندگان ناراضی هستند

گرانی جوجه یک روزه از عوامل گرانی مرغ

جلیل شاه حسینی این تولیدکننده مرغ در گفتگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، مسئله اصلی در تولید مرغ جوجه یک روزه است، دولت نرخ جوجه یک روزه را ۱۹ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین کرده اما این جوجه اکنون ۲۸ تا۳۰ هزار تومان به تولیدکننده می رسد و هیچ نظارتی بر قیمت آن نیست از سوی دیگر مرغ در مرغداری ۵۲ هزار تومان نرخ گذاری شده اما خوراک و دان مرغ، دارو، کرایه، استهلاک سالن، دستمزد کارگر و سایر هزینه ها افزایش یافته و قیمت تمام شده برای مرغدار ۵۷ تا ۵۸ هزارتومان است.

شاه حسینی با بیان اینکه وزارت جهادکشاوری باید حمایت بیشتری ازمرغداران داشته باشد، ادامه داد: تولید در شرایط فعلی برای مرغدار ضرر دارد بنابراین از ظرفیت کامل مرغداری استفاده نمی کند، ظرفیت ۷۰ هزار قطعه دارد ولی فقط کمتر از نیمی از آن را استفاده می کند چرا که بنیه مالی و سرمایه در گردش ندارد و در نهایت هم ضرر می کند.

نهاده های دامی را با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به مرغدار می دهند اما در عمل واسطه ها سود می برند

وی به بخش دیگری از عوارض قیمت گذاری دستوری اشاره کرد و افزود: وزارت جهادکشاورزی هنوز طلب سال ۱۴۰۰ مرغداران را نداده است، دولت در آن سال از مرغداران درخواست کرد که مرغ به بازار عرضه کنند و در مقابل نهاده های دامی را بانرخ ۴۲۰۰ تومان به آنان بدهد ولی هنوز به وعده خود عمل نکرده و خسارت آن را مرغدار باید با سود روزشمار پرداخت کند.

خوراک به موقع به مرغدار نمی‌رسد

این تولید کننده با بیان اینکه طلب واحد مرغداری که من مدیریت آن را دارم، از وازرت جهادکشاورزی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است، تصریح کرد: اکنون نیز نهاده های دامی را با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به مرغدار می دهد اما در عمل واسطه ها سود می برند و مرغدار متضرر می شود و کسی به داد مرغدار نمی رسد.

شاه حسینی با بیان اینکه هنگامی که مرغ وارد سالن مرغداری می شود به خوراک نیاز دارد اما خوراک به موقع نمی رسد و مرغدار مجبور است خوراک دام را به هر قیمتی از واسطه خرید کند، ابراز کرد: وقتی خوراک نباشد مرغدار هم تولید نمی کند این مشکلات دست در دست هم می دهند که مرغدار از چرخه تولید خارج شود و در بازار کمبود و گرانی باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار این روند گرانی مرغ و مقصر این شرایط، موضوعی است که مدت‌ها است مردم، مسئولان و تولیدکنندگان را حسابی به خود مشغول کرده و هنوز هم راه علاجی برای آن پیدا نشده است. باید منتظر ماند و دید که سیاست های دولتی در قبال توزیع و قیمت مرغ به چه سمت و سویی پیش می رود و دولت سیزدهم آیا در مهار قیمت مرغ و تولیدات پروتئینی موفق عمل خواهد کرد؟

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار