پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، گروه بین الملل – رامین حسین آبادیان: از چند روز گذشته تاکنون زمزمه‌ها در خصوص نفوذ مجدد تروریست‌های تکفیری از سوریه به عراق افزایش یافته است. به نظر می‌رسد که طرح جدیدی برای ترانسفر تروریست‌های تکفیری از سوریه به عراق در جریان است. در همین ارتباط، چندی پیش دهها تروریست داعش […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، گروه بین الملل – رامین حسین آبادیان: از چند روز گذشته تاکنون زمزمه‌ها در خصوص نفوذ مجدد تروریست‌های تکفیری از سوریه به عراق افزایش یافته است. به نظر می‌رسد که طرح جدیدی برای ترانسفر تروریست‌های تکفیری از سوریه به عراق در جریان است. در همین ارتباط، چندی پیش دهها تروریست داعش از زندان «الصناعه» واقع در استان حسکه سوریه فرار کردند.

پس از گذشت چند روز از فرار تروریست‌های تکفیری، گزارش‌ها حاکی از آن هستند که این تروریست‌ها عازم عراق شده اند. آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که نمی‌توان فرار تروریست‌های تکفیری از زندان حسکه و عزیمت آنها به سمت عراق را یک اقدام خودجوش دانست. بدون شک، اگر تروریست‌های داعش از حمایت‌های خارجی برخوردار نبودند، نه می‌توانستند از زندان حسکه بگریزند و نه قادر بودند عازم عراق بشوند.

زمانی که فرار زندانیان داعشی از زندان حسکه به سمت عراق را در کنار اتفاقاتی مانند افزایش اقدامات تروریستی در این کشور قرار می‌دهیم به این نتیجه می‌رسیم که سناریوی خطرناکی طراحی و در حال اجرا است از همین روی، به نظر می‌رسد که یک پروژه غربی آمریکایی خطرناک برای روانه ساختن تکفیریهای داعش به سمت عراق در جریان است. در همین ارتباط، «صفاء الاعسم» کارشناس مسائل نظامی عراق در سخنانی نسبت به پروژه‌های خطرناک آمریکا و غرب در احیای گروه تروریستی داعش هشدار داد.

وی با اشاره به فرار زندانیان داعشی در حسکه سوریه گفت: «فرار سرکردگان و عناصر گروه تروریستی داعش از زندان‌های آمریکا در سوریه و نحوه این فرار، حاکی از آن است که این تروریست‌ها بار دیگر در میدان به کار گرفته خواهند شد».

وقتی مانند قطعات یک پازل، فرار زندانیان داعشی از زندان حسکه را در کنار اتفاقاتی نظیر افزایش اقدامات تروریستی در عراق و نیز تشدید فشارها برای خروج ایالات متحده آمریکا از این کشور قرار می‌دهیم، به این نتیجه می رسیم که سناریوی خطرناک مانند اتفاقی که در سال ۲۰۱۴ رخ داد، طراحی شده است. آمریکایی‌ها قصد دارند بار دیگر عراق را به صحنه جولان تکفیریهای داعش تبدیل کنند تا از این رهگذر به خواسته خود یعنی بقای طولانی مدت در خاک این کشور دست یابند.

ترانسفر تروریست‌های داعش از سوریه به عراق/ تکرار سناریوی سال ۲۰۱۴

از سوی دیگر، آخرین گزارش‌ها حاکی از افزایش فعالیت‌های داعش در مناطق تحت نفوذ ایالات متحده آمریکا در مرزهای مشترک سوریه و عراق حکایت دارند. تعداد اقدامات تروریستی داعش در مناطق تحت نفوذ آمریکا در نزدیکی مرز عراق و سوریه بیش از پیش افزایش یافته است. این مسأله خود به تنهایی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها برنامه و طرح ویژه ای برای انتقال تروریست‌های داعش به خاک عراق دارند.

مأموریت تروریست‌های تکفیری داعش در خاک عراق ایجاد نا امنی در این کشور است تا آمریکایی‌ها بهانه کافی برای تداوم حضور نظامی غیر مشروع در آنجا را داشته باشند مأموریت تروریست‌های تکفیری داعش در خاک عراق ایجاد نا امنی در این کشور است تا آمریکایی‌ها بهانه کافی برای تداوم حضور نظامی غیر مشروع در آنجا را داشته باشند. از آنجایی که فشارها برای خارج ساختن ایالات متحده آمریکا از عراق توسط محافل مردمی و مقاومتی افزایش یافته است، واشنگتن نیز قصد دارد با ترانسفر تکفیریها به این کشور و بی ثبات ساختن آنجا، بهانه‌ای برای بقای نظامی خود داشته باشد.

در این گیر و دار، آمریکایی‌ها نگاه ویژه ای به اردوگاه الهول سوریه دارند؛ جایی که داعشی ها در حال حاضر در آنجا سکنی گزیده اند. ایالات متحده آمریکا طی هفته‌های گذشته شماری از داعشی های ساکن الهول را به سوریه منتقل کرده اند.

در همین راستا، چندی پیش «امیر عبدالمنعم» کارشناس امور امنیتی عراق درباره بازگشت تروریست‌ها و خانواده‌های آنها از اردوگاه الهول سوریه به عراق هشدار داد. وی از طرح‌هایی از سوی واشنگتن برای احیای داعش خبر داد و اعلام کرد: «واشنگتن به دنبال بازگرداندن داعشی ها و خانواده‌های آن‌ها از اردوگاه الهول سوریه به عراق است. مناطق شمال نینوا یکی از مناطقی است که به دنبال بازگرداندن تروریست‌ها به آن هستند».

ترانسفر تروریست‌های داعش از سوریه به عراق/ تکرار سناریوی سال ۲۰۱۴

افزون بر این، «عباس الزیدی» از فرماندهان حشد شعبی سخنانی را در خصوص تحرکات خصمانه ایالات متحده آمریکا در خاک عراق مطرح کرده است. این فرمانده حشد شعبی در سخنانی تصریح کرد: «در واقع، آمریکایی‌ها از طریق انتقال تروریست‌های تکفیری الهول به عراق برای ناامن سازی این کشور تلاش می‌کنند. آنها با تقویت تروریسم در صدد بقای نظامی بیشتر در خاک عراق هستند».

واقعیت این است که آمریکایی‌ها خود نیک می‌دانند که تروریست‌ها و خانواده‌های آنها در اردوگاه الهول یک بمب ساعتی محسوب می‌شوند و در صورت بازگشت به عراق، هر لحظه امکان انفجار آنها وجود دارد. آمریکایی‌ها خود نیک می‌دانند که تروریست‌ها و خانواده‌های آنها در اردوگاه الهول یک بمب ساعتی محسوب می‌شوند و در صورت بازگشت به عراق، هر لحظه امکان انفجار آنها وجود دارد شخصیت‌های مختلف عراقی بر این باورند که ساکنان اردوگاه الهول جملگی تروریست‌هایی هستند که بازگشتشان زمینه ظهور و بروز مجدد داعش در عراق را فراهم خواهد آورد.

با تمامی اینها، آخرین اخبار حاکی از آن است که ایالات متحده آمریکا فشارهای فراوانی را بر دولت بغداد اعمال کرده است تا تروریست‌های ساکن الهول را به عراق بازگرداند.

پر واضح است که طرح بازگرداندن تروریست‌های ساکن الهول در راستای همان سناریوی احیای داعش در عراق به ویژه در استان‌های کرکوک، الانبار و نینوا، مطرح شده است. از زمان روی کار آمدن «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، اقدامات تروریستی بقایای عناصر تکفیری داعش در عراق بیش از پیش تشدید شده است. علت این مسأله هم کاملاً واضح است و آن، تلاش آمریکا برای احیای داعش است.

به هر حال، همانطور که پیشتر گفته شد از اردوگاه الهول در سوریه به عنوان یک بمب ساعتی یاد می‌شود، چرا که بیشترین تعداد از داعشی ها و خانواده‌های آنها در حال حاضر در این اردوگاه اقامت دارند. بدیهی است که بازگشت آنها به عراق نقطه آغازی برای احیای داعش خواهد بود و این همان هدفی است که دولت «بایدن» برای تحقق آن تلاش می‌کند.

انتهای پیام/

منبع