به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، علی واحد ظهر یکشنبه در آستانه هفته دفاع مقدس در جمع خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: در سه سال اخیر اعتبارات فرهنگی به تدریج به صفر رسیده و به هیچ وجه با تخصیص قطره چکانی اعتبارات نمی‌توان یادمان شهدا و موزه دفاع مقدس را به اتمام رساند. وی با […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، علی واحد ظهر یکشنبه در آستانه هفته دفاع مقدس در جمع خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: در سه سال اخیر اعتبارات فرهنگی به تدریج به صفر رسیده و به هیچ وجه با تخصیص قطره چکانی اعتبارات نمی‌توان یادمان شهدا و موزه دفاع مقدس را به اتمام رساند.

وی با بیان اینکه از ۳۳ یادمان شهدای استان ۱۰ یادمان هنوز به مرحله عملیاتی و اجرایی نرسیده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد هنوز طراحی و مطالعات سه یادمان به انجام نرسیده و دلیل آن تخصیص کم اعتبارات و در برخی از سال‌ها عدم تأمین منابع بوده است.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل به وعده‌های مکرر مسئولان کشوری و استانی برای کمک و مساعدت با هدف تکمیل موزه دفاع مقدس گفت: در حالی که رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه در سفر به استان‌های دیگر به ویژه مازندران و گیلان ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای موزه دفاع مقدس اختصاص داده بود به دنبال پیگیری‌ها و سفر نوبخت به اردبیل قول پرداخت ۲۲ میلیارد تومان اعتبار داده بود که از این رقم در مقطع کنونی و با شدت گرفتن تورم بی سابقه پرداختی‌ها تنها به ۱۱ میلیارد تومان رسید.

واحد افزود: البته بخشی از این اعتبارات اسناد خزانه بوده که هیچ دردی را دوا نکرد بلکه با روند پرداختی سازمان برنامه و بودجه ما با افزایش لجام گسیخته میلگرد، سیمان و سایر مصالح روبرو شدیم و امکان تکمیل موزه دفاع مقدس فراهم نشد.

وی به بازدید اخیر استاندار اردبیل از این مجموعه اشاره کرد و گفت: قرار شد برای این پروژه ۳۰ میلیارد تومان اعتبار بدهند که بنده به صراحت اعلام کردم ۱۵ میلیارد تومان منابع به صورت نقدی پرداخت کنند تا پروژه آخر آبان ماه آماده بهره برداری شود.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل بیان کرد: در جمع خبرنگاران قول می‌دهم اگر استاندار اردبیل ۱۵ میلیارد تومان منابع نقدی به پروژه اختصاص دهد در کنار پرداخت ۸ میلیارد تومان بدهی پیمانکار پروژه را تا ۳۰ آبان به صورت کامل تکمیل و تحویل خواهم داد.

واحد گفت: در کنار تکمیل ابنیه محتوای این موزه آماده شده و طبقه فوقانی موزه دفاع مقدس دارای دو سالن مجزا و گالری دائم و موقت است که هر سالن یک هزار و ۳۸۴ مترمربع مساحت دارد.

وی ادامه داد: امیدواریم مسئولان در مقطع کنونی صادق الوعده باشند تا به صورت کامل با پرداختی‌های انجام شده موزه دفاع مقدس و یادمان شهدا به سرانجام برسد.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل اظهار کرد: در ۳۳ نقطه استان اردبیل ۷۴ شهید گمنام خاکسپاری شده‌اند که ۷۰ درصد یادمان آنها تکمیل شده و در ۳۰ درصد باقی مانده نیز کارهای عملیاتی و طراحی در حال انجام است که به دلیل کمبود اعتبارات با وقفه روبرو شده است.

واحد خاطرنشان کرد: در گرامیداشت هفته دفاع مقدس سه یادمان شهدا شامل دانشگاه محقق اردبیلی و دو یادمان شهدا در جعفرآباد و اصلاندوز رونمایی می‌شود تا شاهد حضور ایثارگران و خانواده‌های شهدا و علاقمندان به فرهنگ ایثار و شهادت در این یادمان‌ها باشیم.

وی افزود: دایره المعارف و دانشنامه دفاع مقدس استان اردبیل با ۳۰۰ عنوان مدخل در مرحله تکمیل است که ۹۰ درصد کار به انجام رسیده و امیدواریم با پیگیری‌ها و کار تیمی که انجام می‌شود تا آخر امسال این دانشنامه تکمیل و رونمایی شود.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل گفت: ۱۹ عملیاتی که رزمندگان استان حضور پرشور در آن داشتند در مرحله تدوین خاطرات رزمندگان است که ۹ عملیات آماده انتشار شده و تا آخر سال کتاب ۹ عملیاتی که رزمندگان استان در آن حضور داشتند آماده چاپ خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع