وحید پورتجریشی؛ بازار: طلا یکی از قدیمی ترین و البته محبوب ترین ابزارهای سرمایه گذاری از هزاران سال پیش محسوب می شود که اگرچه در گذشته از آن به عنوان وسیله ای برای پرداخت وجوه معاملات استفاده می شد، کارکرد آن طی چند دهه اخیر کاملا متفاوت شده است. امروزه از طلا به عنوان پشتوانه […]

وحید پورتجریشی؛ بازار: طلا یکی از قدیمی ترین و البته محبوب ترین ابزارهای سرمایه گذاری از هزاران سال پیش محسوب می شود که اگرچه در گذشته از آن به عنوان وسیله ای برای پرداخت وجوه معاملات استفاده می شد، کارکرد آن طی چند دهه اخیر کاملا متفاوت شده است.

امروزه از طلا به عنوان پشتوانه ای محکم و سنتی در برابر تورم استفاده شده و این میزان کاربرد به ویژه در کشورهایی که با نرخ بالاتری از تورم دست و پنجه نرم می کنند افزایش می یابد. در حقیقت، مردم از طلا برای حفظ ارزش دارایی های خود در برابر غول تورم استفاده می کنند که به همین دلیل، این فلز گرانبها همواره ارزش خود را در بازارهای جهانی حفظ می کند.

با افزایش قیمت طلا در سطح جهانی و البته در ایران، این سوال مطرح است که آینده این فلز گرانبها در سال آینده میلادی چه خواهد شد؟ آیا بازار همچنان شاهد نرخ های صعودی فعلی خواهند بود یا خیر. برای پاسخ به این سوال، باید عوامل فاندامنتال تاثیرگذار بر بازار طلا را بررسی نموده و از برآیند این عوامل برای پیش بینی بازار طی ماه های آتی استفاده کنیم.

سیاست افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا

طلا دستکم طی ماه های گذشته از اجرایی شدن سیاست جنگ طلبانه فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره بانکی، به شدت به این تصمیمات واکنش نشان داده است. طلا که اساسا به صورت سنتی، یکی از بهترین ابزارهای چند هزار ساله بشر برای حفظ ارزش پول محسوب می شود، در سال جاری به ابزاری کم بازده برای سرمایه گذاری به ویژه در قیاس با دلار محسوب می شود.

بر اساس آخرین تحولات، فدرال رزرو قصد دارد به سیاست افزایش نرخ بهره بانکی خود در سال آینده میلادی نیز ادامه دهد. اما آنچه مسلم است، دست بانک مرکزی آمریکا برای افزایش بی سابقه نرخ بهره بانکی دیگر مانند ماه های گذشته باز نیست.

اگرچه فدرال رزرو در کنترل نرخ تورم موفقیتی نسبی به دست آورده، اما این موفقیت منجر به شکل گیری زمینه های لازم برای حکمفرما شدن یک رکود اقتصادی بی سابقه در جهان طی ماه های آتی شده است. دلیل این امر نیز مشخص است؛ در حالیکه سرمایه گذاران می توانند با سپرده گذاری دلارهای خود در بانک های آمریکا سود خالص بیشتر و با ریسک تقریبا صفر دریافت نمایند، دلیلی وجود ندارد تا سرمایه های خود را به سمت خرید سهام شرکت های مختلف هدایت کرده و استرس و ریزش احتمالی ارزش دارایی های خود را تجربه نمایند. لذا در حال حاضر، «دلار امن» یکی از بهترین ابزارهای سرمایه گذاری در هر گوشه جهان به حساب می آید.

تحلیل قیمت طلا برای سال ۲۰۲۳ | آیا روند افزایش قیمت ادامه خواهد داشت؟

اما مشکل اینجاست که بسیاری از تحلیلگران بزرگ اقتصادی معتقدند ادامه روند افزایش نرخ بهره بانکی به طور حتم منجر به شکل گیری رکود، افزایش بیکاری، تعطیلی کارخانه ها و … خواهد شد و این روند باید متوقف شود.

به عنوان مثال، «جوئر کینر» مدیر اجرایی و رئیس بخش سرمایه گذاری شرکت «سرمایه گذاری سوئیس آسیا» در گفتگو با CNBC گفت که به اعتقاد وی، بدون شک در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳، اقتصاد ایالات متحده وارد مرحله خفیفی از رکود خواهد شد و همین امر منجر به افزایش ترس از بازگشت تورم به بازار می شود. به گفته این مدیر ارشد بخش مالی، در صورت حاکم شدن ترس از رشد تورم، حرکت به سمت طلا افزایش یافته و به احتمال زیاد، قیمت طلا در سال ۲۰۲۳ رقمی بین ۲۵۰۰ الی ۴ هزار دلار خواهد بود!

رشداقتصادی چین و افزایش خرید طلا توسط بانک های مرکزی

حقیقت امر این است که افزایش بی سابقه نرخ بهره بانکی در آمریکا به ویژه در شرایط فعلی اقتصاد جهانی که به دلیل ریزش رشد اقتصادی و شاخص های مهم چین به عنوان بزرگترین بازار مصرف جهان و مشکلات بزرگ پیش روی این کشور در ترمیم زخم های اقتصادی ناشی از دوران همه گیری کرونا و همچنین اجرای سیاست سفت و سخت «کووید صفر» توسط دولت این کشور که منجر به ایجاد نارضایتی و اعتصابات مردمی در بسیاری از شهرهای چین شده، پول نقدی همچون دلار که مالکیت و سپرده گذاری آن هر روز سود بیشتری خواهد داشت، بسیار جذاب تر از سرمایه گذاری روی کالایی همچون طلا است.

Why China Is the World's Largest Gold Consumer - TheStreet

از سوی دیگر، دولت چین طی ماه های گذشته حدود ۱.۸ میلیارد دلار به ذخایر طلای خود افزوده تا ارزش مجموع این ذخایر به ۱۱۲ میلیارد دلار افزایش یابد. البته در کنار چین، دیگر دولت های جهان همچون روسیه و ترکیه نیز به شکلی تهاجمی برای حفظ ارزش ارزهای ملی خود به سمت افزایش ذخایر طلا حرکت کرده اند؛ موضوعی که کینر معتقد است منجر به تغییر جهت بازار طلا از غرب به شرق خواهد شد.

همچنین باید در نظر داشت که حرکت بانک های مرکزی جهان به سمت جمع آوری بیشتر طلا منجر به شکل گیری نوعی رقابت میان آنها و البته افزایش تقاضا خواهد شد که نتیجه چنین افزایشی، بالا رفتن قیمت طلا در بازارهای جهانی خواهد بود.

بنا بر اعلام شورای جهانی طلا، بانک های مرکزی طی سه ماهه سوم سال گذشته میلادی، بیش از ۴۰۰ تن طلا خریداری کرده اند که این رقم در قیاس با آمار سال ۲۰۰۸ یعنی ۲۴۱ تن، تقریبا به دو برابر رشد داشته است.

توصیه به خریداران طلا در ایران

پیش از هر چیز باید بدانیم که ارزش طلا در ایران علاوه بر فاکتورهای جهانی، شامل فاکتور مهم قیمت دلار نیز می شود. به همین دلیل، در حالیکه قیمت جهانی طلا طی هفته های گذشته کمتر از ۱۰۰ دلار در هر انس رشد داشته، این افزایش قیمت در ایران تا حدی بوده که برخی کارشناسان معتقدند حتی منجر به تشکیل حباب و قیمت های غیر واقعی نیز شده است.

اما اگر فاکتور دلار را جدا کرده و تنها بر قیمت جهانی طلا تمرکز کنیم، توصیه «نیکیل کامات» قائم مقام مدیرعامل بزرگترین شرکت کارگزاری هند یعنی «زیرودها» این است که بین ۱۰ الی ۲۰ درصد از سرمایه خود را برای خرید طلا و به چشم سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۳ هزینه کنید.

با اینحال، به این نکته نیز باید توجه داشت که هر زمان فدرال رزرو اقدام به توقف سیاست افزایش نرخ بهره بانکی خود در سال آینده میلادی کند، باید شاهد افزایش چشمگیر قیمت طلا باشیم.

حتی بدبین ترین افراد نسبت به افزایش قیمت طلا در سال آینده میلادی نیز معتقدند که افزایش قیمت قطعی بوده و دستکم تا بالای ۱۹۰۰ دلار پیشروی قیمت را خواهیم داشت. پس حتما نیم نگاهی به طلا، به عنوان یکی از جذابترین ابزارهای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۳ داشته باشید.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار