فریبرز دهقان در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: دو درصد میانگین تجرد قطعی در مردان در استان اردبیل است که در روستاهای جنوب استان تجرد قطعی زنان حتی به ۱۵ درصد نیز می‌رسد. وی به پنجره جمعیتی استان اردبیل اشاره کرد و گفت: پنجره جمعیتی زمانی شکل می‌گیرد که زاد و ولد […]

فریبرز دهقان در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: دو درصد میانگین تجرد قطعی در مردان در استان اردبیل است که در روستاهای جنوب استان تجرد قطعی زنان حتی به ۱۵ درصد نیز می‌رسد.

وی به پنجره جمعیتی استان اردبیل اشاره کرد و گفت: پنجره جمعیتی زمانی شکل می‌گیرد که زاد و ولد و فرزندآوری و همچنین کودکان زیر ۱۵ سال کمتر از ۳۰ درصد جمعیت را شامل بشود که در حقیقت در این پروسه نیروی جوان و آماده به کار شرایط متفاوتی را در استان به وجود آورده است.

مدیرکل آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل تصریح کرد: در پنجره جمعیتی در حقیقت نیروی آماده کار نه تنها تهدید به شمار نمی‌رود بلکه یک فرصت استثنایی است تا از نیروی کار در جهت توانمندی اقتصادی استفاده شده و در فرصت‌های مناسب به توسعه و تقویت نظام اقتصادی کمک شود.

دهقان افزود: دولت و مجلس ضرورت دارد با اعمال سیاست‌های تشویقی به افزایش جمعیت کمک کرده و به نوعی مانع از دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در حوزه کاهش زاد و ولد و نرخ باروری باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: خواسته یا ناخواسته جمعیت استان اردبیل رو به پیری گذاشته و با توجه به بالا رفتن سن جمعیتی استان، باید به اصل بهره‌وری طلایی دقت و توجهی جدی داشته باشیم.

مهاجرت ۵۵ درصد اردبیلی‌ها به مقصد پایتخت

دهقان به موضوع و مقوله مهاجرت نیز اشاره کرد و ادامه داد: در سال‌های اخیر مهاجرت از استان اردبیل به سه استان تهران، البرز و گیلان به شکل فزاینده‌ای افزایش یافته به گونه‌ای که رتبه هشتم کشوری را در حوزه مهاجرت داریم.

وی اضافه کرد: در کنار کاهش زاد و ولد، مهاجرت نیز یکی از عوامل و عناصر کاهش نیروی کار در استان اردبیل است که در سال گذشته با در نظر گرفتن مهاجرت انجام شده از استان و همچنین ۹ هزار مرگ و میر رخ داده و کاهش زاد و ولد تا ۱۰ درصد، ما تنها با افزایش چهار هزار نفری جمعیت استان روبه‌رو بودیم که این افزایش کمتر از ۲۵ صدم درصد بوده است.

دهقان بیان کرد: عمده مهاجرت‌ها در استان اردبیل به مقصد تهران، البرز و گیلان به شکل خانوادگی اتفاق افتاده و ۵۵ درصد مهاجرت‌ها نیز به پایتخت بوده است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مهاجرت‌ها به حوزه برون استانی و ۳۰ درصد به درون استانی را شامل می‌شود، ادامه داد: بعد از اردبیل، پارس‌آباد بیشترین مهاجرت جمعیتی را داشته به گونه‌ای که در نقطه مقابل مهاجرت ۲۱ هزار و ۵۸۳ نفری جمعیت استان به تهران، ۹ هزار و ۲۴۷ نفر نیز از تهران به اردبیل مهاجرت کردند.

مدیرکل آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل اظهار کرد: رتبه دوم مهاجرت از استان اردبیل به مقصد گیلان و رتبه سوم به البرز اختصاص دارد که به ترتیب پنج و چهار هزار نفر را شامل می‌شود.

دهقان با بیان اینکه بیش از سه هزار و ۷۹۳ نفر نیز از استان آذربایجان شرقی به اردبیل مهاجرت کردند، گفت: آمارهای مهاجرت در استان اردبیل نیز تأمل‌برانگیز است.

انتهای پیام/

منبع