نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: تبانی برخی نانوایان با دامداران در پخت نامناسب نان و فروش به دامداری‌ها تضییع نعمت الهی و بیت المال است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، آیت الله سید حسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اردبیل به تبانی برخی نانوایان با دامداران برای فروش بیشتر سهمیه نان خود به آن‌ها و سود بیشتر اشاره و اظهار کرد: دولت سالانه بیش از ۴ هزار میلیارد تومان یارانه به نان پرداخت می‌کند که باید قدر این نعمت الهی را بیشتر بدانیم.

وی با اشاره به اسراف و تبذیر در مصرف نان در کشور خاطرنشان کرد: یکی از اصلی‌ترین عامل نزول بلاء بر جامعه اسراف و تبذیر و اضاعه نعمت است و تمامی رفتارهای عمومی جامعه باید در چارچوب اصول فرهنگ‌سازی شود.

خطیب جمعه اردبیل با اشاره به میزان یارانه پرداختی برای نان توسط دولت تصریح کرد: دولت سالانه ۴۲ هزار میلیارد ریال برای کالاهای اساسی یارانه پرداخت می‌کند که ۷۰ درصد این رقم به نان اختصاص دارد.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه اسراف در مصرف آب و برق و گاز حرام است، ادامه داد: نه تنها در نان بلکه در مصرف آب و برق و گاز نیز هرگونه اسراف حرام است و اگر کسی بگوید زیاد مصرف می‌کنم و پول آن را پرداخت می‌کنم باز به ملت مدیون است چون قیمت آنها واقعی نیست کسانی که کنتورهای آب، گاز، برق و کنتورهای آب کشاورزی را دستکاری می‌کنند مدیون یک ملت هستند و داخل ملت انسان‌های بیچاره، گرفتار، مستأصل و یتیم وجود دارد.

امام جمعه اردبیل با اشاره به آیات و روایات متعدد در خصوص اسراف نعمت اظهار کرد: طبق این روایت یکی از علل فشار قبر «تضییع النعم» است و این کاملاً منطقی است چون او با اضاعه نعمت باعث فشار بر زندگی دیگران می‌شود پس ملکوت همان فشار را باید در قبر ببیند.

آیت‌الله عاملی با بیان حدیثی از امیرالمومنین (ع) در خصوص اسراف خاطرنشان کرد: قبر را گورکن نمی‌کند بلکه اعمال انسان می‌کند.

وی تصریح کرد: مقدار آبی که در روایات برای وضو و غسل تعیین شده آن قدر کم است که برای ما بسیار خنده دار به نظر می‌رسد امام صادق (ع) غسل کرده بودند کمرشان خشک مانده بود کسی گفت آقا کمر شما خشک مانده و آب به آن نرسیده است حضرت فرمود چرا تذکر دادی.

وی با بیان اینکه اختصاص یارانه به نیازهای اساسی یک نعمت است، گفت: شکر این نعمت این است که در مصرف آنها ذره‌ای اسراف و تبذیر نداشته باشیم این مسئله در نعمت‌های خدادادی مثل گاز مسئولیت مضاعف هم برای دولت مردان هم برای ملت عزیز درست می‌کند.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی می‌گوید ایران در عرض ۲۰ سال میزان تولید سالانه گاز طبیعی خود را از ۲ به بیش از ۴.۸ تریلیون فوت مکعب افزایش داد در نتیجه به سومین کشور تولید کننده بزرگ گاز طبیعی خشک جهان بعد از آمریکا و روسیه تبدیل شد.

آیت‌الله عاملی محرک اصلی رشد تولید گاز طبیعی ایران را تقاضای گاز طبیعی داخلی ایران دانست و افزود: نکته بسیار جالب توجه گزارش این جمله است که می‌گوید تقریباً تمام گاز طبیعی تولید شده ایران در سال ۲۰۱۹ در داخل کشور مصرف شده و در سال ۲۰۱۹ ایران به جز سه کشور دیگر یعنی آمریکا روسیه و چین بیشترین میزان گاز طبیعی را مصرف کرده است.

وی ادامه داد: نتیجه این گزارش این است که ایران دیگر گازی برای صادرات ندارد و بلکه در سال جدید مصرف گاز از تولید آن بالاتر رفت طبعاً در دراز مدت، منابع زیرزمینی کفاف این مصرف وحشتناک را نخواهد داد و نسل‌های آینده از ما به نیکی یاد نخواهند کرد اگر نفرین نکرده باشند این نکته هم مسئولیت مسئولان و هم مسئولیت ملت عزیز را سنگین می‌کند راه‌های خوبی برای صرفه جویی در مصرف گاز وجود دارد که باید آموزش داده شود و بالاتر از آن تجدید نظر کلی در سیستم گرمایشی کشور است.

انتهای پیام/