به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از یورونیوز، مقام‌های ارشد تایوان پس از آنکه چین در اقدامی بی‌سابقه بیش از یکصد هواپیمای جنگی خود را پیرامون این جزیره به پرواز در آورد، از احتمال حمله نظامی پکن ابراز نگرانی می‌کنند. «تسای یینگ ون»، رئیس جمهوری تایوان در یادداشتی ضمن اشاره به این موضوع […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از یورونیوز، مقام‌های ارشد تایوان پس از آنکه چین در اقدامی بی‌سابقه بیش از یکصد هواپیمای جنگی خود را پیرامون این جزیره به پرواز در آورد، از احتمال حمله نظامی پکن ابراز نگرانی می‌کنند.

«تسای یینگ ون»، رئیس جمهوری تایوان در یادداشتی ضمن اشاره به این موضوع نوشت: «سقوط احتمالی تایوان، پیامدهای گسترده‌ای برای صلح منطقه‌ای و نظم جهانی در پی خواهد داشت.»

چین تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند و خودمختاری این جزیره را به رسمیت نمی‌شناسد. «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین وعده داده که این جزیره را دوباره متحد و به عنوان بخشی از چین در آورد. او همچنین استفاده از قدرت نظامی برای این امر را رد نکرده است.

به گفته مقامات تایوانی، انجام حدود ۱۵۰ سورتی پرواز طی ۴ روز توسط ارتش چین نشان‌دهنده تهاجمی‌ترین حالت نظامی پکن در قبال تایوان تا به امروز بوده است.

همچنین در واکنش به تحولات تایوان، «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران در این خصوص گفت: ما از پکن می‌خواهیم که فشارها و اعمال فشار نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی علیه تایوان را متوقف کند. ما علاقه‌مندیم شاهد صلح و ثبات در سراسر جزیره تایوان باشیم و به همین دلیل است که به تایوان برای حفظ توانایی دفاعی‌اش کمک می‌کنیم.

در همین حال «جوزف وو»، وزیر خارجه تایوان در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد که این جزیره خود را برای حمله چین آماده می‌کند.

جوزف وو در گفتگو با یک شبکه استرالیایی گفت: ما بسیار نگرانیم که چین جنگی را علیه تایوان آغاز کند. ما بسیار نگرانیم که اگر نارضایتی داخلی در چین شدت گیرد و یا روند رشد اقتصادی در این کشور کند شود، تایوان به یک هدف برای فرار از این مشکلات تبدیل شود. دفاع تایوان در دست خود ماست و ما کاملاً به آن پایبندیم. اگر چین بخواهد جنگی را علیه تایوان آغاز کند ما تا انتها خواهیم جنگید. من مطمئنم که اگر چین قصد حمله به تایوان را داشته باشد، آنها نیز به شدت آسیب خواهند دید.

روز اول اکتبر و همزمان با جشن هفتاد و دومین سالگرد تأسیس چین، ۳۸ هواپیمای ارتش این کشور به سمت جنوب غربی تایوان پرواز کردند. روز بعد ۳۹ پرواز دیگر در این منطقه انجام شد و یکشنبه هم ۱۶ هواپیمای دیگر چینی به سمت تایوان حرکت کردند و تمام این پروازها هم مسیر مشابهی را دنبال کردند.

این پروازها روز دوشنبه به اوج رسید و به ۵۲ سورتی پرواز افزایش پیدا کرد. وزارت دفاع تایوان می‌گوید تمام این هواپیماهای نظامی چینی از یک مسیر پرواز کرده و وارد منطقه پدافند هوایی جزیره تایوان شده‌اند.

تایوان تقریباً ۲۴ میلیون نفر جمعیت دارد و خود را جزیره و ملتی مستقل می‌داند. این در حالیست که چین چنین استقلالی را به رسمیت نمی‌شناسد. همچنین آمریکا با تایوان به عنوان یک کشور کاملاً مستقل برخورد نمی‌کند. بر اساس قانون آمریکا، رابطه با تایوان در سال ۱۹۷۹ توسط کنگره این کشور به رسمیت شناخته شد و واشنگتن موظف است از قابلیت‌های دفاعی تایوان در مقابل چین حمایت کند.

در ماه اوت، دولت بایدن اولین قرارداد فروش تسلیحات خود به تایوان را تصویب کرد و بر اساس آن ۷۵۰ میلیون دلار تسلیحات شامل واحدهای توپخانه هویتزر و خودروهای زرهی و مسلسل به این کشور فروخته شد.

انتهای پیام/

منبع