خراسان جنوبی روز گذشته میزبان رییس قوه قضاییه و معاونانش شد، سفری که رسیدگی و گره‌گشایی از مشکلات قضایی و غیرقضایی بویژه رفع موانع تولید و کسب و کار مردم هدف اصلی آن بود و طی آن ۴۱۳ نفر چهره به چهره با مسوولان عالی قضایی دیدار کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای روز پنجشنبه ۱۹ آبان ساعت هفت و ۱۲ دقیقه صبح وارد فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند شد و مورد استقبال نماینده ولی فقیه در استان، استاندار خراسان جنوبی و دیگر مسئولان کشوری و لشکری استان قرار گرفت.

رفع موانع تولید و توجه به مسئله اشتغال از مهمترین محورهای سخنرانی رییس قوه قضاییه در سفر به خراسان جنوبی بود که در همه دیدارها مطرح و بر آن تاکید شد.

وی در بدو ورورد هدف از این سفر را حل و فصل مشکلات قضایی و غیرقضایی استان و رفع موانع کسب و کار عنوان کرد.

نخستین برنامه رییس قوه قضاییه به استان خراسان جنوبی دیدار چهره به‌چهره با دانشجویان بیرجند بود. در این نشست تعدادی از دانشجویان و نمایندگان تشکل های دانشجویی به بیان دغدغه های خود پرداختند.

برگزار نشدن کرسی‌های آزاداندیشی، لزوم جداسازی صف معترضان از اغتشاش‌گران، توجه به شایسته سالاری در انتصابات و لزوم رسیدگی به مشکلات رفاهی دانشجویان از مهمترین محورهای صحبت دانشجویانی بود که بدون لکنت زبان و بی‌واسطه با رییس دستگاه قضا سخن گفتند.

اجابت خواست دانشجویان در کمتر از یک ساعت

رئیس قوه قضاییه هم در این دیدار خطاب به دانشجویان بیرجندی که نسبت به پرونده قضایی برخی هم‌دانشگاهی‌های خود دل‌نگران بودند، گفت: حتما اسامی دانشجویانی را که طی قضایای اخیر در دانشگاه‌های بیرجند برای آنها پرونده تشکیل شده، به من ارائه دهید و دستور می‌دهم چنانچه آنها جرمی مرتکب شده باشند به تناسب جرمشان و لحاظ مواردی نظیر دانشجو بودن، به پرونده آنها رسیدگی شود و ارفاقات قانونی در قبال آنها اعلام گردد.

تاکید رییس قوه قضاییه در سفر به خراسان جنوبی/ رفع موانع قضایی و تولید

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه اعتقاد داریم حتی برخی از اغتشاش‌گران نیز ممکن است فریب خورده باشند و توجه به این موضوع در جای خود محفوظ است، تصریح کرد: اما نکته مهم آن است که ضعف‌های مدیریت خود را بشناسیم و درد دل و اعتراضات مردم را بشنویم چراکه اگر به نقص‌ها و کمبودهای خود توجه نکنیم، ممکن است همه دردها درمان نشود.

وی گفت: مطالبه‌گری و طرح انتقاد و اعتراض، حق شما دانشجویان است اما باید در کنار این موضوع، ارائه طریق را مدنظر قرار دهید وگرنه به خطا می‌رویم و ممکن است یک اعتراض ناخودآگاه به یک اغتشاش و یک انتقاد به یک تخریب تبدیل شود.

وی عنوان کرد: به هیچ وجه راضی نیستم که عکس و بنری از من در محلی نصب شود و تاکید دارم که باید تشریفات و تجملات را کم کنیم گاهی دیگران باعث می‌شوند دچار تجملات شویم و باید از این موضوع دوری کرد.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: با عکس و بنر مساله و مشکلی حل نمی‌شود اگر نیت و اعمال ما درست باشد خودش بیانگر و مبین خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای پس از استماع سخنان دانشجویان، خظاب به آنها گفت: تک تک موارد مطرح‌شده از جانب شما دانشجویان عزیز را یادداشت کردم و در خصوص بررسی، انتقال و رفع آنها، اهتمام دارم.

وی خواسته دانشجویان را در کمتر از ساعتی اجابت کرد و دستور داد اسامی دانشجویان بازداشتی خراسان جنوبی را بدهند و در این خصوص افزود: به تناسب جرم، دانشجو بودن، خانواده بازداشتی‌ها و ارفاقاتی که قانون در نظر گرفته است پرونده ها را ملاحظه و بررسی می‌کنیم.

قانون و انصاف معیار برخورد با اغتشاشگران

پس از این جلسه نوبت به قضات و کارکنان دادگستری های استان رسید تا در نشستی صمیمی خواسته‌ها و دغدغه‌های خود را با رییس دستگاه قضا مطرح کنند.

مشکلات معیشتی، سختی کار و افزایش اضافه کار، اصلاح آیین‌نامه گروه‌های شغلی قضات، ارتقای جایگاه شغلی بانوان، اجرای قانون همسان‌سازی حقوق، مسکن، حمایت از خانواده‌ها با برگزاری برنامه فرهنگی و تفریحی، راه‌اندازی تعاونی تامین کالا، بازنگری تشکیلات ستاد دادگستری، پرداخت تسهیلات، تعیین تکلیف وضعیت نیروهای قراردادی، مشکلات درمانی و افزایش سرمایه صندوق کارکنان از مهمترین مشکلات و درخواست‌های مطرح شده در این دیدار صمیمی بود.

رییس قوه قضاییه هم در این دیدار قانون و انصاف را معیار برخورد با اغتشاش‌گران عنوان کرد و به کارکنان دستگاه های تابعه خود گفت که در این سفرهای استانی برای ارتقای جایگاه دستگاه قضا راهکار بدهید.

توجه به خانواده از دیگر مسایل مورد تاکید حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای بود که خطاب به قضات و نیروهای دستگاه قضا در استان مطرح شد.

وساطت بین بانک ها و فعالان اقتصادی

پس از این دیدار، فعالان اقتصادی و کارفرمایان و شرکت‌های دانش بنیان فرصتی یافتند تا دغدغه‌ها و مشکلات خود را با رییس قوه قضاییه درمیان بگذارند.

همراهی بیشتر بانک‌ها در ارایه تسهیلات و پذیرش وثایق خواست مشترکان صنعتگران و تولیدکنندگان استان بود که از رییس قوه قضاییه خواستند تا ورود به این مسئله موانع پیش روی تولید و اشتغال برداشته شود.

البته پای ضعف زیرساخت‌ها در خراسان جنوبی هم به این محفل کشیده شد و فعالان اقتصادی استان باز هم گوشزد کردند که این استان در حوزه  زیرساخت‌ها به خصوص آب و حمل و نقل مشکل دارد.

اما آنچه رییس قوه قضاییه در این دیدار وعده داد و بر آن تاکید کرد پیگیری برای رفع مشکلات زیرساختی بود.

تاکید رییس قوه قضاییه در سفر به خراسان جنوبی/ رفع موانع قضایی و تولید

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در این خصوص با بیان اینکه امروز در کشور گوش شنوا برای شنیدن نظرات مردم،نخبگان، متخصصین، جوانان و فعالان اقتصادی وجود دارد گفت: اینکه قول بدهم که همه مشکلات شما را رفع می کنیم، واقعا نمی‌توانیم اما قول تلاش برای رفع آنها را می‌دهیم.

وی بیان کرد: سعی می‌کنیم با تلاش وافر و با کمک خود شما مسائلی که مستقیم به قوه قضاییه مربوط است، پیگیری کنیم اما مسائلی که به قوه قضاییه مربوط نیست هم از طریق قوه مجریه در حد مقدورات پیگیری خواهیم کرد.

رئیس قوه قضاییه درباره کمبود نقدینگی در بانک‎های استان برای پرداخت تسهیلات به عنوان یکی از مشکلات مطرح شده خطاب به فعالان تولیدی و صنعتی خراسان جنوبی گفت: اگر تضمین بانک‌ها به غیر از ارزش خود طرح و پروژه را نداشته باشیم و اینکه بانک‌ها این موضوع را به عنوان وثیقه قبول نمی‌کنند، شما چه راه‌حل و راهکاری دارید که منافع بانک و هم واحد تولیدی بزرگ و کوچک توامان تامین و حفظ شود؟

وی به مسائل مطرح شده از سوی مسئولان بانک‌ها اشاره کرد و  افزود: یکی از حرف‌هایی که بانک‌ها دارند این است که شما (دولت و مجلس) احکام تکلیفی را بر عهده ما می‌گذارید؛ این احکام تکلیفی شاید با سیستم بانکی منافات داشته باشد، اینکه مطرح می‌شود که تضمین را  از خود طرح و پروژه بگیریم، اگر این طرح با مشکلات دیگری روبه رو شود و موفق نشد و از طرفی نتواند به موقع اقساط تسهیلات را پرداخت کند آن زمان، ضبط آن، مشکلاتی دارد و از طرفی هم تاکید می‌شود که تعطیل نشود ! اینجا راهکار چیست؟

وی در نهایت برگزاری یک نشست مشترک بین بانک ها و بنگاه های اقتصادی را پیشنهاد تا در آن به یک اجماع نظر در خصوص رفع موانع موجود برسند.

رفع اختلافات با کدخدامنشی

رییس قوه قضاییه همچنین به مسئله ممنوع الخروجی و مسدودالحسابی گریزی زد و گرچه به سیستم قضایی هم در این خصوص انتقاداتی داشت که مسئله ممنوع الخروجی را نباید در فرودگاه به فرد اعلام کنند یا اینکه مسدودی حساب در کمترین حالت ممکن باشد اما به فعالان اقتصادی و تولیدی هم پیشنهاد داد تا با انتخاب معتمدانی از هر صنف بحث کدخدامنشی را دوباره احیا کنند تا از سنگینی بار پرونده ها در دستگاه قضا کاسته شود.

اشتغال مهمترین مسئله در خراسان جنوبی

اما اقشار مختلف مردم خراسان جنوبی هم در دیدار با رییس قوه قضائیه دغدغه‌هایی داشتند که محور سخن آنها مماشات نکردن با اغتشاشگران بود.

البته توجه به مرز، خشکسالی و آب هم در بین این دغدغه ها نمود داشت که رییس قوه قضاییه در پاسخ به این مطالبات گفت: عزم خود را جزم کرده‌ایم تا ریشه فساد را برکنیم و با کسانی که با سوء استفاده از قدرت و ثروت با تزور و فریب به مردم ظلم می‌کنند برخورد می‌کنیم لذا  مبارزه با عناصر اصلی هدف ما است.

وی با بیان اینکه باید افراد منتقد و معترض با اغتشاش‌گر و توهین کننده به مقدسات صف‌شان جدا شود و حجتی بر کسی باقی نماند اظهار داشت: باید برای مردم همه روشن شود شاید اگر ۵۰ روز قبل بود برخی بلافاصله مجازات می‌شدند چه بسا ابهام برای عده‌ای  از افراد بود که جمهوری اسلامی ایران تاب شنیدن ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای اظهار داشت: اما امروز غالب مردم از قوه قضاییه مطالبه می‌کنند که البته استقبال می‌کنیم حتی بعضی از مردم با تندی، قوه قضاییه را عتاب و خطاب می کنند.

وی با اشاره به درخواست‌های مطرح شده در این نشست گفت: خراسان جنوبی مثل برخی استان های دیگر از جهاتی مشکلات خاص خود را دارد که هم از منظر قوه قضاییه و هم از منظر ارتباط با سایر قوا این مشکلات پیگیری می‌شود.

تاکید رییس قوه قضاییه در سفر به خراسان جنوبی/ رفع موانع قضایی و تولید

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه در حال حاضر از ظرفیت های بالای موجود در کشور استفاده نمی‌شود تصریح کرد: توانمندی‌هایی در حوزه کشاورزی، دامداری، صنعت، معادن استان خراسان جنوبی وجود دارد که البته در کنار مردم بسیار خوب و کوشا با پشتکار زیاد افراد متدین و دلسوز ظرفیت خیلی خوبی است.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به این ظرفیت ها انصاف نیست برخی مشکلات در این استان باشد ادامه داد: آنچه مربوط به قوه قضاییه است تمام توان را به کار می‌گیریم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه اشتغال مهمترین مسئله در استان خراسان جنوبی است گفت: باید با ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری به اشتغال جوانان کمک کنیم تا درگیر آسیب های دیگر نشوند.

وی اظهار داشت: افرادی که در استان مشکلات قضایی دارند هم باید به مسایل آنها زودتر رسیدگی شود و این را از همه درخواست می‌کنیم.

وی در این دیدار هم مجدد بر حل اختلافات به روش کدخدامنشی تاکید کرد و گفت: سرقت قابل تعزیر، مشکلات خانوادگی و توهین و نزاع در صدر پرونده های قضایی استان قرار دارد که با وجود مردم باوقار در این استان جای تامل است لذا انتظار می رود برخی مسایل با کدخدامنشی به صلح و سازش ختم شود.

حجت الاسلام اژه‌ای بر پیگیری برخی دیگر از مسایل استان همچون مساله آب از سوی وزرای مربوطه قول مساعد داد.

رفع موانع کسب و کار با تمام قوا

رییس قوه قضاییه در شورای اداری خراسان جنوبی هم همه مسئولان را به حل مشکلات مردم دعوت کرد و راه و حل کاهش آسیب را در حل معضل بیکاری دانست.

وی گفت: همه باید تلاش کنیم به هر مقدار در توان است برای رفع موانع کسب و کار و حمایت از تولید و سرمایه گذاری کمک کنیم تا اشتغال ایجاد شود.

حجت الاسلام و المسملین اژه ای یکی از مشکلات اساسی خراسان جنوبی را نبود زیرساخت‌ها دانست که بخشی از آن در حوزه اختیار مدیران استانی نیست و بودجه و نگاه ملی می خواهد لذا باید از مرکز دنبال کرد.

وی در ادامه مسئله آب را از مهمترین چالش در خراسان جنوبی عنوان کرد و افزود: گرچه امید می‌رود با عنایت خداوند بارندگی های خوبی را در استان شاهد باشیم اما باید تلاش کنیم تا بهره‌وری از منابع آبی موجود را مورد توجه قرار دهیم که در این راستا، مصرف بهینه، استفاده از آب های ژرف و انتقال آب می‌تواند مفید باشد.

۹۰ میلیارد تومان اعتبار، رهاورد سفر رییس قوه قضاییه

رییس قوه قضاییه با اشاره به اینکه دستگاه قضا پیگیر مسئله آب در استان خواهد بود، گفت: ممکن است خشکسالی ادامه داشته باشد باید تلاش کنیم مسئله آب را جدی بگیریم، لذا در تفکیک آب شرب، کشاورزی و شهری باید تلاش شود.

وی یادآور شد: برخی از مردم به خصوص در روستاها یا روستاهایی که شهر شده‌اند مشکلاتی در بحث زمین دارند که سند رسمی تفکیک شده ندارد یا در حوزه نقل و انتقال و ساخت و ساز مشکل دارند، لذا بخش دادگستری کمک کرده اما کافی نیست؛ پس باید استاندار و نمایندگان مجلس هم تصمیم‌گیری کنند که اگر تصمیم جمعی گرفته شده و آنچه به صلاح است انجام شود، می توانیم قانون را به نفع مردم تفسیر کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای همچنین در شورای قضایی استان با اشاره به اهمیت دیدارهای چهره‌ به‌چهره مسئولان با مردم استان اظهار داشت: مردم وقتی نامه‌ها و درخواست‌های مکتوب خود را در حضور یک مسئول به دست او می‌رسانند، توقع و انتظاری مضاعف برای پیگیری مشکل خود پیدا می‌کنند لذا ما مسئولان نیز که در بین مردم حاضر می‌شویم باید به این مهم توجه داشته باشیم و در راستای رفع مسائل و مشکلات مردم اقدام کنیم.

وی در همین نشست به موضوع کارخانه تعطیل‌شده شمش منیزیم در شهرستان فردوس اشاره کرد و گفت: پرونده‌ای مثل پرونده کارخانه تعطیل‌شده شمش منیزیم که برای مردم شهرستان فردوس و همچنین برای تولید کشور دارای اهمیت است، نباید به مدت ۶ ماه معطل کارشناسی هیئت سه نفره بماند و ضروری است که در اسرع وقت آن را پیگیری کرد.

علی‌اصغر رفاهی، رئیس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه هم در این نشست با اشاره به ملاقات‌های مردمی چهره به چهره مسئولان عالی قضایی از جمله معاون اول دستگاه قضا، رئیس دیوان عالی کشور و سخنگوی قوه قضاییه در سفر به خراسان جنوبی اعلام کرد؛ در این سفر ۴۱۳ نفر با مسئولان عالی قضایی دیدار کردند.

اختصاص ۹۰ میلیارد تومان برای حل مشکلات قضایی خراسان جنوبی هم خبری بود که به عنوان پایان بخش سفر رییس قوه قضاییه مخابره شد.

انتهای پیام/