بازار، گروه آب و انرژی: حمیدرضا ناصح مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران طی یک نشست خبری مربوط به پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی در جمع خبرنگاران گفت: در برنامه های توسعه ای دهه ۷۰ تصمیم حاکمیت این بود که انتقال دانش از خارج از کشور محقق شود و الزام قانونی شد که شرکتهای خارجی […]

بازار، گروه آب و انرژی: حمیدرضا ناصح مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران طی یک نشست خبری مربوط به پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی در جمع خبرنگاران گفت: در برنامه های توسعه ای دهه ۷۰ تصمیم حاکمیت این بود که انتقال دانش از خارج از کشور محقق شود و الزام قانونی شد که شرکتهای خارجی یک شرکت ایرانی نیز کنار خود داشته باشند و این باعث شد ما از ابتدای دهه ۸۰ وارد پروژه های پارس جنوبی شویم.

او افزود: برای توسعه فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی کنسرسیومی متشکل از شرکت های کره ای و ژاپنی را کنار خود داشتیم و فازها را توسعه دادیم. در آن مقطع سهم تولید داخل حداقلی بود و مدیریت با خارجی ها بود در ادامه وارد اجرای پروژه های فاز ۱۷ و ۱۸ و در نهایت وارد فاز ۱۴ شدیم در پروژه ۱۷ و ۱۸ مدیریت و ترکیب کنسرسیوم را به ایرانی تغییر دادیم، یعنی هم ایرانی سازی و هم مدیریت کردیم.

مدیر عامل شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ادامه داد: در فاز ۱۴ از این جهت کاملا ایرانی است که مدیریت آن با شرکت ایرانی است، در حوزه طراحی مهندسی صد در صد ایرانی است، حوزه اجرا و نصب تجهیزات را ایرانی ها انجام دادند راه اندازی نیز کاملا توسط ایرانی ها انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه خرید تجهیزات خارجی در این پروژه حداقلی است، گفت: قاعده این است که برای نصب شرکت سازنده خارجی حضور داشته باشد اما به دلیل تحریم و کرونا اجازه ندادند شرکت خارجی حضور پیدا کند. ما هم از ظرفیت راه اندازی داخلی بدون حضور سوپروایزر خارجی استفاده کردیم. ضمن اینکه بخش های زیادی را به سازندگان داخلی دادیم و از کمک شرکتهای دانش بنیان بهره گرفتیم.

به گفته ناصح، سهم شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ۶۰ درصد پالایشگاه خشکی بود که در این راستا ۲۴۰ قرارداد تامین کالا در فاز ۱۴ منعقد شد.

این مقام مسئول اضافه‌کرد: ساخت کل سازه‌های فلزی پالایشگاه به ارزش ۴۳ میلیون یورو، همه ۹۵۰ شیر اطمینان پالایشگاه به ارزش سه میلیون یورو، سیستم کنترل پالایشگاه به ارزش ۱۲.۲ میلیون یورو، کل ادوات ابزار دقیق به ارزش چهار میلیون یورو، مواد شیمیایی مصرفی به ارزش ۲ میلیون یورو و غیره، به شرکت‌های ایرانی واگذار شد.

وی تاکید کرد: در مجموع ۱۵ شرکت دانش‌بنیان داخلی با قراردادهایی به ارزش سه‌هزار میلیارد تومان در این فاز به‌کارگیری شدند.

مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران تصریح کرد: سایر تجهیزاتی که در این فاز داخلی‌سازی شد می‌توان از می‌توان به شیرهای کنترل فشار، مواد شیمیایی و کاتالیست های پالایشگاهی، پمپ های فرآیندی پالایشگاه و ساخت پمپ های کرایژونیک یا فوق سرد در ایران نام برد.

وی تصریح‌کرد: این مهم نشان داد که در صورت پیاده سازی و اجرای مناسب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ضمن بی اثر و خنثی کردن آثار تحریم ها، حتی امکان پیشرفت در شرایط بحران وجود دارد.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار