قاسم محمدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان اظهار داشت: تمهیدات لازم برای فعالیت حداکثری کارخانه رب شرکت کشت و صنعت مغان اتخاذ شده و درصدد هستیم تا با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده به تمامی اهداف خود در این زمینه جامه عمل بپوشانیم. مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: کارخانه رب […]

قاسم محمدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان اظهار داشت: تمهیدات لازم برای فعالیت حداکثری کارخانه رب شرکت کشت و صنعت مغان اتخاذ شده و درصدد هستیم تا با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده به تمامی اهداف خود در این زمینه جامه عمل بپوشانیم.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: کارخانه رب شرکت با تلاش‌های کارگران و کارشناسان زحمتکش به فعالیت پرداخته و با فرآوری مواد اولیه تبدیل به گوجه فرنگی می‌کند که به سبب عدم پیش بینی تجهیزات بسته بندی محصول تولیدی بصورت فله ای به فروش می‌رسد که مدیریت این بنگاه اقتصادی بدنبال راه اندازی بسته بندی خانوار و بسته بندی‌های مناسب در قوطی‌های شیک و مشتری پسند است.

کشت و صنعت مغان روی برندینگ کار می‌کند

محمدی بیان کرد: شرکت مغان روی برندینگ کار کرده و برند آن در داخل کشور، مغانه و در خارج کشور مالیکو است و محصولات تولیدی با برندهای مزبور در بازار هدف عرضه می‌شود.

وی افزود: جهت اجتناب از فروش فله‌ای شکر و ایجاد زنجیره ارزش دستگاه بسته بندی شکر ۹۰۰ گرمی راه اندازی شده و با برند مغانه توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: اخیراً دستگاه شیشه پرکنی تمام اتوماتیک روغن زیتون راه اندازی شده و روغن زرد به تولیدات قبلی کارخانه لبنیات افزوده شده است و در آینده نزدیک تولید ماست موسیر نیز آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: تامین گوشت مورد نیاز کشور تولید قراردادی آن به میزان ۱۰ هزار راس دام سنگین و ۱۰۰ هزار راس دام سبک آغاز شده و اخیراً نیز تعدادی از آنها بارگیری و روانه بازار پایتخت و سایر نقاط ایران شده و تولیدات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در بازار گوشت کشور تاثیر داشته و فروش بخشی از دام ها برای تنظیم بازار مصرف، کنترل گرانی و حمایت از مصرف کننده بوده است. این اقدام به تدریج با تولید قراردادی گوشت بصورت منسجم و برنامه ریزی شده تداوم خواهد یافت.

وی تصریح کرد: در کنار ممانعت های اصل ۴۴، محدودیت منابع و بحران آب بدنبال رهاسازی قیمت نهاده ها ما مجبوریم، افزایش ۱۰۰۰ درصدی قیمت های مزبور را تحمل کرده و بجای ۸ میلیارد تومان بیش از ۸۰ میلیارد تومان به نهاده های دامی هزینه بپردازیم تا بتوانیم، بزرگترین مجتمع دامپروری ایران یعنی دامپروری شرکت مغان را برای تامین امنیت غذایی کشور سر پا نگه داریم.

افزایش قیمت محصولات تولیدی بار مالی را برای شرکت به دنبال دارد

محمدی گفت: این در حالی است که قیمت محصولات تولیدی این بنگاه اقتصادی در مقایسه با قبل بصورت جزئی افزایش پیدا کرده و این مسئله بار مالی زیادی را بر گُرده شرکت تحمیل می‌کند.

وی تاکید کرد: علیرغم محدودیت‌ها و موانع فراوانی که در راه توسعه شرکت وجود دارد، فرزندان زحمتکش این منطقه و استان نهایت کوشش خویش را برای برداشتن موانع، تعریف پروژه های جدید سرمایه‌گذاری، اجرای پروژه های عمرانی و توسعه و تجهیز شرکت بکار بسته و خستگی ناپذیر در جهت اعتلای آن بکار می بندند.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: ما معتقدیم که در کار جهادی بن بست وجود نداشته و با پشتکار و ایثار کوه های عظیم محدودیت ها را با استعانت از خداوند متعال و تدبیر و برنامه ریزی مدون و هدفمند می توانیم، از سر راه بالندگی شرکت برداریم.

کشت و صنعت مغان بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی کشور

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: این بنگاه اقتصادی بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور بوده و بعنوان شرکت ملی در قالب زنجیره تولید انواع محصولات زراعی، دامی، باغی و صنعتی ایجاد شده است. شرکت مغان دارای ۱۷ هزار هکتار زمین کشاورزی بوده که ۲ هزار هکتار دیم و ۱۵ هزار هکتار نیز آبی بوده و از این میزان ۴ هزار هکتار تحت پوشش سیستم آبیاری نوین بوده و مابقی بصورت سنتی آبیاری می شود.

محمدی تصریح کرد: به لحاظ شرایط آب و هوایی بیش از ۴۰ نوع محصول کشاورزی در منطقه مغان قابل کشت بوده و ۸۰ درصد ذرت بذری و ۱۰۰ درصد سورگوم بذری در شهرستان پارساباد تولید می شود که میانگین تولیدات کشاورزی این شهرستان از متوسط کشوری بالاتر است. بر اساس الگوی کشت محصولات استراتژیک همچون گندم، جو، چغندر قند پائیزه و کلزا مد نظر بوده و مجموعاً حدود ۱۰ هزار هکتار برای کشت پائیزه و بقیه نیز برای کشت بهاره در نظر گرفته شده است.

وی اذعان کرد: کارخانه قند مغان که بزرگترین کارخانه قند خاورمیانه است، به فرآوری چغندر قند پرداخته و تبدیل به شکر می‌کند. عملیات فرآوری بذور تولیدی شرکت در کارخانه پروسس بذر انجام گرفته و گوجه فرنگی کشت شده نیز در کارخانه رب شرکت به محصول ثانویه تبدیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: ۷۰ درصد میوه استحصالی باغات میوه بصورت میوه تازه خوری بوده و زیتون برداشت شده از باغات زیتون در کارخانه پروسس میوه روغن کشی شده و با برند مغانه در بازار عرضه می شود و بخشی از محصول مزبور نیز در واحد صنعتی مذکور کنسرو شده و در معرض فروش قرار می‌گیرد.

شیرخشک کشت و صنعت مغان در کشور ممتاز است

وی اضافه کرد: شیر تولیدی مجتمع دامپروری شرکت که بزرگترین مجتمع دامپروری کشور است، در کارخانه لبنیات شرکت به انواع محصولات لبنی تبدیل می شود که ۴۰ درصد آن به تولید شیر خشک اختصاص پیدا می کند به لحاظ عدم دخل و تصرف، محصولات استحصالی کارخانه لبنیات سالم ترین و باکیفیت ترین محصول بوده و شیر خشک آن در سطح کشور ممتاز است.

محمدی خاطرنشان کرد: همکاری، هم افزایی و تکمیل زنجیره تولید مابین این دو سازمان برون داد و خروجی قابل توجهی به همراه داشته و منتج به نتایج مطلوب و مثبت خواهد شد و این امر زنجیره ارزش ایجاد کرده و سود سرشاری خواهد داشت.

وی ادامه داد: ظرفیت های اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی و کشاورزی کشور برای گسترش تعاملات بسیار زیاد بوده و ما هم می توانیم مشارکتی کار کنیم و هم این امکان وجود دارد که با عقد قراردادی تولیدات کارخانه رب شرکت مغان را خریداری نمائیم می توانیم در بحث کشت مشارکتی گوجه فرنگی و یا خریداری گوجه های کشت شده بخش خصوصی بصورت مشارکتی عمل کنیم.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: بیشتر تمایل اتحادیه به مشارکت بوده و حمل گوجه فرنگی به هیچوجه مقرون به صرفه نیست و شرکت مغان به هر میزان تولید و فرآوری بکند، اتحادیه می تواند، محصول ثانویه را خریداری و روی اسپتیک و بسته بندی آن کار کند.

فعالیت حداکثری کارخانه رب به ارزش افزوده بیشتر منجر می‌شود

محمدی اظهار کرد: شرکت مغان دارای زمین های وسیع زراعی به میزان ۱۷ هزار هکتار بوده و گوجه فرنگی کشت شده به منظور تامین مواد اولیه کارخانه رب بوده و حاصلخیزی خاک مغان فوق العاده خوب بوده و عملکرد آن در مقایسه با اراضی کشاورزی سایر نقاط بصورت چشمگیری بالا است و این شرکت، کشت گوجه را برای تامین محصول مورد نیاز واحد صنعتی مزبور در دستور کار دارد.

وی بیان کرد: شرکت های زیادی وجود دارند که اقدام به خریداری گوجه فرنگی کشت شده در منطقه مغان کرده و با بارگیری و حمل آن به کارخانجات سایر شهرستان ها و استان ها اقدام به فرآوری و تبدیل به محصول ثانویه کرده و با ارزش افزوده بالا در بازار هدف کشور عرضه می کنند. شرکت مغان نیز می تواند، با عقد قرارداد به خریداری محصول اقدام کرده و در کارخانه رب شرکت فرآوری و به فروش بپردازد.

محمدی گفت: به سبب پایین بودن میزان کشت گوجه فرنگی در شرکت، فعالیت کارخانه رب بطور شبانه روزی به صرفه نبوده و در صورت خریداری گوجه از بخش خصوصی به مقدار چشمگیر این امکان وجود دارد که واحد صنعتی مزبور ۲۴ ساعته به پذیرش مواد اولیه اقدام کرده و پس از فرآوری به محصول ثانویه تبدیل بکند.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: با توجه به اینکه فعالیت حداکثری کارخانه رب به ارزش افزوده بیشتر منجر می گردد، لازم است؛ برنامه ریزی های مدون برای توسعه کشت گوجه فرنگی و خریداری آن از بخش خصوصی انجام گیرد.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار