به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از روابط عمومی استانداری حسین مدرس خیابانی شامگاه چهارشنبه در نهمین جلسه قرارگاه جهاد آبرسانی اظهار داشت: کماکان موضوع آب در صدر فهرست اولویت‌های استان قرار دارد و با توجه به بارندگی‌های اخیر که عمده آن در مرکز و جنوب استان بود بخشی از آن خوشبختانه پشت […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از روابط عمومی استانداری حسین مدرس خیابانی شامگاه چهارشنبه در نهمین جلسه قرارگاه جهاد آبرسانی اظهار داشت: کماکان موضوع آب در صدر فهرست اولویت‌های استان قرار دارد و با توجه به بارندگی‌های اخیر که عمده آن در مرکز و جنوب استان بود بخشی از آن خوشبختانه پشت سدها ذخیره شده است.

وی افزود: با توجه به آمار ارائه شده بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب به ذخیره سدهای استان اضافه شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: همچنین بر اساس آمار ارائه شده از سوی منابع طبیعی ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب ناشی از باران اخیر به وسیله سازه‌های آبخیزداری مورد استفاده قرار گرفته و مابقی آن که حقابه منابع طبیعی به شمار می‌رفت، موجب سیراب شدن قنوات و چاه‌ها و همچنین سفره‌های آب‌های زیر زمینی در سطح استان شد.

وی ادامه داد: البته بارندگی‌های اخیر در استان نباید ما را از طرح جهاد آبرسانی غافل کند چراک ه منطقه سیستان هنوز با خشکسالی دست به گریبان است.

مدرس خیابانی با اشاره به اینکه طرح جهاد آبرسانی بزرگترین طرح آبرسانی تاریخ جمهوری اسلامی در استان است، خاطرنشان کرد: برای تأمین آب استان همزمان چند مسیر دیگر را نیز ادامه می‌دهیم که یکی از آنها خط انتقال آب دریای عمان است.

وی اذعان کرد: از چهار جبهه خط انتقال آب دریای عمان آغاز و آبگیر تحویل شده و هم اینک پیمانکار مشغول به کار است که امیدواریم ظرف چهار سال آب را به زاهدان برسانیم.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: بر اساس دستور ریاست محترم جمهور و سفر وزیر نیرو ۱۰ حلقه چاه حرمک که به تأمین کسری آب زاهدان کمک می‌کند حفاری، تجهیز و هر ۱۰ حلقه چاه به شبکه آب زاهدان متصل شده است اما میزان آبگیری از این چاه‌ها بستگی به کسری آب زاهدان دارد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه هم اینک مخازن آب زاهدان هیچ کمبودی ندارند و اگر نیاز بود هر ۱۰ حلقه چاه قابلیت در مدار قرار گرفتن را دارند لذا امسال با کمترین میزان قطعی آب مواجه خواهیم بود.

مدرس خیابانی افزود: تاکنون ۳ چاه ژرف حفر شده اما آنچه اهمیت دارد این است که بتوانیم از این چاه‌ها استفاده کنیم در این راستا یک آب شیرین کن ۱۰۰ متر مکعبی نصب شده که در ایام عید فطر و قربان آب آن در قالب بسته بندی در بین نمازگزاران عید فطر و قربان در بین مردم توزیع شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک مدول آب شیرین کن یک هزار مترمکعبی در چاه ژرف ۳ در حال نصب است، همچنین خط انتقال آب به طول ۶ کیلومتر تا اوایل شهریور ماه سال جاری نیز بهره برداری می‌شود تا بتوانیم از محل چاه ژرف شماره ۳ روستاهای اطراف را آبرسانی کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: دو مدول هزار متر مکعبی دیگر نیز در چاه ژرف شماره ۳ نصب خواهد شد و می‌توان گفت، در مجموع مشکلی در تأمین آب شرب و دام در حوزه سیستان نداریم و امیدواریم از حقابه هیرمند را به طور کامل استفاده کنیم.

وی ادامه داد: انتقال اب چاه نیمه‌ها ۴ به ۳ و ۲ به ۱ انجام شده و امیدواریم بتوانیم هم از بارندگی‌ها و هم حق آبه هیرمند استفاده کنیم.

مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه به زودی طرحی جهت استفاده از ظرفیت آب‌های سطحی استان تدوین می‌شود، اذعان کرد: با برنامه ریزی انجام شده امیدواریم تا با روش‌های نوین آبخیزداری بتوانیم از این آب‌ها شیرین منطقه استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه چاه نیمه‌ها یکی از طرح‌های موفق در زمینه استفاده از آب‌های سطحی بوده، گفت: به زودی و بعد از جلسه بحران حتماً با حضور مسئولان و کارشناسان طرحی در خصوص استفاده بهینه از آب‌های سطحی تدوین می‌شود.

انتهای پیام/

منبع