نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با انتقاد از عدم توجه به تاریخ بومی سرزمین ها، از نمایندگان مجلس و مسئولان مربوطه خواست تا با تصویب و اجرای مصوبه ای در مجلس، استان ها بتوانند در کنار تدریس تاریخ عمومی کشور، تاریخ بومی منطقه را نیز مطالعه و به جوانان آموزش بدهند.

آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل شامگاه امروز در همایش روز اردبیل که در مجتمع فرهنگی فدک برگزار شد، نگاه به گذشته و تاریخ را ضروری دانست و گفت: خداوند نیز در قران کریم از انسان ها خواسته است تا همواره به گذشته خود رجوع کنند چراکه زنده نگه داشتن فضیلت ها و فکرهای مهم، موجب رشد و شکوفایی ملت ها می شود.وی با بیان اینکه اجداد ما با رجوع به تفکرهای به ارث رسیده تمدن ساز شدند، گفت: جوانی که از گذشته اش خبرنداشته باشد در واقع سرمایه اش را از دست داده است چراکه با فراموشی افکار بزرگان، آینده درخشانی نخواهد داشت.

آیت الله عاملی تاریخ جمهوری آذربایجان را یادآور شد و گفت: دشمنان با سه بار مداخله در تاریخ این ملت و عوض کردن هویت این سرزمین خواهان تصرف ذهنی این دیار هستند تا این ملت نتواند به شکوفایی و رشد و پیشرفت قلبی خود برسد.

وی با بیان اینکه صفویه برای این دیار عزت آفرینی کرده است، گفت: صفویه نقش به سزایی در شکوفایی شیعه در ایران اسلامی داشته و علاوه بر آن یکپارچگی ایران اسلامی امروز مدیون دوره صفویه است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در ادامه سخنان خود با انتقاد از عدم توجه به تاریخ بومی سرزمین ها، از نمایندگان مجلس و مسئولان مربوطه خواست تا با تصویب و اجرای مصوبه ای در مجلس، استان ها بتوانند در کنار تدریس تاریخ عمومی کشور، تاریخ بومی منطقه را نیز مطالعه و آموزش بدهند تا جوانان ما با درک کامل از گذشته خود بتوانند گام های بزرگی در  تمدن سازی اسلامی بردارند.

وی با بیان اینکه شاه اسماعیل صفوی از روحیه، جاذبه و قدرت ایمانی بالایی برخوردار بود، گفت: جوانان ما شایسته بدانند که صفویان با چه نیرو ، توان و انگیزه ای توانستند کارهای بزرگ و شگرفی در این کشور انجام دهند.

مسئول شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه صفویان تمدن عظیمی را در اردبیل ایجاد کردند گفت: صفویان تمدن خود را به اصفهان دادند و آنها نیز آن را به افغان ها سپردند.

وی شجاعت قزلباش ها در عهد صفویه را یادآور شد و گفت: با اینکه پایتخت صفویه اصفهان بود اما هر زمان که در مناقشات و جنگ ها از لحاظ نیروی نظامی با کمبود نیرو مواجه می شدند از توان قزلباش های اردبیل استفاده می کردند.

عاملی به خروجی هفته استان اردبیل اشاره کرد و گفت: احیاء عِرق ملی، تقویت روح حماسی و تفکر آرمانی می تواند یکی از خروجی های برنامه های بزرگداشت هفته اردبیل باشد.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی از وجود پربرکت امام رضا(ع) در سرزمین خود بهره مند است، گفت:عشق به ولایت در سرتاسر ایران اسلامی موچ می زند و اردبیل به عنوان پایتحت حسینیت میراث دار مکتب عاشورا نیز است.

امام جمعه اردبیل از پژوهشگران نیز خواست تا با مطالعه اولین‌های صفویه در ایران اسلامی و حتی جهان اسلام، تفکر این سلسله را به جوانان و اینده سازان این سرزمین از راه های مختلف مثل تالیف کتاب و مقاله منتقل کنند.

وی گفت: بهتر در مراسمات بزرگ و همایش های مربوط یه سلسله صفویه از صفویه شناسان بزرگ و محققان بین المللی در این عرصه دعوت و استفاده شود.

عاملی با بیان اینکه مناسک عزاداری در اردبیل سرتاسر پیام است، گفت: بزرگان اردبیل همواره در طول تاریخ حرف های زیادی برای گفتن داشته اند چراکه در سفره بزرگ اهل بیت(ع) پرورش یافته و رشد کرده اند.

وی در پایان سخنان خود موهبت های الهی به استان اردبیل را یادآور شد و گفت: مسئولان استان لازم است ظرفیت ها و قابلیت های خدا دادی استان اردبیل را نوشته و در چهار ورودی شهر اردبیل نصب کنند تا همگان از نعمت های الهی در این دیار بهره مند شوند.

انتهای پیام/