احمد شهریار در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: الگوی کشت در شش گروه محصولی شامل غلات، نباتات، سبزی و صیفی، دانه‌های روغنی و محصولات اساسی انجام می‌شود که در استان اردبیل نیز در پنج گروه تولید محصولات کشاورزی، سعی بر اجرای طرح الگوی کشت است. وی تصریح کرد: ‌استان اردبیل با […]

احمد شهریار در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: الگوی کشت در شش گروه محصولی شامل غلات، نباتات، سبزی و صیفی، دانه‌های روغنی و محصولات اساسی انجام می‌شود که در استان اردبیل نیز در پنج گروه تولید محصولات کشاورزی، سعی بر اجرای طرح الگوی کشت است.

وی تصریح کرد: ‌استان اردبیل با تولید سه میلیون تن محصولات متنوع و رعایت الگوی کشت در سال زراعی جاری سعی دارد تا به تقویت جبهه تولید کالاهای اساسی کشور کمک کند که الگوی کشت در ۶۵ درصد اراضی دیم و ۳۵ درصد اراضی آبی استان به شکل درست و واقعی در حال اجرا است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه بیشترین همکاری را با کشاورزی در توسعه کشت الگویی شاهد هستیم، گفت: مهمترین رویکرد در الگوی کشت کمک به کشاورزان در کاهش تولید سبزی و صیفی در اراضی زراعی و پوشش این محصولات در قالب تأسیسات گلخانه‌ای است که در این زمینه به اهداف مورد نظر نیز دست پیدا کردیم.

شهریار افزود: به هیچ وجه دنبال کاهش تولید محصولات اساسی به ویژه سیب‌زمینی و دانه‌های روغنی در قالب اجرای طرح الگوی کشت نیستیم بلکه سعی ما بر این است تا با اجرای طرح کشاورزی حفاظتی و حفظ بقایای کشاورزی، به تقویت کشت و زرع در اراضی دیم نیز کمک کنیم.

وی با بیان اینکه در قالب طرح الگوی کشت ارزش افزوده بیشتر و تولید محصولات با تنوع تأمین نیاز داخلی و حتی صادرات مورد توجه است، خاطرنشان کرد: استان اردبیل پرچمدار تولید بذر چغندر، سرگم، ذرت و مینی‌تیوبر در کشور است و در کنار آن ما با توجه به شرایط خشکسالی در قالب طرح الگوی کشت سعی می‌کنیم تا بیشترین حمایت را از کشاورزان در اجرای آبیاری مدرن داشته باشیم.

شهریار هدف از الگوی کشت را کاهش آب مصرفی در اراضی، ارتقای تولید، افزایش ضریب نفوذ دانش، تقویت طرح جهش تولید در دیم‌زارها و هدایت کاشت سبزی و صیفی به مجتمع‌های گلخانه‌ای اعلام کرد و ادامه داد: سعی ما بر این است تا در این بخش به اهداف مورد نظر دست پیدا کرده و در سال‌های آینده بتوانیم صد درصد الگوی کشت را به شکل عملیاتی و کاربردی اجرا کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در سال اول بیشترین تأکید ما بر اطلاع‌رسانی، تبلیغ و راهنمای کشاورزان در کاشت صحیح است و امسال با تعدیل کاشت سیر و هندوانه سعی کردیم تا تولید محصولات غلات اساسی، حبوبات و دانه‌های روغنی را جایگزین این محصولات کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل بیان کرد: در کنار تولید و حمایت از عرضه این محصولات، سعی خواهیم کرد تا کشاورزان رعایت‌کننده الگوی کشت را با تسهیلات بانکی و مشوق‌های مورد نظر حمایت کرده و به توسعه این طرح در سال‌های آینده کمک کنیم.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار