داود شایقی در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: اشتغال یکی از دغدغه‌های جدی مسئولان استان است که لازمه تحقق آن تقویت جبهه تولید در ابعاد مختلف است. وی توانمندی‌های استان اردبیل را در سه بخش کشاورزی، صنعت و گردشگری یادآور شد و تصریح کرد: اگر برنامه‌ریزی دقیقی در ارتقای تولید بخش […]

داود شایقی در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: اشتغال یکی از دغدغه‌های جدی مسئولان استان است که لازمه تحقق آن تقویت جبهه تولید در ابعاد مختلف است.

وی توانمندی‌های استان اردبیل را در سه بخش کشاورزی، صنعت و گردشگری یادآور شد و تصریح کرد: اگر برنامه‌ریزی دقیقی در ارتقای تولید بخش کشاورزی، صنعتی و گردشگری انجام دهیم، به راحتی می‌توانیم در سال‌های آینده به افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری تا زیر پنج درصد امیدوار باشیم.

ضرورت دستیابی به اشتغال ۳۵ هزار نفری در استان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل ضرورت دستیابی به اشتغال ۳۵ هزار نفری را در استان با فعال کردن ظرفیت‌های مغفول مانده بخش کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و خدمات یادآور شد و گفت: در بخش کشاورزی با تکمیل و راه‌اندازی پروژه عظیم پایاب سد خداآفرین به راحتی می‌توان برای ۱۷ هزار نفر اشتغال مولد ایجاد کرد.

شایقی افزود: با افزایش تولید محصول تا یک میلیون تن با راه‌اندازی این پروژه عظیم آبی، خاکی به راحتی می‌توان به اشتغال پایدار در این منطقه امیدوار بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برای تکمیل این پروژه پیشنهاد شده تا سازمان برنامه و بودجه در کنار وزارت نیرو و جهاد کشاورزی منابع چهار هزار میلیارد تومانی را تأمین کند که پیگیری این امر در دستور کار قرار گرفته است.

شایقی اضافه کرد: معاون اول رئیس جمهور قول مساعد داده تا با همراهی بانک عامل و همچنین تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه تأمین این منابع در سه سال انجام شود تا شاهد تکمیل و بهره‌برداری از پایاب سد خداآفرین باشیم.

راه‌اندازی باغ مدرن در یک‌هزار هکتار

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل بیان کرد: در بخش کشاورزی علاوه بر زراعت، در حوزه باغداری نیز اقدامات خوبی آغاز شده تا شاهد راه‌اندازی باغ‌های مدرن در راستای تقویت جبهه اشتغال باشیم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در باغداری مدرن به ازای هر هکتار ۲ نفر اشتغال ایجاد می‌شود که با سرمایه‌گذاری انجام شده، در یک‌هزار هکتار اراضی می‌توان باغ مدرن احداث و راه‌اندازی کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل تصریح کرد: در این مجموعه باغ مدرن به راحتی می‌توان اشتغال ۲ هزار نفر را مهیا کرد که در این زمینه با همکاری بخش خصوصی و توان سرمایه‌گذاران در مناطق روستایی به راحتی می‌توان در این بخش تولید محصولات سردرختی متنوعی را انجام داد.

وی تقویت نظام بهره‌برداری را در قالب بخش کشت و صنعت و دامپروری مغان و پارس یادآور شد و گفت: در این زمینه نیز با تأمین منابع مالی قرار است طرح‌های خوبی در حوزه باغداری مدرن و همچنین دامداری صنعتی انجام شود تا بخشی از نیاز کشور در این ۲ بنگاه عظیم اقتصادی به انجام برسد.

شایقی توسعه گلخانه‌ها را از دیگر ظرفیت‌های خوب در استان برای اشتغال عنوان کرد و افزود: ۱۰۵ هکتار مجموعه گلخانه مدرن و پیشرفته در استان در حال احداث است که تنوع محصولات سیفی و جالیزی، گل رز و سایر محصولات بخش کشاورزی را می‌توان در این حوزه به نظاره نشست.

صنعت دانش‌بنیان در اولویت توجه

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل به قابلیت‌های استان در بخش صنعت و معدن نیز اشاره کرد و ادامه داد: در بخش صنعت قرار است در کنار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، ۱۵ طرح پیشران تولیدی و یا طرح‌های تکمیلی و توسعه‌ای به بهره‌برداری برسد تا ایجاد فرصت اشتغال را بین ۱۲ هزار تا ۱۷ هزار نفر در این حوزه شاهد باشیم.

شایقی ضرورت تأمین منابع مالی را برای اجرا و تکمیل این طرح‌ها یادآور شد و خاطرنشان کرد: در بخش صنعت به ویژه صنایع تبدیلی و تکمیلی، طرح‌های خوبی در حال اجرا است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: استان اردبیل به قطب تولید شیرآلات، ام. دی. اف، لاستیک، رزین و همچنین محصولات پلاستیکی تبدیل شده که در این راستا تقویت و حمایت از سرمایه‌گذاران جدید می‌تواند فرصت‌های اشتغال خوبی را ایجاد کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل به قابلیت‌های بخش معدن نیز اشاره کرد و گفت: در شمال و جنوب استان این قابلیت‌ها در حا به نتیجه رسیدن است تا ما شاهد استخراج و فرآوری محصولات معدنی برای پشتیبانی از اشتغال مولد در این بخش باشیم.

وی بیان کرد: هم در شمال استان و هم جنوب طرح‌های معدنی متنوع در قالب زوم‌های معدنی در حال اجرا است که به سرانجام رسیدن آنها می‌تواند فرصت‌های اشتغالی را برای متخصصان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به وجود آورد.

زیرساخت‌های حوزه گردشگری تکمیل می‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل اظهار کرد: در حوزه گردشگری نیز ظرفیت‌های ممتازی در استان وجود دارد که می‌تواند تبدیل به ثروت و اشتغال شود.

شایقی لازمه تحقق این اهداف را توجه به زیرساخت‌ها به ویژه احداث هتل‌های پنج ستاره، مراکز اقامتی و تفریحی استاندارد بین‌المللی توصیف کرد و گفت:‌ اگر می‌خواهیم گردشگران خارجی را به سمت اردبیل گسیل کنیم، باید این زیرساخت‌ها فراهم شده تا تولید ثروت در بخش گردشگری ارتقا یابد.

وی تصریح کرد: در فصل زمستان برای تحقق این امر زیرساخت‌های ورزشی به ویژه در رشته اسکی را باید مهیا کرد و در کنار آن برگزاری رویدادها و جشنواره‌های مختلف گردشگری زمستانی نیز به درستی هدف‌گذاری شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل تقویت حلقه‌های تولید ثروت و اشتغال را در بخش گردشگری بسیار مهم و ضروری اعلام کرد و افزود: راه و ایجاد فرصت مناسب در حوزه گردشگری طبیعی بسیار مهم است و انتظار داریم تا در این بخش نیز تحولاتی عظیم شکل بگیرد.

وی به بیکاری ۶۵ هزار نفر در استان اشاره کرد و ادامه داد: در ۲ تا سه سال آینده با برنامه‌ریزی انجام شده در قالب سند تحول استان در بخش کشاورزی، ‌ صنعت و گردشگری به راحتی می‌توان برای ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرد.

سرشماری آزمایشی نفوس و مسکن در گرمی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: معاونت آمار و اطلاعات تلاش می‌کند تا سرشماری آزمایشی نفوس و مسکن را در گرمی انجام دهد تا برای سال‌های آینده شرایط مناسبی را در سرشماری رسمی شاهد باشیم.

شایقی اضافه کرد: این سرشماری غیرحضوری و در بستر الکترونیکی انجام می‌شود تا با جمع‌آوری اطلاعات بتوان آنها را در ابعاد مختلف احصا کرده و در اختیار برنامه‌ریزان قرار داد.

وی از آمار و اطلاعات به عنوان پایه اصلی برنامه‌ریزی یاد کرد و ادامه داد:‌ در سرشماری‌هایی که در سال‌های گذشته انجام شده، نتایج خوبی را احصا کرده و این نتایج در اختیار مدیران دستگاه‌های مختلف قرار گرفته تا در برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های خود از این آمار و اطلاعات استفاده کنند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار