سعید شهند در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: برای کنترل پرندگان مهاجر و مقابله با شیوع بیماری آنفلوانزا اکیپی در این استان با همکاری دامپزشکی تشکیل شده تا جابجایی پرندگان مهاجر را مورد رصد و پیگیری قرار دهد. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان اردبیل جز استان‌های پیشرو در پرورش […]

سعید شهند در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: برای کنترل پرندگان مهاجر و مقابله با شیوع بیماری آنفلوانزا اکیپی در این استان با همکاری دامپزشکی تشکیل شده تا جابجایی پرندگان مهاجر را مورد رصد و پیگیری قرار دهد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان اردبیل جز استان‌های پیشرو در پرورش طیور و تولید جوجه یک روزه است، ضرورت دارد راهکارهای پیشگیرانه در این زمینه مورد توجه قرار گیرد تا ۱۱ درصد تولید جوجه‌ریزی یک روزه کشور در این استان با خطر و آسیب احتمالی روبه‌رو نشود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: ۷ میلیون دز واکسن بر اساس اعلام دامپزشکی استان در جمعیت طیور و دام استان تزریق شده و برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه برنامه‌های پیشگیرانه در این بخش است.

شهند افزود: در کنار این امر نمونه‌برداری از بیش از ۴۴۰ مورد از پرندگان و طیور برای شناسایی علائم بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان انجام شده که عمده آنها با نتایج منفی همراه بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: محیط زیست استان تلاش می‌کند تا با به کارگیری نیروهای توانمند و محیط‌بانان پرتلاش به صورت ۲۴ ساعت اقدامات مؤثر را در جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزا انجام داده و محافظت لازم را از پرندگان مهاجر انجام دهد.

شهند اضافه کرد: علاوه بر شمال استان، در مرکز استان نیز در دریاچه شورابیل شاهد حضور پرندگان مهاجری هستیم که به صورت موقت زمستان‌گذرانی می‌کنند که قطعاً حفظ سلامت آنها برای ما بسیار مهم و ارزشمند است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل بیان کرد: اداره کل محیط زیست استان در کنار اقدامات پیشگیرانه به همراه دامپزشکی سعی دارد تا پرندگان مهاجر به ویژه از گونه‌های کمیاب و نایاب را مورد حمایت قرار داده و جلوی تلفات احتمالی آنها را نیز بگیرد.

انتهای پیام/

منبع