الهام صفرزاده در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: در استان اردبیل ۸۶ درصد نوبت اول واکسن کرونا و ۶۶ درصد نوبت دوم را دریافت کرده و در حال حاضر تزریق دز سوم در حال انجام است. وی ضرورت تکمیل زنجیره واکسیناسیون را برای ارتقا ایمنی بیشتر یادآور شد و تصریح کرد: […]

الهام صفرزاده در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: در استان اردبیل ۸۶ درصد نوبت اول واکسن کرونا و ۶۶ درصد نوبت دوم را دریافت کرده و در حال حاضر تزریق دز سوم در حال انجام است.

وی ضرورت تکمیل زنجیره واکسیناسیون را برای ارتقا ایمنی بیشتر یادآور شد و تصریح کرد: استان اردبیل چهارمین استان کشور در اجرای موفق و گسترده طرح واکسیناسیون علیه بیماری کروناست و قطعاً این گستردگی در یک ماه آینده بیشتر نیز نمود پیدا خواهد کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های کووید ۱۹ و متخصص ایمن‌شناسی پزشکی اردبیل ضرورت تزریق واکسن را در پیشگیری از بیماری‌های عفونی و کاهش مداخلات پزشکی یادآور شد و گفت: تنها راه غلبه بر بیماری‌های عفونی تزریق واکسن است که در کووید ۱۹ نیز این امر در مرحله انجام است.

صفرزاده افزود: با گذشت ۹ ماه از آغاز واکسیناسیون در ایران در کنار تزریق نوبت اول و دوم، دز یادآور که اثربخشی بیشتری در کنترل بیماری کرونا دارد در حال انجام است و از گروه‌های سنی بالای ۶۰ سال، بیماران خاص و کادر درمان انتظار می‌رود در این مرحله مشارکت لازم را انجام دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ۶ ماه از تزریق واکسن دز دوم برای این افراد می‌گذرد تزریق دز یادآور ایمنی بیشتری را ایجاد خواهد کرد و قطعاً برای گروه‌های سنی پایین‌تر نیز این امر انجام خواهد شد.

صفرزاده اضافه کرد: افرادی که از سیستم ایمنی ناقص و یا معیوب رنج می‌برند، بهتر است تزریق دز یادآور را در اولویت قرار دهند که این افراد بیشتر بیماران مزمن کیوی، کبدی، دیابت، ام. اس، پیوند اعضا و شیمی درمانی هستند.

وی بیان کرد: با هماهنگی بهزیستی، خانه سالمندان و مراکز نگهداری معلولان در نوبت تزریق دز یادآور هستند و قطعاً این امر می‌تواند متناسب با تزریق دز اول و دوم واکسن و پلاتفرم تعیین شده باشد.

متخصص ایمن‌شناسی پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: هر فردی که در دز اول و دوم پلاتفرم خاص واکسن را دریافت کرده باید دز سوم را نیز از همین نوع تزریق کند که البته افراد گرفتار بیماری کرونا بعد از بهبودی و ۴ هفته گذشت مدت زمان ایمن‌سازی می‌توانند تزریق واکسن را انجام دهند.

صفرزاده تصریح کرد: بعد از گذشت ۶ ماه اثرگذاری واکسن تزریق شده کاهش می‌یابد و از همین رو تزریق دز یادآور برای این گروه‌های سنی تاکید می‌شود تا شرایط مطلوب‌تری را در ایمن‌سازی جامعه شاهد باشیم.

وی سویه خطرناک دلتا پلاست را یادآور شد و گفت: برای گذر از پیک ششم و ویروس دلتا پلاست و قطع زنجیره ویروس کرونا بهتر است ایمن‌سازی به شکل فراگیر انجام شده تا گرفتار این ویروس خطرناک نباشیم.

صفرزاده افزود: سویه دلتا پلاست از گونه مهاجم است که ۲۰ درصد قدرت انتقال بیشتر از دلتای معمولی دارد و شایسته است در کنار واکسیناسیون، بیماریابی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد توجه قرار گیرد تا همه بتوانند سلامت خود را بازیابند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ثابت شده که هیچ واکسنی در دنیا صد درصد ایمنی ایجاد نمی‌کند بلکه تزریق واکسن مانع از ابتلاء و کاهش مرگ و میرها شده و به نوعی قدرت محافظت را در برابر تنوع ویروس‌های کرونایی افزایش می‌دهد.

رئیس مرکز پژوهش‌های کووید ۱۹ و متخصص ایمن‌شناسی پزشکی اردبیل به پیچیدگی بیماری کرونا و آنفلوانزا نیز اشاره کرد و ادامه داد: افرادی که گرفتار آنفلوانزا شده‌اند باید بعد از بهبودی کامل تزریق واکسن خود را انجام دهند تا ما در پیک ششم بیشتر از این گرفتار آسیب‌های جدی در این بخش نشویم.

انتهای پیام/

منبع