بهلول تکلوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، اظهار کرد: این سانحه بر اثر سوخت ناقص، عدم تهویه مناسب سالن و خفگی روی داده و سبب شد تا ۱۲ هزار قطعه مرغ تلف شوند. وی خاطرنشان کرد: در این مرغداری دو سالن شامل یک سالن ۱۲ هزار و ۵۰۰ قطعه […]

بهلول تکلوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، اظهار کرد: این سانحه بر اثر سوخت ناقص، عدم تهویه مناسب سالن و خفگی روی داده و سبب شد تا ۱۲ هزار قطعه مرغ تلف شوند.

وی خاطرنشان کرد: در این مرغداری دو سالن شامل یک سالن ۱۲ هزار و ۵۰۰ قطعه و هفت هزار قطعه مرغ پرورش داده می‌شد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به اینکه براساس گزارش آتشنشانی به علت سوخت ناقص و عدم تهویه مناسب یکی از سالن‌ها، بیش از ۱۲ هزار قطعه تلف شدند، گفت: توصیه‌های پیشگیرانه از وارد شدن خسارت و تلفات به واحدهای تولیدی دام و طیور ارائه می‌شود اما متأسفانه ما در برخی موارد شاهد بروز چنین حوادثی در حوزه تولید طیور هستیم.

تکلوی تصریح کرد: ما در استان اردبیل ۴۷ فارم مرغ مادر گوشتی داریم که ظرفیت آن بیش از ۲ میلیون و ۷۰ هزار قطعه است.

وی با تاکید بر رعایت نکات ایمنی و دستورالعمل‌های حفظ خط تولید طیور در واحدهای مرغداری بیان کرد: تولیدکنندگان و دارندگان واحدهای مرغداری باید بیش از گذشته نسبت به نگهداری و صیانت از سالن‌های تولید اقدام کرده و کوچک‌ترین نقص فنی در واحدهای خود را در اسرع وقت تعمیر و بازسازی کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل خسارت وارد شده به این سالن مرغداری را بالا عنوان کرد و افزود: جبران این خسارت برای تولیدکننده واحد طیور سخت است و امیدواریم تولیدکنندگان و دارندگان واحدهای مرغداری نسبت به حفاظت از سرمایه‌های خود بیش از پیش حساس باشند.

تکلوی با اشاره به صادرات ۹ فرآورده خام دامی به ۱۰ کشور جهان در یک سال گذشته اظهار کرد: در یک سال گذشته آلایش غیر خوراکی دام، پا و پنجه مرغ و تخم مرغ نطفه‌دار، دنبه گوسفندی و سایر محصولات دامی به کشورهایی همچون ویتنام، تایلند، ترکیه، ارمنستان و قرقیزستان، آذربایجان و عراق، گرجستان و مالزی صادر کرده‌ایم و در تلاش هستیم این میزان صادرات را افزایش دهیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با بیان اینکه بیش از ۸۵۰ نوع بیماری قابل انتقال بین انسان و دام وجود دارد، ادامه داد: در ۷ ماهه گذشته سالجاری ۴ میلیون و ۴۰۰ دز واکسن علیه بیماری‌های مشترک انسان و دام استفاده شده و محل‌های نگهداری ۱۰۵ میلیون قطعه طیور سم‌پاشی شده است.

تکلوی افزود: دامپزشکی در خط مقدم بیماری‌های دامی قرار دارد که اگر این بیماری‌ها در جمعیت دامی کنترل نشود کنترل آن در جمعیت انسانی به مراتب دشوار، هزینه بر و بسیار سخت خواهد بود.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر