رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تاکنون سه هزار و ۲۲۴ زوج نابارور در استان شناسایی شده که باید آنها به سمت مراکز درمان ناباروری هدایت شوند تا بتوانیم با استفاده از پیشرفت‌های به دست آمده در این حوزه، این زوج‌ها را درمان کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از ایرنا، «قباد محمدی» روز چهارشنبه در همایش چشم انداز جمعیت و باروری در ایران در سرسرای بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه افزود:  این همایش با هدف شناسایی عوامل مختلف تاثیرگذار بر نرخ رشد جمعیت و برنامه ریزی برای رفع آنهاست تا بتوانیم خطر بزرگی که آینده کشور را تهدید می کند، مرتفع سازیم.

وی اظهار کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته مسائل فرهنگی و اجتماعی در صدر عوامل کاهش جمعیت هستند و در کنار آن سایر مسایل از جمله اقتصادی و بهداشتی هم نقش دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: ازدواج در سنین بالا و افزایش طلاق، در کاهش نرخ رشد جمعیت نقش مهمی دارد و این موارد هم ارتباط مستقیمی با مسایل اجتماعی و فرهنگی دارند.

وی اضافه کرد: در بحث مرگ و میر مادران باردار شاخص ما در استان کرمانشاه، ۱۶ در هر ۱۰۰ هزار نفر است که در ایام کرونا افزایش پیدا کرد و به حدود ۳۲ نفر رسید.

محمدی گفت: هم اکنون برنامه های خوبی از جمله مکمل یاری و پایش مستمر مادران باردار در دستور کار قرار دارد که این شاخص بیش از پیش کاهش یابد، علاوه بر این درمان مادران باردار بصورت رایگان در حال انجام است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: مرکز درمان ناباروری اکنون در بیمارستان معتضدی کرمانشاه فعال است که در حال توسعه آن هستیم، همچنین ساخت مرکز دوم هم در این بیمارستان با متراژ هزار و ۲۰۰ مترمربع در دستور کار قرار دارد.

او اضافه کرد: ۱۲ درصد زوج های نابارور، ناباروری اولیه و ۱۵ درصد آنها ناباروری ثانویه دارند و تمام تلاش ما این است که با توسعه مراکز درمان ناباروری این زوج ها صاحب فرزند شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: شاخص مرگ و میر نوزادان ۵/۳ در هر ۱۰۰ هزار نوزاد است و برنامه داریم با راه اندازی تخت های بیشتر NICU و مراقبت بیشتر، این شاخص را بهبود ببخشیم.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۷۶ تخت NICU در بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی فعال است که ۱۶ تخت آن امسال اضافه شده و هزینه راه اندازی هر تخت هم حدود ۱/۵ میلیارد تومان است و  ظرف یک سال آینده ۱۰ تخت دیگر NICU به مجموعه تخت های بیمارستان امام رضا (ع) اضافه  خواهد شد.

محمدی افزود: باتوجه به آمارهای سقط جنین در استان و گزارش سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ سقط از سوی زوجین، در این زمینه نیز نیازمند فرهنگ سازی هستیم که زوجین دست به سقط جنین نزنند.

وی تاکید کرد: زنگ خطر پیری جمعیت در کشور به صدا درآمده و نیاز است، تا قبل از اینکه کار از کار بگذرد و دیر شود فکری برای رفع این خطر صورت گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اگر در هفت سال آینده اقدام اساسی در این زمینه صورت نگیرد فرصت از دست رفته و دچار پیری جمعیت شده و بحران های بسیاری دامن گیر کشور در سال‌های آتی می شود.

او افزود: عوامل مختلفی در بحث افزایش و یا کاهش جمعیت دخیل است، از جمله مهمترین آن، عوامل فرهنگی و اجتماعی است که نیاز است دستگاه های مربوطه در این حوزه وارد عمل شوند و همه باید با عزم جدی در این زمینه تلاش کنیم.

انتهای پیام/

منبع