به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از وبگاه رسمی اتحادیه اروپا، نماینده اتحادیه اروپا در آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای به طرح ادعاهایی درباره توافق هسته‌ای با ایران پرداخت. در این بیانیه نماینده اتحادیه اروپا بر تعهد خود و حمایت مستمر از اجرای مؤثر برجام تاکید کرد و گفت: مصمم […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از وبگاه رسمی اتحادیه اروپا، نماینده اتحادیه اروپا در آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای به طرح ادعاهایی درباره توافق هسته‌ای با ایران پرداخت.

در این بیانیه نماینده اتحادیه اروپا بر تعهد خود و حمایت مستمر از اجرای مؤثر برجام تاکید کرد و گفت: مصمم به ادامه کار است و با جامعه بین المللی برای حفظ این توافق استراتژیک همکاری و مانند همه کشورها از اجرای آن در راستای امنیت سازمان ملل متحد حمایت می‌کند.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: اتحادیه اروپا از تلاش‌های دیپلماتیک فشرده در چارچوب برجام حمایت می‌کند. کمیسیون و نماینده عالی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام با تمام شرکای مرتبط با اتحادیه اروپا همکاری می‌کند و دیدگاه شرکت کنندگان ادامه بحث در مورد روش‌ها برای اطمینان از بازگشت به اجرای کامل و مؤثر برجام است.

اتحادیه اروپا در ادامه با رویکردی ضد ایرانی گفته است: ایران سرانجام پس از پنج ماه تأخیر آماده از سرگیری مذاکرات وین است. ما انتظار داریم ایران با حسن نیت و واقع بینانه به میز مذاکره بازگردد تا امکان پایان به موقع مذاکرات فراهم شود. اتحادیه اروپا مسائل مربوط به خروج یکجانبه از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها توسط آمریکا را در نظر دارد و لغو تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای بخش مهمی از توافق است. اتحادیه اروپا به طور کامل به تعهدات خود از جمله لغو تحریم‌ها بر اساس برجام پایبند بوده و همچنان نگران فعالیت‌های ایران در دو سال و نیم گذشته است. ایران به طور پیوسته مجموعه‌ای از اقدامات مغایر با برجام را انجام می‌دهد و این اقدامات هیچ توجیه غیرنظامی قابل قبولی ندارند.

در بیانیه اتحادیه اروپا ادعا شده که فعالیت‌های ایران به شرح ذیل، از جمله مواردی است که مغایر برجام است:

تداوم انباشت اورانیوم غنی شده با افزایش مقادیر مواد در سطح ۲۰ و ۶۰ درصد و بسیار فراتر از آستانه برجام که سرعت تولید آن‌ها نگران کننده است.

ادامه نصب، آزمایش و انباشت اورانیوم با مواد اضافی IR1و سانتریفیوژهای پیشرفته، از جمله پیشرفت مربوط به دو آبشار IR-6 در فردو و اصلاح سرشاخه‌های فرعی آنها که ایران را قادر به تغییر پیکربندی عملیاتی آسان‌تر و غنی سازی بالاتر می‌کند.

کار قابل توجه بر روی فلز اورانیوم، از جمله اورانیوم غنی شده تا ۲۰٪ که ما قویاً از ایران می‌خواهیم که تمام فعالیت‌های مغایر با برجام را بدون تأخیر بازگرداند.

اتحادیه اروپا که خود تا کنون نتوانسته به تعهداتش در توافق برجام و در برابر ایران جامه عمل بپوشاند، در ادامه می‌گوید: حفظ ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی کاملاً حیاتی است. شفافیت عنصر کلیدی برجام است و بر این اساس، اتحادیه اروپا نگران از تصمیم ایران برای تعلیق اجرای آن از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ است. اقدامات ایران شفافیت پیش بینی شده در برجام و استفاده از پروتکل الحاقی را به طور قابل توجهی کاهش داده است. دسترسی و نظارت بر سایت‌ها، فعالیت‌ها و اطلاعات مربوطه و فعالیت‌های نظارت و راستی آزمایی آژانس به طور جدی تضعیف شده است. علاوه بر این، ایران اعلامیه‌های به روز شده‌ای ارائه نکرده است و آژانس قادر به انجام هرگونه دسترسی تکمیلی تحت پروتکل الحاقی نیست و برای حدود ۹ ماه آژانس بین المللی انرژی اتمی از بخش اساسی نظارت خود محروم شده است. ما از ایران می‌خواهیم که اجرای تمام اقدامات شفافیت را از سر گیرد.

نماینده اتحادیه اروپا در ادامه بیانیه خود می‌گوید: حفظ توانایی فنی آژانس برای بازیابی و حفظ تداوم اطلاعات برای راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و تعهدات در آینده ضروری است. فعالیت‌های نگران کننده ایران در حال تبدیل شدن به چالشی طولانی مدت در توافق است. علاوه بر این، ما با نگرانی جدی متوجه عدم دسترسی به کارگاه کرج هستیم.

در پایان این بیانیه همچنین اتحادیه اروپا ضمن قدردانی از مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره گزارش اخیرش درباره ایران، به این مسئله اشاره می‌کند که با توجه به درخواست رافائل گروسی، ایران می‌بایست زمینه دسترسی آژانس به تأسیسات کرج را فراهم کند.

انتهای پیام/

منبع