به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر به نقل از وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا، «لاورا هالگیت»، نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در جریان نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه‌ای را خواند که همراه با مواضع خصمانه علیه ایران بود. سفیر آمریکا در آژانس بین […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر به نقل از وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا، «لاورا هالگیت»، نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در جریان نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه‌ای را خواند که همراه با مواضع خصمانه علیه ایران بود.

سفیر آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه خود گفت: «ایالات متحده از مدیرکل به دلیل گزارش ۲۸ فوریه وی در مورد راستی آزمایی و نظارت در ایران با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل قدردانی می‌کند. گزارش دقیق، واقعی و به موقع مدیرکل در مورد این موضوعات برای درک جامعه بین المللی از برنامه هسته‌ای ایران ضروری است.»

در ادامه این بیانیه ادعا شده است: «همانطور که گزارش مدیرکل روشن می‌کند، ایران به گسترش برنامه هسته‌ای خود بسیار فراتر از محدودیت‌های برجام، از جمله از طریق استقرار سانتریفیوژهای پیشرفته جدید و انباشت مداوم اورانیوم بسیار غنی شده ادامه می‌دهد. ما تاکید کرده‌ایم که ادامه تولید اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد ایران هیچ هدف صلح آمیز معتبری ندارد. هیچ کشور دیگری در جهان امروز از اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد برای اهدافی که ایران ادعا می‌کند استفاده نمی‌کند. ایران باید این فعالیت عمیقاً نگران‌کننده را که در تضاد با رفتار همه کشورهای دیگر در سراسر جهان است، متوقف کند. از نوامبر، ایران با آغاز عملیات جدید در فردو، تولید این ماده را افزایش داده است.»

سفیر آمریکا در ادامه مدعی شد: «ما با نگرانی خاصی به تغییرات اعلام نشده آبشارهای سانتریفیوژهای پیشرفته در فردو توسط ایران اشاره می‌کنیم و نتیجه گیری مدیرکل مبنی بر نقض تعهدات پادمانی ایران باید توسط شورای حکام با جدیت مورد توجه قرار گیرد. شاید حتی نگران‌کننده‌تر، کشف بعدی ذرات اورانیوم غنی‌شده به بیش از ۸۰ درصد توسط آژانس در فردو بود. ایران باید فوراً این موضوع را روشن کند. اقدامات ایران، چه عمدی یا سهوی، به تشدید تنش‌ها و جابجایی مرزهای بی سابقه ادامه می‌دهد.»

بیانیه دولت آمریکا همچنین ادعا کرد: «ما مشتاقانه منتظریم که مدیرکل بتواند در نهایت پیشرفتی را که طبق گزارشات ایران در جهت حل این مسائل متعهد شده است، گزارش دهد. ما به بیانیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان بحث‌های اخیر در سطح عالی مدیرکل در تهران و همچنین نظرات مربوطه مدیرکل، از جمله در بیانیه افتتاحیه‌اش در این جلسه هیئت مدیره، توجه می‌کنیم. اگر ایران به تصمیم گزارش شده خود مبنی بر اتخاذ برخی اقدامات شفاف که به مدیرکل ابلاغ شده است عمل کند، این یک نشانه دلگرم کننده خواهد بود، اما ما البته باید ببینیم که آیا این مراحل در واقع اجرا می‌شوند یا خیر. ما مدت‌هاست که بر اهمیت تأمین منابع کافی برای راستی‌آزمایی ضروری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرده‌ایم.»

شبکه تلویزیونی یورو نیوز هم روز گذشته در گزارشی به نقل از خبرگزاری فرانسه اعلام کرده بود که نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی در وین پایتخت اتریش برگزار شد، که «رافائل گروسی» مدیرکل این نهاد به تازگی از سفر خود به تهران بازگشته است.

به گفته منابع دیپلماتیک آگاه، در پی رسیدن به «توافقات ملموس» میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در جریان سفر «رافائل گروسی» به تهران، قطعنامه جدیدی از سوی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص ایران در دستور کار نیست.

این در حالیست که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آغاز جلسه شورای حکام جزئیاتی از سفر اخیرش به تهران را اعلام کرد.

وی دراین‌باره گفت: در تهران با مقات ارشد ایران، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، حسین امبرعبداللهیان وزیر امور خارجه، و محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفتگو کردم.

به گفته گروسی «در این دیدارهای سطح بالا برداشتن گام‌هایی برای تسهیل همکاری‌های بیتشر و تسریع در حل مسائل پادمانی باقی‌مانده مورد بررسی قرار گرفت. دو طرف (ایران و آژانس) تأیید کردند که چنین توافق‌های مثبتی می‌تواند راه را برای توافق‌های گسترده‌تر بین طرف‌های دولتی باز کند.»

وی همچنین گفت: به‌زودی جزئیات سفرم به تهران، وضعیت مربوط به تعهدات ایران در چارچوب برجام و طبق توافق‌نامه ان‌پی‌تی را در اختیار اعضای شورای حکام قرار خواهم داد.

به گفته گروسی «دست‌یابی به توافق بسیار مهم است، زیرا به آژانس اجازه می‌دهد تا در صورت ازسرگیری اجرای تعهدات برجامی ایران، شروع به ایجاد یک خط پایه جدید کند.»

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر