رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از بهره‌گیری از ظرفیت بسیج برای کنترل و نظارت بر بازار کالاهای اساسی در آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اکبر فتحی ظهر شنبه در جلسه کنترل و نظارت بر قیمت کالاهای اساسی با یادآوری در پیش رو بودن سالروز تشکیل بسیج در پنجم آذرماه و تبریک آغاز هفته بسیج اظهار کرد: نیروهای بسیج طی سال‌های گذشته همواره در شرایط سخت بازار به میدان آمده و با کمک به سازمان‌های متولی امر زمینه افزایش نظارت بر واحدهای متخلف را فراهم کرده‌اند این بار نیز در زمینه نظارت بر بازار کالاهای اساسی در آذربایجان شرقی همکاری خواهند نمود.

وی با بیان اینکه این برنامه در پی انعقاد تفاهمنامه تقویت بازرسی میان معاون اول ریاست جمهوری و رئیس سازمان بسیج مستضعفین به منظور استفاده از توان نیروهای بسیج در کنترل و نظارت بر بازار انجام شده است گفت: هدف از نظارت ویژه، بررسی قیمت‌ها، جلوگیری از دپو کالاها و اقلام ضروری و پایش عملکرد فعالان اقتصادی در سطح بازار می‌باشد.

وی با اشاره به مجوز ماده ۵۲ قانون نظام صنفی در خصوص بکارگیری نیروهای معتمد در بازرسی، در ارتباط با نحوه همکاری این نیروها افزود: بازرسان سازمان صنعت معدن و تجارت استان در کنار همکاران مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان مأمور خواهند شد تا ضمن ارائه تجربیات بازرسی خود و نیز سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و اتاق اصناف حسب نیاز دوره‌های آموزشی کاربردی را برای فعالیت نیروهای داوطلب مردمی انجام داده و در این راستا همکاری لازم و تنگاتنگ به منظور نیل به نتیجه مطلوب را انجام دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه هر دو بعد تولید و نظارت در امر تنظیم بازار دارای اهمیت می‌باشند گفت: کالاهای اساسی مشمول کمیته نظارت خواهد بود و در صورت مشخص شدن گروه‌های کالایی، گروه‌های خاصی از جمله مرغ، تخم مرغ مشمول قیمت گذاری خواهد بود بنابراین می‌بایستی در چارچوب قانون حرکت نموده و بر اساس قانون برای گروه کالاهای مشمول قیمت گذاری برنامه ریزی نمود.

فتحی منوط نمودن بحث به عرضه و تقاضا و نادیده گرفتن نظارت را نادرست دانسته و گفت: در صورتی که هیچ احتکار و قاچاقی از کشور صورت نگیرد و تمام محصول عرضه شده در بازار باشد، عرضه و تقاضا در تعیین قیمت جوابگو خواهد بود اما اگر تردیدی در این زمینه وجود دارد که با توجه به قیمت بالای مرغ در کشور همسایه ای مانند عراق احتمال قاچاق مرغ به این کشور وجود دارد، افزایش هر چه بیشتر عرضه بدون نظارت به افزایش قاچاق کالا منجر خواهد شد نه کنترل قیمت.

بهره‌گیری از ظرفیت بسیج برای کنترل و نظارت بر بازار کالاهای اساسی

ضرورت یکسان سازی قیمت داخلی با نرخ‌های جهانی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بر اهمیت هر دو بعد تولید برای تنظیم بازار و نظارت تاکید کرده و گفت: در دست داشتن آمار دقیق مصرف و تولید به میزان ۱۰ درصد بالاتر از حد مصرف به کنترل بازار خواهد انجامید و بر مبنای دلایل فوق الذکر نظارت نیز از جایگاه پر اهمیتی بر خوردار است.

وی افزود: در صورتی که قیمت‌های جهانی یکسان باشد قاچاق کالا و به تبع آن نظارت معنا و مفهومی نخواهد داشت؛ این در حالی است که در کشور ما بابت این کالاها یارانه پرداخت می‌گردد و قیمت تمام شده کالاها پایین‌تر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با منابع تأمین مالی این طرح، معاونت برنامه ریزی را مکلف به پیگیری اعتباری نمود که براساس تفاهم نامه مصوب ستاد تنظیم بازار کشور سازمان برنامه و بودجه موظف به تأمین آن می‌باشد تا با تبدیل آن به موافقت نامه مشکل اعتباری موجود در این زمینه حل گردد.

وی با تاکید بر اینکه نظارت باید در مبدا صورت گیرد نه در مقصد افزود: مبدا تولید و مقصد بازار است و نظارت باید در تولید صورت گیرد و سامانه‌هایی که سازمان صمت راه اندازی نموده و سامانه جامع همکاران و صندوق‌های مکانیزه ای که فروشگاه‌ها باید به آن مجهز گردند می‌تواند شفاف سازی خوبی در این زمینه انجام دهد و لزوم نظارت فیزیکی را کاهش دهد.

بهره‌گیری از ظرفیت بسیج برای کنترل و نظارت بر بازار کالاهای اساسی

بسیج آماده اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است

معاون هماهنگی سپاه عاشورا نیز در این جلسه با بیان اینکه بسیج آماده است به جهت شرایط حساس کنونی کشور و جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کنار سازمان‌های دارای مسئولیت مستقیم در نظارت و تنظیم بازار به انجام وظایف خود بپردازد به همکاریهای پیشین در همین راستا با سازمان صمت اشاره نموده و گفت: هر موقع که نیازی احساس شود بسیج آماده نقش آفرینی است.

سرهنگ الیاس گلمحمدزاده در ارتباط با بحث توزیع مواد اولیه و کالاهای اساسی اظهار داشت: بزرگترین مشکل موجود در این زمینه در حیطه توزیع می‌باشد که باید رفع گردد.

وی با اشاره به اینکه قصد و نیت دشمن افزایش نارضایتی در میان مردم می‌باشد، گفت: هر قدمی که در راستای افزایش رضایت مردم برداشته شود برنامه‌های استکبار جهانی و دشمنان را نقش بر آب خواهد نمود.

انتهای پیام/