محمد آئینی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: تلاش ما بر این است تا فضای رقابتی را در بین استان‌ها برقرار کنیم تا این تسهیلات برای متقاضیان پرداخت شود که بدون محدودیت این منابع می‌تواند زمینه عمران و آبادانی در بافت‌های فرسوده را به همراه داشته باشد. وی تصریح کرد: با پیگیری […]

محمد آئینی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: تلاش ما بر این است تا فضای رقابتی را در بین استان‌ها برقرار کنیم تا این تسهیلات برای متقاضیان پرداخت شود که بدون محدودیت این منابع می‌تواند زمینه عمران و آبادانی در بافت‌های فرسوده را به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: با پیگیری وزیر کشور مقرر شد برای ۲۵ هزار واحد ساخت مسکن در بافت فرسوده این تسهیلات با نرخ سود مناسب پرداخت شود که تا آخر امسال با ساز و کار مشخص شده این منابع قابل پرداخت خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: کسانی که در محدوده بازآفرینی شهری بافت فرسوده، بافت تاریخی سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن هستند، می‌توانند از این تسهیلات نوسازی استفاده کرده و واحدهای جدیدی بسازند.

آئینی افزود: در شهر اردبیل برای متقاضیان ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات در این راستا پرداخت می‌شود که ۸۰ میلیون تومان آن با نرخ سود ۹ درصد و مابقی ۱۸ درصد خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: سازندگان حرفه‌ای تا ۲۰۰ میلیون تومان و سازندگان بهره‌مند از فناوری‌های جدید بین ۲۲۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان می‌توانند از این تسهیلات استفاده کرده و ساخت و ساز مناسب و مطلوبی را انجام دهند.

آئینی اضافه کرد: به عنوان اولین سفر استانی به اردبیل آمدیم تا زمینه و بستر کار ارزشمند را در احیای بافت فرسوده، تاریخی و بهبود سکونتگاه‌های غیررسمی انجام دهیم.

وی بیان کرد: در طول یک سال آینده مقرر شد تا در اردبیل ۴ هزار واحد مسکن در محلات هدف با ارائه تخفیف ویژه از سوی شهرداری اردبیل و پرداخت تسهیلات بانکی اجرایی و عملیاتی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما تلاش خواهیم کرد تا اردبیل را به عنوان پایلوت این طرح قرار دهیم تا مستأجران و ساکنان مناطق و محلات ۱۳ گانه اردبیل از فرصت پیش آمده به عنوان نهضت ملی مسکن و تسهیلات آن استفاده کنند تا در همان محلات امکان ساخت و ساز واحدها فراهم آید.

آئینی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: معاون عمرانی استانداری اردبیل قرار شد ساز و کار مناسب این طرح را تا ۲ هفته آینده ارائه کند تا ما برای اولین بار در کشور بتوانیم طرح تولید مسکن نهضت ملی را در مناطق حاشیه شهرها اجرایی و عملیاتی کنیم.

وی تصریح کرد: این امر زمینه اسکان مناسب ساکنان این مناطق را فراهم می‌آورد و به بهسازی و ارتقا کیفی زندگی آنها نیز منجر خواهد شد.

آئینی به آخرین وضعیت بافت تاریخی و برخی محدودیت‌های ارائه شده از سوی سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: قرار شد با همکاری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضوابط و مشوق‌هایی برای ساخت و ساز در بافت تاریخی در نظر گرفته شوند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: ۲۴ هکتار بافت تاریخی در کشور وجود دارد که ما نیز قبول داریم روند بهسازی این مناطق کند است اما با تصمیمات و هماهنگی‌های انجام شده با میراث فرهنگی استان‌ها، مقرر شد برای احیای بافت تاریخی از برخی ضوابط و مقررات سختگیرانه پرهیز شده و به جای آن تشویق‌هایی در جهت حمایت از سازندگان فراهم آید.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم با این تخفیفات و تشویق‌ها متقاضیان و سرمایه‌گذاران در این بافت بتوانند کارهای عملیاتی و اجرایی را به سرانجام برسانند.

انتهای پیام/

منبع