به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان به نقل از بازار، در جدیدترین گزارشی که از سوی بنیاد آمریکایی هریتج در زمینه شاخص آزادی اقتصادی منتشر شده، ایران با یک پله ارتقاء در رتبه ۱۶۹ جهان از نظر آزادی اقتصادی قرار گرفته است. ایران در گزارش سال پیش این بنیاد آمریکایی در رتبه ۱۷۰ قرار گرفته […]

به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان به نقل از بازار، در جدیدترین گزارشی که از سوی بنیاد آمریکایی هریتج در زمینه شاخص آزادی اقتصادی منتشر شده، ایران با یک پله ارتقاء در رتبه ۱۶۹ جهان از نظر آزادی اقتصادی قرار گرفته است.

ایران در گزارش سال پیش این بنیاد آمریکایی در رتبه ۱۷۰ قرار گرفته بود که بدین ترتیب در سال ۲۰۲۳ رتبه ایران یک پله بهبود یافته است هر چند نمره ایران در شاخص آزادی اقتصادی ۰.۲ واحد کمتر شده و به ۴۲.۲ رسیده است. ایران در سال ۲۰۲۲ نمره ۴۲.۴ را از این نظر کسب کرده بود.

از ۱۶۹ کشوری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند ۱۱۵ کشور با کاهش آزادی اقتصادی نسبت به سال قبل مواجه شده‌اند. تقریباً همه کشورهای صنعتی در این بین قرار می‌گیرند که از آن جمله عبارت‌اند از آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، کانادا، اتریش و ایتالیا که کاهش قابل توجه میزان آزادی در اقتصادهای خود را تجربه کرده‌اند.

هریتج میزان آزادی اقتصادی کشورها را بر اساس ۴ مولفه حاکمیت قانون، کارایی نظارت، اندازه دولت و بازارهای آزاد سنجیده و نمراتی از ۰ تا ۱۰۰ به کشورها در این زمینه داده است که هر چه نمره کشوری بیشتر باشد به معنای آزادی اقتصادی بیشتر آن کشور است.

سنگاپور آزادترین و کره شمالی بسته‌ترین اقتصاد دنیا شناخته شدند

بر اساس این گزارش سنگاپور به عنوان آزادترین اقتصاد جهان نمره ۸۳.۹ را در این شاخص به دست آورده است. سوئیس با نمره ۸۳.۸ و ایرلند با نمره ۸۲ به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

کره شمالی با نمره ۲.۹ نیز در رتبه آخر رده بندی کشورهای جهان از نظر آزادی اقتصادی قرار گرفته است.

تحلیلگران با توجه به وابستگی بنیاد هریتج به محافل صهیونیستی گزارش‌های این بنیاد را عاری از جهت‌گیری‌های سیاسی نسبت به کشورها نمی‌دانند. برای مثال چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا در رده بندی اقتصادهای آزاد دنیا رتبه‌ای بهتر از ۱۵۴ به دست نیاورده است. نمره چین در شاخص آزادی اقتصادی هریتج در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۴۸.۳ اعلام شده است.

از سوی دیگر، به رژیم صهیونیستی در شاخص آزادی اقتصادی نمره ۶۸.۹ داده شده و این رژیم در رتبه ۳۴ جهان از این نظر قرار داده شده است.

انگلیس در این رده بندی رتبه ۲۸ و آمریکا نیز رتبه ۲۵ را به دست آورده‌اند. نمره آمریکا در شاخص آزادی اقتصادی ۷۰.۶ اعلام شده که این رقم نسبت به سال قبل ۱.۵ واحد کاهش یافته است.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار