سخنگوی دولت گفت: آمریکا تقریباً هر سال یک جنگ یا به شکل مستقیم ایجاد کرده یا به صورت نیابتی در آن تأثیرگذاری کرده است که فقط در یک مورد آن یعنی جنگ یمن، ۱۷ میلیون نفر در معرض قحطی قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از فارس، علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیأت دولت روز گذشته پنجشنبه ۱۰ آذرماه در اردوی روایت نصر ۱ که با موضوع «جهاد تبیین با محوریت طرح کلان رهبری»، در شهر قم برگزار شد، حضور پیدا کرد و با موضوع عملیات فریب و مصادیق طرح دشمن برای مواجهه با ایران قوی، به سخنرانی پرداخت.

بهادری جهرمی در ابتدای این جلسه به تشریح زمینه‌ها و عوامل تبدیل شدن آمریکا به یک قدرت جهانی پس از جنگ جهانی دوم و تشکیل سازمان ملل متحد بر مبنای برتری کشورهای پیروز این جنگ پرداخت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: هر تعداد جنگ در هر جای جهان اتفاق بیفتد، برای آمریکا خوب است زیرا آمریکا با صادرات سالانه بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار، بزرگترین صادرکننده تسلیحات نظامی است و جنگ افروزی در جهان برای آمریکا یک تجارت و راهبرد اقتصادی است.

وی افزود: با این سیاست آمریکا طی یک قرن اخیر، تقریباً هر سال یک جنگ یا به شکل مستقیم ایجاد کرده یا به صورت نیابتی در آن تأثیرگذاری کرده است که فقط در یک مورد آن یعنی جنگ یمن، ۱۷ میلیون نفر در معرض قحطی قرار گرفتند.

بهادری جهرمی در تشریح دلایل اهمیت جمهوری اسلامی ایران برای آمریکا بیان کرد: کشورما به خاطر جغرافیای سیاسی ویژه، همسایگی با ۱۵ کشور، وسعت سرزمینی، جمعیت قابل توجه، چهاراه تجارت جهانی بودن، نیروی انسانی مستعد، منابع طبیعی بسیار زیاد و سایر زمینه‌ها، نقش مهمی در جهان دارد.

سخنگوی دولت ادامه داد: آمریکا بعد از انقلاب اسلامی و زمانی که دید ایران از مسیری که مدنظر خودش بوده خارج شده، دشمنی با کشور ما را از روش‌های مختلف از جمله جنگ نظامی در ۸ سال دفاع مقدس شروع کرد، با این حال نتوانست به خواسته‌اش برسد و به سراغ سایر روش‌ها ازجمله جنگ رسانه‌ای، جنگ اقتصادی و جنگ شناختی آمد.

وی در بخش دیگری از سخنان‌اش اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲ دولتی بر سر کار آمد که می‌گفت باید برای لغو تحریم‌ها مذاکره کنیم، درحالی که گفتمان مقابل معتقد بود نمی‌توان با کسی که به دنبال زمین زدن ما است گفت‌وگو کرد و باید جلوی آن ایستاد و اگر قرار بر مذاکره است، باید از موضع قدرت انجام شود.

بهادری جهرمی اضافه کرد: نتیجه این نگاه، تورم ۵۹/۳ درصدی در ۱۲ ماهه منتهی به شهریورماه ۱۴۰۰ بود که آخرین بار رکوردش در جنگ جهانی دوم شکسته شده بود. دلیل اصلی این مقدار تورم، خلق پول دولت وقت بود؛ در سال ۹۲، حجم نقدینگی موجود در کشور چیزی در حدود ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۰ به ۴ هزار ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تبدیل شده بود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد که در طول یک سال و چند ماه اخیر و با سر کار آمدن دولت سیزدهم، مسیر اصلاح مشکلات به وجود آمده در کشور آغاز شده و به عنوان مثال فوتی های روزانه ۷۰۰ نفری کرونا به صفر رسید و تورم ۶۰ درصد در پایان دولت گذشته، هم اکنون به حدود ۴۰ درصد رسیده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات صورت گرفته برای مدیریت و حکمرانی فضای مجازی در دولت سیزدهم گفت: نگاه کلان جمهوری اسلامی ایران در حوزه فضای مجازی، تقویت شبکه ملی اطلاعات بوده است و رهبر معظم انقلاب این مسئله را قریب به ۲۰ سال پیش مطرح کردند که نهایتاً نزدیک ۱۰ سال پیش شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای در این مورد داشت.

بهادری جهرمی افزود: متأسفانه شبکه ملی اطلاعات در ۸ سال دولت گذشته طبق آمار رسمی که خودشان منتشر کردند، حدوداً ۳۰ درصد رشد داشته ولی از شهریور ۱۴۰۰ تاکنون، تقریباً ۲۵ درصد رشد در این مسئله مهم داشتیم، یعنی حدوداً دولت سیزدهم در یک سال و سه ماه به اندازه ۸ سال گذشته در تکمیل شبکه ملی اطلاعات سرعت‌بخشی کرده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما اگر بتوانیم ساختار شبکه ملی ارتباطات را تکمیل کنیم، هم نیاز مردم به فضای مجازی را تأمین می‌کنیم و هم مشکلات فرهنگی در این حوزه نخواهیم داشت؛ البته ما هم‌زمان نیازمند فرهنگ‌سازی در این زمینه هم هستیم که اثر‌گذاری بیرونی بر حوزه حکمرانی فضای مجازی دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد وعده ساخت مسکن دولت اظهار کرد: مسکن حوزه‌ای است که سرمایه‌گذاری در آن بلندمدت است. متأسفانه سیاست رسمی دولت گذشته نساختن مسکن بود و به همین خاطر پروژه مسکن مهر را متوقف کردند، به شکلی که ما هم‌اکنون برخی از پروژه‌های مسکن مهر سال ۹۰ را تکمیل می‌کنیم.

بهادری جهرمی ادامه داد: شعار دولت ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال بود و ما پای وعده خودمان هستیم. تاکنون نزدیک یک و نیم میلیون مسکن در مراحل ساخت قرار گرفته و از این پس احتمالا در سفرهای استانی، افتتاح پروژه‌های مسکن را خواهیم داشت و هرچه جلو برویم، افتتاح‌ها بیشتر می‌شود. بیش از یک و نیم میلیون زمین نیز برای ساخت مسکن تأمین شده است.

سخنگوی دولت در مورد اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی نیز گفت: برای نزدیک ۵۰۰ هزار واحد خانه خالی، ابلاغیه مالیاتی صادر شده است؛ البته ما در جلسات کارشناسی، پیشنهادی برای تقویت عدد مالیات و ضمانت اجرای وصول مالیات خانه‌های خالی در دستور بحث و بررسی داریم که تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد ارتباط مستقیم مسئولان با مردم بیان کرد: آقای رئیس‌جمهور بارها بر این مسئله تاکید کردند اما متأسفانه حضور مسئولان ارشد دولت در میان مردم به خوبی دیده نمی‌شود؛ در هفته اخیر آقای قاضی‌زاده رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و آقای لطیفی رئیس سازمان امور اداری و استخدامی در جلسات پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه‌ها حاضر شدند؛ حدوداً نیمی از اعضای هیات دولت در همین هفته جلسات مستقیم با اقشار مختلف مردم و نخبگان داشتند اما متأسفانه این جلسات به خوبی رسانه‌ای و دیده نمی‌شود.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد برنامه دولت برای رسیدگی به مناطق محروم تصریح کرد: جنس این دولت توجه به محرومان است. به عنوان مثال یکی از دلایل سیاست اصلاح یارانه‌ها این بود که شیوه قدیمی پرداخت یارانه، به ضرر محرومین و به نفع ثروتمندان بود و دهک‌های درآمدی بالاتر جامعه از یارانه بیشتری برخوردار می‌شدند ولی در شیوه اصلاحی، دقیقا برعکس شد و دهک‌های پایین جامعه، بیشتر از سایرین یارانه نقدی دریافت می‌کنند.

سخنگوی دولت در مورد اهمیت عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای نیز خاطرنشان کرد: درحال حاضر هندسه قدرتی که بعد از جنگ جهانی دوم ازجمله با تشکیل سازمان ملل متحد در جهان تعریف شده، رو به تضعیف رفته زیرا ناکارآمدی و استانداردهای دوگانه آن مشخص شده است؛ ازجمله نشانه‌های تضعیف این ساختار، تشکیل سایر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله سازمان همکاری شانگهای است.

وی ادامه داد: از زمانی که کشور ما به سازمان همکاری شانگهای پیوسته است، حجم مبادلات تجاری ما با برخی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به پنج برابر دوره گذشته رسیده است و این نشان می‌دهد ظرفیت اقتصادی این سازمان بسیار وسیع و‌ حائز اهمیت است.

پایان پیام/

منبع خبر: فارس