به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار به نقل از ایبِنا، یکی از گروه‌هایی که در گذشته اقبال بسیار کمی به آن می‌شد و رشد قیمتی را تجربه نمی‌کرد، گروه نیروگاه‌ها در بازار سرمایه بود، دلیل عدم اقبال سهام‌های نیروگاه‌های قیمت‌گذاری دستوری این شرکت‌ها است. انرژی یکی از ستون‌های تولید است، اما […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار به نقل از ایبِنا، یکی از گروه‌هایی که در گذشته اقبال بسیار کمی به آن می‌شد و رشد قیمتی را تجربه نمی‌کرد، گروه نیروگاه‌ها در بازار سرمایه بود، دلیل عدم اقبال سهام‌های نیروگاه‌های قیمت‌گذاری دستوری این شرکت‌ها است.

انرژی یکی از ستون‌های تولید است، اما به دلیل این که قیمت گذاری این محصول دستوری و در حداقل نرخ قرار دارد، موجب شده است تا تولید و عرضه انرژی در کشور کفاف تقاضا را ندهد، در نتیجه شاهد قطعی برق صنایع درفصل تابستان بوده‌ایم.

در حال حاضر نیروگاه‌ها در حالت سر به سر اقدام به تولید انرژی می‌کنند، این موضوع موجب شده است تا نقدینگی وارد این سهام‌ها نشود. اما وزیر نیرو به تازگی خبر داده است که تعرفه خرید تضمینی برق از نیروگاه‌ها افزایش یافته است.

به گفته وزیر نیروتعرفه‌های جدید خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر (خورشیدی، بادی انشعابی، برق‌آبی و زیست‌توده تا ۱۰ مگاوات) با افزایش میانگین ۷۷ درصد نسبت به سال گذشته ابلاغ شده است. بیشترین افزایش نرخ مربوط به فناوری زیست‌توده است، به‌گونه‌ای که میانگین نرخ خرید تضمینی از این فناوری ۱۳۰ درصد رشد داشته است. همچنین تعرفه‌های جدید خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های برق‌آبی با افزایش میانگین ۹۰ درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو شده است.

با این افزایش نرخ صرفه تولید برق در کشور افزایش خواهد یافت در نتیجه تولید و عرضه نفت افزایش خواهد یافت. با این حال با توجه به رشد مصرف انرژی در کشور و همچنین برنامه دولت برای صادرات برق به کشورهای همسایه لازم است تا نرخ انرژی به مقدار بیشتری افزایش یابد تا سرمایه گذاری در صنعت انرژی توجیه پذیر شود. در این زمینه مدیرعامل توانیر خبر داده است که مذاکراتی با دو کشور قطر و عمان برای اتصال شبکه برق ایران با این کشورها صورت گرفته و مطالعات آن شروع شده و درحال انتخاب مشاور پروژه هستیم. در صورت اتصال شبکه برق ایران از طریق کابل‌های زیردریایی با دو کشور قطر و عمان، امکان تبادل ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات برق بین ایران و هر کدام از این کشورها فراهم می‌شود؛ بنابراین با افزایش قیمت تولید نیروگاه‌ها سرمایه گذاری در این صنعت را توجیه پذیر و ورود سرمایه به شرکت‌های بورسی و بازار سرمایه تسریع می‌کند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار