امام جمعه اردبیل گفت: بزرگترین تسکین برای ملت ما در این بحران اقتصادی، روراستی، شفافیت و مسئولیت پذیری مسئولین است و بدترین عامل برای زوال این اصل این است که مسئولین از مسئولیت سرباز زنند و فرافکنی کنند و بخواهند با حاشیه سازی خود را تطهیر کنند.

آیت الله  سید حسن عاملی در خطبه های این هفته نماز جمعه اردبیل اظهار داشت: بزرگترین تسکین برای ملت ما در این بحران اقتصادی، روراستی، شفافیت و مسئولیت پذیری مسئولین است و بدترین عامل برای زوال این اصل این است که مسئولین از مسئولیت سرباز زنند و فرافکنی کنند و بخواهند با حاشیه سازی خود را تطهیر کنند.

وی افزود:  این هفته بدترین فرافکنی در مجلس صورت گرفت و یک نماینده مجلس با وقاحت تمام، تقصیر را در اقتصاد و فرهنگ گردن نیروهای نظامی انداخت و گفت “نیروهای نظامی اگر به پادگان برگردند مشکلات اقتصادی و فرهنگی تماما حل می شود” و مراد او از نیروهای نظامی طبعا سپاه و قرارگاه خاتم الانبیاء است.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد:من از خود ملت سوال می کنم آیا بحران اقتصادی فعلی ناشی از فعالیت عمرانی قرارگاه خاتم الانبیاء است؟؛ اگر سپاه بزرگترین پالایشگاه خاورمیانه یعنی ستاره خلیج فارس را نساخته بود بحران بنزین، نظام و کشور را متلاشی کرده بود و شما الان در مجلس نبودید!، اگر سپاه ده ها پتروشیمی و پالایشگاه را بعد از ترک امثال توتال نساخته بود شما الان در آمد ارزی نداشتید.

وی اضافه کرد: الان تمام شرکت های حمل و نقل و بیمه ما را تحریم کرده اند اگر سپاه کشتی سازی صدرا نداشت الان شما در حمل نفت مشکل داشتید. دولت هند اعلام کرده که من از ایران نفت میخرم و به تحریم اعتناء نمی کنم اما حمل و نقل و بیمه به عهده خود ایران است.

نماینده ولی فقیه در اسان اردبیل تصریح کرد:  اگر سپاه اتوبان ها را نساخته بود جاده ها به قتلگاه تبدیل شده بود؛الان پیمانکاران به سادگی با دولت کار نمی کنند چون دولت اوراق قرضه می دهد و حداقل دوسال دیگر پرداخت می شود و تا دوسال ارزش پول ایران با این تورم معلوم است به کجا می رسد فقط قرارگاه خاتم الانبیا با شرائط فوق برای دولت کار می کند، آیا این اقتصاد را تخریب می کند؟
وی گفت: اگر سپاه سد ها را نمی ساخت الان چندین شهر ایران به کل به کانون مهاجرت تبدیل شده بودند؛اگر سپاه سکو های نفتی را نصب نمی کرد نفت ما در میادین مشترک غارت می شد.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه اگر سپاه تونل های مترو ها و تونل های عادی کلان شهر ها را با تجهیزات ویژه احداث نمی کرد مسئولین دولتی قادر به افتتاح متروها نبودند و کلان شهرها به پارکینگ های بزرگ تبدیل شده بودند، اظهار داشت: آیا اینها مخرب اقتصاد است؟ مخرب اقتصاد شما نماینده ها هستید که در این بحران اقتصادی یک طرح عمده اقتصادی نتوانسته اید در مجلس ارائه کنید. و البته جمعی از نمایندگان قابل تحسین هستند و ما درصدد اصدار حکم کلی نیستیم؛  این نماینده می گوید “اگر سپاه به پادگان برگردد فرهنگ جامعه درست می شود” الان از هر پنج ازدواج یکی منجر به طلاق می شود این با عمران و سازندگی سپاه چه ربطی دارد؟ سپاه هزاران شغل خرد با میلیاردها وام کم بهره در روستاها و شهرها توزیع کرده و جلوی فروپاشی خانواده ها را گرفته است. آیا نمایندگان تا حال یک طرح در خصوص طلاق به مجلس برده اند؟

وی ادامه داد: این نماینده می گوید “نمی دانم مسئول اقتصاد در کشور کیست؟” من می گویم دولت، مجلس و قوه قضاییه و اصلی ترین نقش در این میان مربوط به مجلس است. همچنان که حضرت امام فرمود “مجلس در رأس امور است”.

عاملی با اشاره به اینکه  وقتی بانک ها برای دادن سود، میلیاردها از بانک مرکزی استقراض و نقدینگی را بالا بردند نمایندگان چرا سکوت کردند؟ این چه ربطی به سپاه دارد، اظهار داشت: وقتی بانک مرکزی موسسات مالی را به حال خودرها کرد و به وظیفه نظارتی خود عمل نکرد و آنها با سود جعلی ۳۳ درصد پول چهار میلیون جمیعت را بالا کشیدند و دولت مجبور شد ۲۰ هزار میلیارد از بانک مرکزی استقراض و به نقدینگی تزریق بکند. شما چرا تماشا کردید؟ آیا یک تذکر ساده به مقصر اصلی یعنی رئیس بانک مرکزی دادید؟
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در ادامه گفت: مسئول اقتصاد کشور همان مسئول بلند پایه است که وزارت صنعت دست او می چرخد و وزیر فعلی کاره ای نیست و نمایندگان به خوبی می دانند که چه کسی دستور داد سایت ثبت سفارش چند دقیقه شب هنگام باز شود و نیک می دانند که چه کسانی ثبت سفارش کردند اما به عنوان نماینده مجلس یک کلمه هم حرف نزدند. این چه ربطی به سپاه دارد؟

وی بیان کرد: از اقدام اخیر قوه قضاییه که این نماینده به این قوه هم فحش گفته باید تشکر کرد که دستور داد تمام این خودرو ها در سطح کشور همه توقیف شود. این سنخ نمایندگان که این قدر درد توسعه سیاسی دارند آیا می دانند که قدرت خرید مردم به کجا رسیده است؟؛این ملت شما نمایندگان، جز عده ای خاص را هیچ وقت نخواهد بخشید.

خطیب جمعه اردبیل اظهار داشت: ۲ میلیارد دلار همین الان درآمد صادرات پتروشیمی است، با بالا رفتن دلار تمام محصولات پتروشیمی صادر می شود. اگر شما نمایندگان همین ۲ میلیارد دلار را به بازار ثانوی می آوردید اوضاع دلار اینگونه نمی شد این قصور شما چه ربطی به سپاه دارد؟.

وی افزود: بنگاه داری بانک ها بدترین ضربه را به اقتصاد زده است به حدی که خود مقام معظم رهبری چند روز پیش گفتند ” بار ها گفته ام که حتما جلوی بنگاه داری بانک ها گرفته شود” شما نمایندگان چرا در آن باب یک کلمه حرف نمی زنید اما به قرارگاه خاتم گیر می دهید؟
امام جمعه اردبیل ادامه داد: رتبه ما در تسهیل قوانین سرمایه گذاری در میان ۱۸۲ کشور ۱۵۶ است. مجلس چرا در این باب وارد نشده و قانون وضع نکرده است؟؛این همه با استیضاح، خودتان را مشغول کردید هیچ خروجی هم نداشت. اگر درد مردم و درد اصلاح امور و درد معیشت مردم را داشتید به جای آن طرحی را به مجلس می بردید که سرمایه گزاری را تسهیل می کرد.

وی خاطر نشان کرد: من سخن یکی دیگر از نمایندگان را تحسین می کنم که در نطق خود گفت “با دلار ۱۴ هزار تومانی وقتی به خانه ملت می روم باید از خجالت مردم آب شوم” نماینده این مجلس باید اینگونه حرف بزند نه اینکه در صدد تطهیر خود برآید و مشکل را به نهادهای دیگر مثل سپاه حواله دهد. بعضی از روزنامه ها به این نماینده کف زده نطق او را در ردیف نطق های ماندگار قرار دادند؛ اما خودشان هم می دانند که این نطق ها خیانت های ماندگار است.

 عاملی اظهار داشت: چند ماه پیش میزبان جمعی زیادی از نمایندگان مجلس بودم تا هم قابلیت های استان را از نزدیک ببینند و هم در خصوص منطقه آزاد با آنها مذاکره شود؛  با آنها صحبت مفصلی راجع به اقتصاد دنیا، مسیری که آنها می روند، تجربیاتی که آنها دارند و به طور مفصل راجع به بن بست های اقتصادی آینده ایران صحبت کردم که اگر مثلا اوضاع اینطور پیش برود ۱۰ سال دیگر ۶۰ درصد بودجه کشور در اختیار صندوق بازنشستگی خواهد بود و… . سپس راهکارها و وظائف نمایندگان را متذکر شدم. بسیار مورد قبول افتاد. بعد از اتمام صحبت یک نماینده بسیار شریف و منصف بلند شد گفت “فلانی! آنچه مجلس در فکر آن نیست، همین مطالب است که شما گفتید” الان با صحبت های این نماینده فهمیدم که آن نماینده شریف چه می گفت.

وی با تاکید دوباره بر اینکه این سخنان در صدد تنقیص تمام نمایندگان نیست و انسانهای شریف و دلسوزی در میان آنها وجود دارد گفت: مطلب بسیار مهم این است که چرا این نمایندگان بحران اقتصادی و علل اصلی آن را گذاشته، به ارکان نظام حمله می کنند و چرا الان و در این موسم این کار را شروع کرده اند؟ علت فقط یک چیز است و آن اینکه با این بحران اقتصادی محال است دیگر این ملت به این نمایندگان جز عده معدودی رای بدهد پس باید هنجار شکنی بکنند؛ یک اقدام خارق العاده لازم است تا مگر فرجی حاصل شود!.

  • منبع خبر : سبلان ما