حسن روحی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: با توجه به شرایط خشکسالی در استان اردبیل و تنش آبی در سال زراعی جاری، سازمان جهاد کشاورزی سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود را در مسیری پیش‌بینی کرده تا در کنار جبران خسارت دیم‌کاران از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی در تأمین بذر و سایر […]

حسن روحی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: با توجه به شرایط خشکسالی در استان اردبیل و تنش آبی در سال زراعی جاری، سازمان جهاد کشاورزی سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود را در مسیری پیش‌بینی کرده تا در کنار جبران خسارت دیم‌کاران از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی در تأمین بذر و سایر نیازمندی کشاورزان برای سال زراعی آینده هدف‌گذاری مشخصی را انجام دهد.

وی به نامناسب بودن پراکنش باران در سال زراعی جاری اشاره کرد و گفت: در دو ماه فروردین و اردیبهشت کاهش بارندگی‌ها تا ۸۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل تعدیل و کاهش یافته و ما با وضعیت نامناسبی در ذخیره آب در پشت سدها روبه‌رو هستیم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: این کم آبی به کاهش تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی استان منجر شده و از طرفی از کشاورزان انتظار می‌رود در استفاده از موتورهای چاه آب از مصرف بیش از حد انرژی پرهیز کنند.

روحی به برگزاری جلسات مشترک با هواشناسی و اعلام شرایط جوی به صورت کوتاه مدت اشاره کرد و افزود: پیش‌بینی‌های بلند مدت توسط کارشناسان هواشناسی با توجه به تجهیزات و امکانات موجود امکان‌پذیر نیست و ما نمی‌توانیم از هم اکنون وضعیت بارندگی‌ها را برای سال زراعی آینده در نظر گرفته و اعلام کنیم.

وی بیشترین خسارت وارده را مربوط به کشاورزی سنتی اراضی دیم اعلام کرد و ادامه داد: ما همچنان بر توسعه کشاورزی حفاظتی و خاک‌ورزی تاکید داریم و امیدواریم کشاورزان در کشت و زرع خود از روش‌های جدید به ویژه آبیاری مدرن استفاده کرده و به کاهش مصرف آب روی بیاورند.

روحی میزان بارش رخ داده در سال زراعی جاری را با ۲۰ درصد تعدیل نسبت به سال زراعی گذشته ۲۲۲ میلیمتر اعلام کرد و گفت: هم نسبت به بلند مدت و هم سال گذشته کاهش بارندگی‌ها اتفاق افتاده و ما وضعیت فاحشی را در کاهش بارندگی‌ها در فروردین امسال شاهد هستیم که ۵۲ میلیمتر در مجموع بارش به ثبت رسیده است.

وی به ترغیب کشاورزان دشت اردبیل و مغان در استفاده از تجهیزات مدرن آبیاری به ویژه تیپ و بارانی اشاره کرد و افزود: در کنار همه این هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، قرار است طریق صندوق بیمه کشاورزی خسارت اراضی دیم برآورد شده و در کوتاه‌ترین زمان پرداخت خسارت انجام شود.

روحی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: سال گذشته از ۳۶۰ میلیارد تومان خسارت پرداختی صندوق به کشاورزان کشور، ۱۶۰ میلیارد تومان آن در استان اردبیل توزیع شده و زارعین از این منابع در جهت جبران خسارت استفاده کردند.

وی به مشکل تأمین بذر در همه استان‌ها اشاره کرد و ادامه داد: از هم اکنون کارگروهی در این زمینه فعال شده تا نسبت به تأمین بذر اراضی دیم با اولویت اقدام کنند تا با همراهی خود کشاورزان و تهیه پایه‌های بذری و بذر مادر مرغوب در پاییز با مشکل توزیع نهاده‌های کشاورزی به ویژه بذر روبه‌رو نشویم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از کشاورزان دیم‌کار شمال استان خواست تا از کمترین میزان تولید خود برای ذخیره بذر استفاده کنند چرا که کشاورزان به مدت سه سال می‌توانند از بذر تولیدی خود با ارقام متنوع به شکل خودمصرفی استفاده کرده و نیازی به تهیه بذر جدید نداشته باشند.

انتهای پیام/

منبع