بازار؛ گروه بین الملل: بیت کوین به عنوان رهبر و نماد بازار ارزهای دیجیتال، ماه دسامبر را با یک شکست قیمت گمراه کننده به کانال ۱۸ هزار دلار پشت سر گذاشت و با اینحال، اندکی پس از ورود به این کانال، ریزش مجدد خود را از سر گرفت تا تمامی بازار ارزهای دیجیتال را با […]

بازار؛ گروه بین الملل: بیت کوین به عنوان رهبر و نماد بازار ارزهای دیجیتال، ماه دسامبر را با یک شکست قیمت گمراه کننده به کانال ۱۸ هزار دلار پشت سر گذاشت و با اینحال، اندکی پس از ورود به این کانال، ریزش مجدد خود را از سر گرفت تا تمامی بازار ارزهای دیجیتال را با خود به سمت ریزشی شدید و بی وقفه بکشاند.

در حقیقت، دور تازه ریزش قیمت بیت کوین از زمانی آغاز شد که این رمزارز به دلیل کشش پایین بازار موفق به شکست مقاومت ۱۸۵۰۰ دلاری خود نشد و ریزش مجدد را از سر گرفت. این ناتوانی و رکود ر و به نزول بازار می تواند قیمت رمزارز اول بازار را تا اواسط ماه ژانویه به زیر ۱۶ هزار دلار بکشاند.

بررسی دلایل احتمال ریزش قیمت بیت کوین به زیر ۱۶ هزار دلار| ریزش چه زمانی رخ خواهد داد؟

اما آغاز این روند، علاوه بر وضعیت نابسامان اقتصاد جهان به ویژه شکل گیری عوامل رکود اقتصادی در ایالات متحده در تنش های ژئوپولیتیکی همچون ادامه جنگ در اوکراین یا بحران انرژی شکل گرفته پیرامون صادرات نفتی روسیه، در داخل باازر ارزهای دیجیتال نیز عوامل متعددی منجر به کاهش تقاضا و اقبال سرمایه گذاران در قبال بیت کوین شد.

به عنوان مثال، «گروه مازارس» که همچون مایکرو استراتژی، از جمله بزرگترین هولدرهای بیت کوین در جهان به حساب می آید، در ماه دسامبر اعلام کرد که از بازار ارزهای دیجیتال فاصله خواهد گرفت. از همه مهمتر اینکه صرافی FTX به عنوان یکی از بزرگترین صرافی های رمزارزی جهان دچار فروپاشی شده و «سَم بنکمن» مدیرعامل آن اکنون متهم به موارد مختلفی از جمله پولشویی و کلاهبرداری است.

شرکت Core Scientific که از جمله شرکت های سرمایه گذاری رمزارزی در ایالات متحده محسوب می شود نیز در تاریخ ۲۱ دسامبر، به صورت رسمی اعلام ورشکستگی کرد. مجموع این عوامل در کنار ورشکستگی ها و شکست های پی در پی پروژه های رمزارزی بزرگی همچون لونا و شبکه ترا، ۳AC و حتی مطرح شدن شایعاتی در خصوص احتمال ورشکستگی بایننس، منجر به شکل گیری نوعی ترس و ناامیدی در میان سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال شد.

در همین حال، تحقیقات انجام شده از سوی موسسه اقتصادی مشهور «فوربز» نشان می دهد نهنگ های بزرگ یا همان میلیاردرهای بازار ارزهای دیجیتال، از ماه مارس تاکنون، در مجموع بیش از ۱۱۶ میلیارد دلار از ریزش های مکرر این بازار متضرر شده اند.

فوربز این گزارش را از ۱۷ میلیاردر بازار رمزارزها تهیه کرده و مدعی است که ۱۵ نفر از مجموع ۱۷ فرد یاد شده، تقریبا بیش از نیمی از دارایی های خود را به دلیل ریزش بازار از دست داده اند که به همین دلیل، نام ده نفر از آنها به طور کلی از فهرست میلیاردرهای بازار ارزهای دیجیتال حذف شده است.

به گفته فوربز، یکی از میلیاردرهای مشهور بازار رمز ارزها «چانگ پنگ ژائو» ملقب به CZ یا همان مدیرعامل صرافی بایننس است که سرمایه ۶۵ میلیارد دلاری وی اکنون به ۴.۵ میلیارد دلار تقلیل یافته است.

برایان آرم استرانگ، مدیرعامل صرافی بزرگ کوین بیس نیز از متضررین دیگر بازار است که سرمایه ۶ میلیاردی وی طی مدت ۹ ماه به ۱.۵ میلیارد دلار کاهش یافته است.

اما بزرگترین مورد ضررها به «سَم بنکمن» مدیرعامل صرافی ورشکسته FTX باز می گردد که مجموع دارایی های وی از ۲۴ میلیارد دلار در ماه مارچ به حدود صفر در ماه دسامبر کاهش یافته است. در کنار این موارد، باید لیکوئید شدن دارایی های شرکت هایی شدن گروه دیجیتال کارنسی (DCG) که بیش از ۱۰.۵ میلیارد دلار برای خرید بیت کوین سرمایه گذاری کرده بود و اکنون ارزش دارایی های این شرکت دستکم ۴۷ درصد کاهش یافته نیز به افزایش ترس همه گیر در بازار کمک کرد.

در مجموع، سه عامل اصلی فاندامنتال موجود سبب می شوند تا قیمت بیت کوین پتانسیل زیادی برای کاهش به زیر ۱۶ هزار دلار و ریزش بیشتر در ماه ژانویه داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

ادامه سیاست افزایش نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو

دستکم طی یک سال گذشته، شاهد ریزش ارزش اکثر بازارهای مالی جهان در برابر دلار بوده ایم که این موضوع، نه تنها به افزایش و بهبود روند صادرات ایالات متحده، بلکه به افزایش قدرت دلار نیز کمک شایانی خواهد کرد. در سال پیش رو، دولت و نهادهای اقتصادی آمریکا تلاش خواهند کرد تا به جای مبارزه با تورمی که بخش زیادی از آن کنترل شده، به مبارزه با رکود اقتصادی در این کشور بپردازند.

بر اساس آخرین خبرها، فدرال رزرو همچنان قصد دارد دستکم برای سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ به این رویه ادامه دهد. باید این نکته را به یاد داشته باشیم که تا زمان ادامه سیاست فعلی فدرال رزرو، نه تنها بازار رمزارزها بلکه هیچ یک از بازارهای مالی ریسک پذیر شانس چندانی برای رشد نخواهند داشت.

ادامه حجم منفی تقاضا برای معاملات اهرمی بیت کوین

معامله گران خرده فروش بازار معمولا از معاملات آتی سه ماهه به دلیل تفاوت قیمت آنها با بازارهای نقدی اجتناب می کنند. در همین حال، معامله‌گران حرفه‌ای این ابزارها را ترجیح می‌دهند زیرا از نوسانات نرخ سرمایه در قراردادهای آتی دائمی جلوگیری می‌کنند.

معاملات آتی سه ماهه باید بین +۴٪ تا +۸٪ در بازارهای سالم سودزایی داشته باشند تا هزینه ها و ریسک های مرتبط را پوشش دهد. بنابراین، هنگامی که معاملات آتی با تخفیف در برابر بازارهای معمولی نقدی معامله می شود، نشانگر عدم اطمینان خریداران اهرمی به روند کلی بازار است که یک شاخص نزولی برای بیت کوین و سایر رمزارزها به حساب می آید.

بررسی دلایل احتمال ریزش قیمت بیت کوین به زیر ۱۶ هزار دلار| ریزش چه زمانی رخ خواهد داد؟

نمودار بالا نشان می دهد که معامله گران مشتقات همچنان دیدی نزولی به بازار دارند؛ چچراکه قیمت آتی بیت کوین منفی است. حتی موضوع نگران کننده تر اینکه جهش قیمت بیت کوین به ۱۸۰۰۰ دلاری در ۱۴ دسامبر، نهنگ ها و بازار سازان را به سمت تقاضای اهرمی متعادل بین معاملات لانگ و شورت سوق داده و سعی کردند بخشی از دارایی های دیجیتال خود را نقد نمایند. با این حال، فقدان تقاضا برای خرید اهرمی لزوماً اثبات کننده این موضوع نیست که معامله گران انتظار یک اقدام نامطلوب فوری قیمت را برای بیت کوین دارند.

بررسی دلایل احتمال ریزش قیمت بیت کوین به زیر ۱۶ هزار دلار| ریزش چه زمانی رخ خواهد داد؟

در بازارهای نزولی، سرمایه‌گذاران گزینه‌ها شانس بیشتری برای کاهش قیمت می‌دهند که باعث می‌شود شاخص انحراف به بالای ۱۰ درصد برسد. از سوی دیگر، بازارهای صعودی تمایل دارند اندیکاتور انحراف را به زیر ۱۰-% هدایت کنند، به این معنی که گزینه های فروش نزولی تقویت می شوند.

شیب دلتا در ۲۹ دسامبر به ۲۳ درصد رسید که نشان می دهد معامله گران آپشنال از خطرات نزولی بازار بیمناک هستند.

از آنجایی که شیب دلتای ۳۰ روزه روی ۱۸ درصد قرار دارد، هم بازارهای آپشنال و هم بازارهای آتی نشانگر نگرانی تریدرهای حرفه ای از شکسته شدن حمایت مهم ۱۶۱۰۰ دلاری طی هفته های آتی است.

بنابراین، دلایل نزولی سرمایه‌گذاران عبارتند از تداوم نرخ‌های بهره بالاتر، عدم تقاضای خریداران اهرمی و موقعیت‌یابی معامله‌گران آپشنال بیت کوین برای امواج نزولی بیشتر و قیمت پایین تر.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار