بازار، گروه استان‌ها: استان سمنان از لحاظ منابع آبی وضعیت بحرانی را پشت سر می گذارد و در نتیجه تامین آب مورد نیاز برای صنایع و معادن و در مجموع تولید، در این استان دشوار تر از سابق شده است. دو دهه است که آثار شوم خشکسالی در این استان پدیدار شده، خیلی زودتر از […]

بازار، گروه استان‌ها: استان سمنان از لحاظ منابع آبی وضعیت بحرانی را پشت سر می گذارد و در نتیجه تامین آب مورد نیاز برای صنایع و معادن و در مجموع تولید، در این استان دشوار تر از سابق شده است. دو دهه است که آثار شوم خشکسالی در این استان پدیدار شده، خیلی زودتر از بسیاری استان های کشور که حتی وضعیت بحران آبی در آنها بدتر از سمنان نیز برآورد می شود.

روی دیگر سکه خشکسالی طولانی مدت اما این است که مسئولان دو دهه فرصت داشتند تا برای کاهش معضلات و مشکلات آن برنامه ریزی و اقدام کنند که متاسفانه شاهد اقدام ویژه و در خوری نبودیم برای مثال سهم کشاورزی استان سمنان از آب در دهه ۸۰ هم ۹۰ درصد بود و امروز هم ۹۰ درصد است. سهمی که باعث می شود تمام آنچه به صنعت استان می رسد شش درصد باشد و مابقی نیز صرف شرب مردم شود.

برنامه ریزی برای تامین پساب

اینکه سهم کشاورزی کم بهره استان سمنان از ۹۰ درصد کاهش پیدا نمی کند نشان می دهد که دولت نه تنها در برنامه ریزی بلکه در اجرا هم مشکل دارد و نمی تواند مدیریت مصرف آب را به درستی صورت دهد. ابتدا طرح آبیاری نوین مطرح شد که یک چهارم اراضی کشاورزی استان را در بر گرفت اما خرده مالکی باعث شد که یکباره هزاران استخر در استان ایجاد شود و آب گران بها به سطح آمد و در معرض هوازدگی و تبخیر قرار گرفت تا این طرح هم چندان اثری در کاهش سهم کشاورزی از مصرف آب نداشته باشد.

مسئولان دو دهه فرصت داشتند تا برای کاهش معضلات و مشکلات آن برنامه ریزی و اقدام کنند

حالا اما مسئولان در حالی صحبت از انتقال آب خزر و سد فینسک و … می کنند که ما در مصرف مشکلات اساسی داریم لذا اگر میلیارد ها متر مکعب آب به استان بیاید اما نتوانیم مصرف آن را مدیریت کنیم، هنوز اندرخم یک کوچه خواهیم بود. مشکل اما اینجا است که بازچرخانی آب و پساب که امروز به عنوان راهکار معرفی می شود بسیار دیر مورد اجرا قرار گرفته و کارشناسان آن را کم اثر می دانند همچنین تاخیر سالیان مدید در تکمیل و افتتاح تصفیه خانه سمنان نشان می دهد که روند این کار هم بسیار کند دنبال می شود.

تامین پساب و بازچرخانی آب از جمله راهکارهایی است که در استان سمنان پیگیری می شود تا بتوانیم شاهد تامین آب مورد نیاز صنعت و معدن باشیم طرح هایی که هزاران میلیارد تومان هزینه می خواهند چرا که خط انتقال، تصفیه خانه و … دارند که هزینه های گزافی را نیازمند است اما در صورتی که بتوانیم شاهد اجرایی شدن آن باشیم، خواهیم دید که اقدامات بهتری در استان رخ خواهد داد.

بررسی اجرای «باز تخصیص آب صنایع» سمنان | خیلی دیر، بسیار کُند و کمی بعید

طرح بازچرخانی بالاخره مورد اجرا قرار گرفت

طرح های باز تخصیص آب با جایگزینی پساب و کاهش هدر رفت آب بعد از مدت ها بالاخره در دستور کار مسئولان استان سمنان قرار گرفته است. آنطور که معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای سمنان در جمع خبرنگاران اعلام کرد طرح های باز تخصیص آب با جایگزینی پساب و کاهش هدر رفت آب در استان با توجه به دستورالعمل وزارت نیرو مبنی بر مشارکت سرمایه‌گذاران در طرح های آب و فاضلاب، مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است.

رضا نجف زاده با بیان اینکه صنایع، معادن و فضای سبز به پساب تغییر خواهند کرد، بیان کرد: یک کارگروه کارشناسی برای شناسایی صنایع و معادن آب بر که امکان مصرف پساب در چرخه تولید خود را دارند در استان سمنان ایجاد شده است تا بتوانیم به شرایط کنونی و فعلی اشراف داشته باشیم همچنین در هدف‌گذاری اولیه صنایع و معادنی با مصارف بیش از ۱۰ لیتر شناسایی و به وزارت نیرو معرفی شدند.

وی با بیان اینکه در مراحل بعد صنایع و معادنی که قابلیت این را دارند که آب مورد نیازشان با پساب جایگزین شود معرفی خواهند شد، بیان کرد: در شهرستان های سمنان،مهدی‌شهر، دامغان، شاهرود، گرمسار و بخش شهمیرزاد بخشی از شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری و تصفیه‌خانه فاضلاب اجرا شده است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای سمنان بیان کرد: شرکت آب و فاضلاب می تواند از طریق این سازو کار با جذب سرمایه‌گذار موضوع کاهش هدر رفت آب و تکمیل شبکه جمع‌آوری و ارتقای کیفی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب را تسریع کنند.

معضل خشسالی سال ها است وجود دارد

این در حالی است که یک فعال صنعتی در استان سمنان در گفتگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، ضمن بیان اینکه صنایع این استان ده سال است که با مشکلات کم آبی دست و پنجه نرم می کنند و تازه مسئولان نسبت به برگزاری جلسات برای شناسایی واحد های تولیدی و معادن با نیاز آبی بالا اقدام کرده اند، گفت: باید این طرح بازچرخانی ده سال قبل انجام می شد.

مسئولان در حالی صحبت از انتقال آب خزر و سد فینسک و … می کنند که ما در مصرف مشکلات اساسی داریم

محمد هادی جعفری با بیان اینکه سال ها است که معضل خشکسالی و کم آبی در استان سمنان به نمایان ترین حالت خود، بروز کرده و صنایع و معادن بسیاری آب را بزرگترین چالش خودشان می دانند و تازه مسئولان استان سمنان نشستی را برگزار کرده اند که طرح های باز تخصیص آب با جایگزینی پساب و کاهش هدر رفت آب را مورد بررسی قرار دهند!

وی با بیان اینکه طرح های درست زمانی کارکرد درست خواهند داشت که اولاً به موقع و موثر باشند و ثانیاً به درستی اجرا شوند، افزود: هیچ دو موردی که نام برده شد تاکنون از سوی وزارت نیرو و صمت دیده نشده است و لذا آینده این طرح هم از هم اکنون مشخص است.

خیلی دیر شده است

این فعال بخش تولید با بیان اینکه بر فرض اینکه واحد های پر آب بر و نیاز آبی بالا و همچنین واحد هایی که قادر به استفاده از پساب صنعتی و شهری و … هستند همین امروز احصا شوند، مگر بازچرخانی آب عملیاتی و تصفیه خانه سمنان افتتاح شده که همین امروز شاهد تخصیص آب خاکستری به واحد های تولیدی و معادن باشیم؟

جعفری با بیان اینکه همین امروز فهرست تمام واحدهایی که امکان استفاده از پساب دارند را اعلام می کنیم اما برای ما واضح است که تا دو سال دیگر تخصیص پساب عملیاتی نخواهد شد، تاکید کرد: ما در این استان کار کرده ایم و می دانیم شرایط چیست لذا طرحی که ده سال قبل باید اجرایی می شد و امروز ثمره می داد تازه امروز قرار است وارد فاز جمع آوری و احصای اطلاعات شود و لذا مشخص نیست تا چند سال دیگر عملیاتی گردد.

بررسی اجرای «باز تخصیص آب صنایع» سمنان | خیلی دیر، بسیار کُند و کمی بعید

ظرفیت تامین آب شهرک های صنعتی افزایش یافت

البته مسئولان دست هم روی دست نگذاشته اند برای مثال مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان از افزایش بیش از ۳۶ درصد ظرفیت تامین آب صنایع در شهرک ها و نواحی صنعتی این استان خبر داد و به به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، گفت: ظرفیت تامین آب شهرک های صنعتی استان در ۹ ماهه اول سال جاری به ۵۴۵ لیتر بر ثانیه رسیده است.

در شهرستان های سمنان، مهدی‌شهر، دامغان، شاهرود، گرمسار و بخش شهمیرزاد بخشی از شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری و تصفیه‌خانه فاضلاب اجرا شده است

محمدرضا باقری با بیان اینکه آبرسانی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان سمنان در دستور کار قرار دارد اما بازچرخانی آب با استفاده از پساب در شهرک‌های صنعتی در زمره مهمترین اقدامات شرکت شهرک های صنعتی استان محسوب می شود، بیان کرد: سمنان دامغان و شاهرود در زمره شهرهایی هستند که بازچرخانی پساب در آنها از فاضلاب صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به تامین آب منطقه ویژه اقتصادی سمنان به عنوان دیگر کار ویژه شهرک های صنعتی استان سمنان بیان کرد: تامین آب برای شهرک‌های صنعتی ایوانکی و دامغان از دیگر اقداماتی است که در دستور کار شرکت شهرک های صنعتی قرار دارد اما باید اذعان داشت که اصلی ترین برنامه شرکت بازچرخانی آب، استفاده از پساب و هدایت آب‌های سطحی است.

استفاده از آب های سطحی

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان از انجام مطالعات اولیه برای اجرای خط آبرسانی به شهرک صنعتی گرمسار و شهرک صنعتی ایوانکی از رودخانه حبله‌رود خبر داد و گفت: اقدامات خوبی برای تامین آب مورد نیاز شهرک های صنعتی استان صورت گرفته است. باقری با اشاره به ایجاد تاسیسات تصفیه اولیه فاضلاب برای شهرک صنعتی دامغان، بیان کرد: برای رفع کمبود منابع آبی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان هشت طرح را در دستور کار قرار داده و بالع بر ۸۰۰ میلیارد ریال نیز برای آنها بودجه تعریف کرده ایم.

وی از اجرای تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی ایوانکی‌ نیز خبر داد و بیان کرد: لایروبی مسیر و بازگشایی مجدد خطوط تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ تصفیه خانه شهرک صنعتی گرمسار از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم آب مورد نیاز صنعت استان را تامین کنیم.

آنطور که کارشناسان می گویند بعد از سال های خشکسالی و مشکلات کم آبی تازه مسئولان استان سمنان به دنبال احصای وضعیت موجود هستند موضوعی که می توانست یک دهه قبل انجام شود و تا حالا ثمره آن نیز دیده می شد به هر روی باید دید که این طرح در استان سمنان چطور دنبال می شود.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار