خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، اظهار کرد: با توجه به شرایط جوی مناسب در شمال و جنوب استان اردبیل و باغات حاصلخیز، تولید انگور در مناطق مختلف استان با تلاش باغداران و با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری در حال انجام است که امسال میزان تولید ۲۰ درصد نسبت به سال‌های […]

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، اظهار کرد: با توجه به شرایط جوی مناسب در شمال و جنوب استان اردبیل و باغات حاصلخیز، تولید انگور در مناطق مختلف استان با تلاش باغداران و با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری در حال انجام است که امسال میزان تولید ۲۰ درصد نسبت به سال‌های گذشته افزایش نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: در شهرستان مشگین‌شهر که به باغ شهر ایران معروف است، برداشت انگور از تاکستان‌های این منطقه در روزهای اخیر آغاز شده و با قیمت مناسب باغداران محصول خود را عرضه می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل حمل محصول به پایتخت و سایر استان‌ها را برای عرضه به قیمت مناسب یادآور شد و گفت: در این بین امسال سعی شده تا جلوی دلال‌بازی در عرضه محصول گرفته شود به طوری که بخشی از محصولات به کارخانه‌های فرآوری استانی و خارج از استان نیز بارگیری و حمل می‌شود.

نیکشاد با بیان اینکه بیش از دو هزار هکتار تاکستان در مشگین‌شهر وجود دارد که عمدتاً تولید محصولات را به روش روسیمی انجام می‌دهند، افزود: با حمایتی که وزارت جهاد کشاورزی از باغداران انجام می‌دهد، قطعاً در سال‌های آینده با تبدیل باغات به سیستم نوین آبیاری و روش‌های مدرن تغذیه، تولید نیز به نفع باغداران افزایش خواهد یافت.

وی برداشت ۲۶ هزار تن انگور مرغوب را از تاکستان‌های مشگین‌شهر با ارقام متنوع یادآور شد و خاطر نشان کرد: از جمله ارقام مرغوب انگور در مشگین‌شهر کشمشی، یاقوتی و حیدری است که با کیفیت مناسب و عمل‌آوری درست راهی بازار مصرف می‌شود.

نیکشاد اختلاف دما در نوبت صبح و عصر و وجود خاک شنی پر سلیس را از علل و عوامل تولید انگور ترد و خوشمزه در مشگین‌شهر اعلام کرد و ادامه داد: انگور مشگین‌شهر در بین انگور تولیدی در کشور به دلیل این ویژگی‌ها و همچنین طعم، رنگ و ترد بودن مشتریان خاصی دارد که حتی از سایر مناطق کشور در شهریورماه با حضور در مشگین‌شهر سعی می‌کنند تا خرید محصول را انجام دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: ۹۵ درصد انگور و سایر محصولات سردرختی استان اردبیل در مشگین‌شهر تولید می‌شود و ما در سفر اخیر معاون باغداری وزیر جهاد کشاورزی در نوسازی و توسعه باغات مشگین‌شهر منابع خوبی را برای پرداخت تسهیلات به باغداران و ایجاد سیستم‌های نوین آبیاری در نظر گرفتیم.

نیکشاد به برداشت انگور از تاکستان‌های گیوی نیز اشاره کرد و گفت: ۲۶۵ هکتار از باغات شهر گیوی به تولید انگور اختصاص یافته که امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از ۶۰۰ تن محصول عمدتاً از ارقام حیدری در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: بیش از ۱۴۰ باغدار و ده‌ها نفر فعال در باغات هم اکنون در گیوی مشغول برداشت محصول انگور هستند و به دنبال آن برداشت به نیز در این شهرستان ادامه پیدا می‌کند.

وی عملکرد تاکستان‌های دیم گیوی را تا دو تن در هر هکتار و باغات آبی چهار تن در هر هکتار اعلام کرد و افزود: با تکمیل شبکه آبیاری پایاب سد گیوی امیدواریم باغداران این منطقه بیشترین محصول را تولید و روانه بازار مصرف کنند.

انتهای پیام/

منبع