نماینده مردم گرمی مغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قابلیت‌های بخش کشاورزی این شهرستان بر لزوم ایجاد صنایع تبدیلی در این منطقه تاکید کرد.

به گزارش آذرمغان، ولی اسماعیلی، در نشست با رییس جهاد دانشگاهی اردبیل اظهارداشت: پتانسیل‌های حوزه کشاورزی بویژه در حوزه تولید غلات، حبوبات، میوه و گیاهان دارویی، ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی در منطقه را دوچندان کرده و انتظار می رود فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در این زمینه‌ها موثر واقع شود.

وی افزود: برای جلوگیری از خام‌فروشی و دورریز کردن محصولات کشاورزی، حمایت‌های لازم از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی لحاظ خواهد شد.

او گفت: با توجه به پتانسیل‌های موجود در شهرستان گرمی توسعه فعالیت‌های مختلف جهاد دانشگاهی از جمله برنامه‌های اشتغال‌زا در شهرستان گرمی مغان لازم است.

وی بر لزوم استفاده مطلوب از ظرفیت طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در منطقه تاکید کرد و گفت: جهاد دانشگاهی با اجرای این طرح می‌تواند کسب و کارهای خانگی را مطابق با فناوری و نیازهای روز دنیا پیش ببرد و نواقص و کاستی‌ فعالیت‌های سنتی را با توانمندسازی و برنامه مدون جبران کند.

اسماعیلی همچنین با بیان اینکه فعالیت‌های حوزه سلامت جهاد دانشگاهی استان اردبیل ارزشمند و قابل تحسین است، تشریح کرد: با توجه به اینکه میزان ازدواج فامیلی در برخی روستاهای شهرستان گرمی بالاست، از جهاد دانشگاهی انتظار داریم مطالعات و آزمایش‌های مرتبط برای پیشگیری از مسائل و مشکلات ژنتیکی را در منطقه انجام دهد.

وی با بیان اینکه در قالب کمیسیون اجتماعی مجلس، آماده همکاری‌های سازنده و حمایت‌های ملی از جهاد دانشگاهی در فعالیت‌های مرتبط با مشاغل خانگی و تحقیقات حوزه سلامت هستیم، افزود: با توجه به فعالیت و سبقه جهاد دانشگاهی در حوزه سلامت لازم است در زمینه ژنتیک در شهرستان گرمی با توجه به عدم مهاجرپذیری آن اقدامات مناسبی انجام بگیرد.

رییس جهاد انشگاهی استان اردبیل هم در این نشست با اشاره به آمادگی این نهاد برای توسعه فعالیت‌ها در شهرستان گرمی مغان گفت: جهاد دانشگاهی استان اردبیل در راستای تامین نیازهای روز جامعه، فرصت و ظرفیت‌های علمی و پژوهشی را شناسایی کرده و در راستای توسعه گام برمی‌دارد.

مهران اوچی اردبیلی افزود: با توجه به اینکه اردبیل یکی از قطب‌های تولید سیب زمینی در کشور است به همین خاطر در تلاش هستیم با بهره‌گیری از دانش فنی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی، راه‌اندازی پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته حفاری را در استان عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: این واحد نیمه صنعتی علاوه بر ارزش افزوده‌ بالایی که به دنبال خواهد داشت و در فاز اول با ایجاد ۴۴ فرصت شغلی در توسعه اقتصادی استان نیز موثر خواهد بود.

وی با اشاره به استقرار ۱۶ واحد فناور با ۳۴ طرح فناورانه در مرکز رشد فناوری فرآورده‌های گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان اردبیل تشریح کرد: حمایت‌های لازم از این واحدها برای تبدیل ایده به طرح و تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان انجام می‌گیرد.

وی افزود: برای توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی این نهاد باید زمین مناسبی با مساعدت مسوولان و متولیان امر به جهاد دانشگاهی واگذار شود تا دامنه خدمات پزشکی این مرکز توسعه یابد.

وی گفت: برای توسعه اجرای طرح‌های پژوهشی علاوه بر تجهیز آزمایشگاه‌های جنین‌شناسی، تشخیص طبی و سیتوژنتیک، آزمایشگاه‌های سلولی ملکولی و کشاورزی نیز در سال‌جاری در اردبیل راه‌اندازی شده است.

اوچی اردبیلی اظهارداشت: در آزمایشگاه ژنتیک جهاد دانشگاهی اردبیل امکان شناسایی، بررسی و مشاوره علمی برخی بیماری‌های ژنتیکی وجود دارد و همچنین این نهاد آمادگی لازم را برای همکاری جهت ارائه خدمات در این حوزه را دارد.

انتهای پیام/