اگرچه آغاز فصل گرم تابستان سرآغاز مشکلات آبی در سال های گذشته بوده است اما انگار بحران آب سال ۱۴۰۰ بحرانی فراتر و بغرنج تر از سال های گذشته است.

نرگس محمدی؛ پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان: آب مایه حیاتی که این روزها به بحرانی بزرگ تبدیل شده است. این روزها صدای العطش شهروندان به ویژه روستاییان اردبیلی از نبود و کمبود آب به صدا درآمده است.

اگرچه آغاز فصل گرم تابستان سرآغاز مشکلات آبی در سال های گذشته بوده است اما انگار بحران آب سال ۱۴۰۰ بحرانی فراتر و بغرنج تر از سال های گذشته است.

این روزها از شهروند گرفته تا مسئولان بلندپایه استانی همه از کمبود آب نگران هستند. چند روز گذشته بود که انتشار تصاویری از روستای چهل گز اردبیل در فضای مجازی وخامت اوضاع را نشان داد.

بحران بی‌آبی در اردبیل| روستاییان تشنه آب هستند

اهالی روستا از وضعیت بی آبی شکوه و شکایت داشتند و عنوان می کردند که خشکسالی باعث مهاجرت اهالی این روستای گز شده است.

گز البته تنها یکی از چندصد روستای رنج کشیده از بحران آب اردبیل است.

 ۴۰۰ روستای اردبیل با مشکلات کم آبی روبه‌رو هستند
علیرضا نعمت سلطانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اردبیل در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰ شهر و ۹۹۱ روستای استان تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب هستند که از این تعداد ۴۰۰ روستا با مشکلات کم آبی روبه‌رو می‌باشند.

وی جمعیت این روستاها را بیش از ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: با استفاده از ۱۲ تانکر شرکت آب و فاضلاب، دو تانکر امور عشایری و چهار تانکر استیجاری از طرف بخش خصوصی از اول صبح تا آخر شب آبرسانی به روستاهای فاقد آب در حال انجام است.

بحران بی‌آبی در اردبیل| روستاییان تشنه آب هستند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اردبیل تصریح کرد: ما سختی‌ها و مشکلات روستاییان را در تأمین منابع آب به خوبی حس می‌کنیم و تلاشمان بر این است تا از طریق منابع ملی و تزریق ۵۴۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب مجلس در بخش آب روستای ارتقا وضعیت را شاهد باشیم.

نعمت سلطانی افزود: تاکنون ۴۳۸ میلیارد تومان از این منابع در بخش‌های ملی و استانی ابلاغ شده که سهم شهرستان اردبیل ۴۴ میلیارد تومان، مشگین‌شهر ۵۴ میلیارد تومان، پارس‌آباد ۳۰ میلیارد تومان، خلخال ۶۴ میلیارد تومان و سایر شهرستان‌ها نیز … می‌باشد.

وی  خاطر نشان کرد: با بهره‌گیری از این منابع سعی بر تکمیل مجتمع‌های آبرسانی در سطح استان داریم که نمونه آن مجتمع آبرسانی خروسلو در پارس‌آباد است که از محل ماده شش برای این پروژه ۴۰ میلیارد تومان اختصاص یافته و ۶۳ میلیارد تومان نیز از طریق منابع ملی قرار است تزریق شود.

نعمت سلطانی اضافه کرد: با تکمیل این مجتمع اهالی ۲۳۳ روستا از آب پایدار استفاده خواهند کرد که ظرفیت تصفیه‌خانه این مجتمع ۷۶ لیتر در ثانیه است.

وی اجرای فاز به فاز این پروژه را یادآور شد و بیان کرد: در فاز اول اهالی ۲۰ روستا تا پایان امسال از منابع این مجموعه آبرسانی استفاده خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اردبیل ادامه داد: در حال حاضر در شهرستان بیله‌سوار در قالب سه تصفیه‌خانه برای ۲۵۰ روستا با ظرفیت ۱۳۰ لیتر در ثانیه آب با کیفیت تصفیه و از طریق لوله‌ها پمپاژ و در اختیار اهالی قرار می‌گیرد.

نعمت سلطانی گفت: تمام تلاش ما بر این است تا روستاهایی که فاقد آب و یا با بحران جدی روبه‌رو هستند با اولویت و از طرق آبرسانی سیار و دائمی طرح‌های مصوب را عملیاتی کنیم.

بحران کم آبی خسارت های زیادی را نیز به کشاورزان اردبیلی تحمیل کرد؛ کشاورزانی که یک سال تمام تلاش کرده بودند تا در فصل برداشت محصولات، نتیجه زحمات خود را ببینند اما در نهایت نشد آن چیزی که انتظارش را داشتند.

البته که این روزها نه مشکلات ناشی از کم آبی سال جاری، که آینده زراعی در استان نیز به دغدغه و چالش بزرگ تبدیل شده است

البته که این روزها نه مشکلات ناشی از کم آبی سال جاری، که آینده زراعی در استان نیز به دغدغه و چالش بزرگ تبدیل شده است.

خسارت ۴۰ هزار میلیارد ریالی به کشاورزی اردبیلی؛ نگران سال زراعی آینده هستیم
خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهادکشاورزی اردبیل در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، با بیان اینکه شرایط بحرانی را در سال زراعی جاری به‌ویژه فصل بهار سپری می‌کنیم اظهار کرد:‌ در تابستان نیز اکثر کشت و زرع‌ها با توقف و یا تنش‌های کم‌آبی روبه‌رو هستند.

بحران بی‌آبی در اردبیل| روستاییان تشنه آب هستند

وی تصریح کرد: در دشت اردبیل تنها یک‌بار امکان آبیاری مزارع برای سیب‌زمینی و سایر محصولات به وجود آمده و امکان تداوم آبیاری با توجه به شرایط بحرانی وجود ندارد و در شمال استان اردبیل نیز تنش‌های آبی بیشترین خسارت‌ها را متوجه تولید بهاره کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با کاهش منابع آب پشت سدها در مناطق مختلف استان نظیر سد سبلان، احمدبیگلو، سد گیوی و سدهای دیگر استان امکان آبیاری مزارع بسیار محدود بوده و در روزهای اخیر از طریق رهاسازی آب سبلان و احمدبیگلو تا هشت مترمکعب امکان آبیاری در زمین‌های زراعی این منطقه به وجود آمده است.

نیکشاد با ابراز نگرانی از تشدید و ادامه این خشک‌سالی در پاییز و زمستان امسال افزود: هرچند به رحمت الهی امیدواریم اما نگران سال زراعی آینده هستیم که در صورت تداوم این شرایط، بخش عظیمی از کشت و زرع در استان دچار توقف و یا دچار خسارت خواهد شد.

وی پیش‌بینی اولیه میزان خسارت وارده به کشاورزی را در سال زراعی جاری، ۴۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

البته در این میان جبران خسارت از طریق صندوق بیمه کشاورزان به تنها دلخوشی زارعین اردبیلی تبدیل شده است.

بحران بی‌آبی در اردبیل| روستاییان تشنه آب هستند

نیکشاد در این خصوص اظهار کرد: از طریق صندوق بیمه کشاورزان جبران بخشی از خسارت کشاورزان در حال پیگیری است و تمام تلاش ما بر این است تا حق‌وحقوق کشاورزان در بخش‌های زراعی و باغی و دامی احیا شود.

نیکشاد رتبه اول استان را در پوشش بیمه محصولات کشاورزی یادآور شد و خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته ۵۶ هزار هکتار و در سال زراعی جاری ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش بیمه قرارگرفته است.

وی ضرورت سازگاری بیشتر با کم‌آبی و جلوگیری از تنش‌های آبی را در کشت و زرع‌ها یادآور شد و اضافه کرد: در این شرایط خشک‌سالی بهتر است کشاورزان به کشت محصولات کم آب‌بر به‌ویژه غلات روی بیاورند و در کنار آن از سیستم آبیاری مدرن استفاده کرده و راندمان آبیاری را افزایش دهند.

با این همه علی رغم مشکلات موجود آن چیزی که این روزها حائز اهمیت است توجه به مقوله تامین زیرساخت های مورد نیاز برای حل مشکل آب شرب روستاهای اردبیل است.

مشکلاتی که صدیف بدری رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل نیز بر آن واقف است و بر تلاش برای رفع این مشکلات نیز تاکید دارد.

جذب اعتباری در حدود ۴۳۸ میلیارد تومان برای آب روستایی و عشایری استان
بدری در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین بحران‌های پیش روی استان اردبیل، تأمین منابع پایدار آب شرب برای روستاها و مناطق محروم است که در راستای ارتقای کیفیت و کمیت آن به دنبال مدیریت بحران آب استان از منابع فراحوضه‌ای هستیم.

بحران بی‌آبی در اردبیل| روستاییان تشنه آب هستند

وی بیان کرد: اقدامات خوبی در راستای اجرای پروژه‌های زیرساختی استان انجام یافته و اعتباری در حدود ۴۳۸ میلیارد تومان برای آب روستایی و عشایری استان اخذ شده که انتظار می‌رود خروجی‌های مورد انتظار را به دنبال داشته باشد.

در هرحال بحران آب به بحران عمومی در کشور و البته کل جهان تبدیل شده است و انتظار می رود در کنار تلاش مسئولان استانی و کشوری برای تامین زیرساخت های لازم برای حل مشکلات آبی شهروندان، خود شهروندان نیز استفاده بهینه از مایه حیات را جدی بگیرند.

انتهای پیام/