بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان رضوی از دوشنبه هفته گذشته تحت تأثیر سامانه سرد شمالی قرارگرفته است و بنا بر اعلام سازمان هواشناسی خراسان رضوی، این میزان برودت هوا در ۱۵ سال اخیر در استان بی‌سابقه بوده است، ازاین‌رو با توجه به روند افزایش مصرف گاز در استان، برخی از این مناطق با افت فشار گاز […]

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان رضوی از دوشنبه هفته گذشته تحت تأثیر سامانه سرد شمالی قرارگرفته است و بنا بر اعلام سازمان هواشناسی خراسان رضوی، این میزان برودت هوا در ۱۵ سال اخیر در استان بی‌سابقه بوده است، ازاین‌رو با توجه به روند افزایش مصرف گاز در استان، برخی از این مناطق با افت فشار گاز و قطعی موقت روبه‌رو شده است.

فراگیر شدن سرمای بی‌سابقه در خراسان رضوی موجب افزایش مصرف و به دنبال آن کاهش فشار گاز و درنهایت قطع گاز پراکنده در ۸ شهرستان در دمای منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد شد.

شرکت گاز خراسان رضوی به دو میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک خدمت‌رسانی می‌کند که در طی چند روز گذشته کمبود گاز موجب شد تا هزاران خانواده در نقاط مختلف استان از نعمت گاز محروم و به استفاده از سوخت‌های جایگزین مانند چوب و نفت روی بیاورند.

جلسه فوق‌العاده ستاد انرژی خراسان باحضور وزیر نفت

به گزارش به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار شرایط اضطراری و بحرانی خراسان رضوی موجب شد تا وزری نفت شخصاً ۲۵ دی‌ماه باهدف بررسی وضعیت شبکه گاز به مشهد مقدس سفر کند و در جلسه فوق‌العاده ستاد انرژی خراسان رضوی شرکت کند.

وزیر نفت در این جلسه اظهار کرد: دستور رییس جمهور برای تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات شهر تهران کمک بزرگی به تامین گاز کشور کرد و در این مدت نزدیک دو و نیم میلیون متر مکعب کاهش مصرف صورت گرفت.

جواد اوجی وزیر نفت که برای بررسی وضعیت پایداری انتقال شبکه گاز به استان خراسان رضوی سفر کرده بود روز یکشنبه در جلسه فوق العاده ستاد انرژی استان خراسان رضوی و در ارتباط تلفنی با رییس جمهور ضمن تشکر از مردم کشور برای صرفه جویی گاز گفت: از روز پنجشنبه صبح واردات گاز ترکمنستان به ایران قطع شد و کشور تمام توان خود را برای تامین گاز به کار بست و به یک رکورد بی نظیر دست پیدا کرد.

بحران انرژی وزیر نفت را به مشهد کشاند| خراسان رضوی در شوک سرما

وی خطاب به رییس جمهور ادامه داد: مدیریت مصرف گاز با همکاری استانداران سراسر کشور و برپایی ستاد سوخت و بحران برای رصد لحظه ای میزان گاز شکل گرفت.

وزیر نفت گفت: متاسفانه از روز گذشته در برخی از نقاط جنوب استان خراسان رضوی دچار قطعی گاز شدیم که به سرعت گاز مایع در اختیار مردم این نواحی قرار گرفت و بخاری نفتی و گازی نیز توزیع شد.

اوجی افزود:قطع گاز ترکمنستان به واسطه مشکل پیش آمده در این کشور است و حتی بر اساس اخبار رسیده شهر عشق آباد پایتخت این کشور و استانهای مجاور آن در پایداری شبکه گاز و برق دچار مشکل شده اند.

وی ادامه داد: در این مدت سعی شد تا با تغییر آرایش در بخش تولید و مصرف برای پایداری شبکه انتقال گاز به صورت لحظه ای تصمیم گیری شود تا دچار کمترین میزان قطع گاز در کشور و استان خراسان رضوی باشیم.

اختلال درروند گازرسانی مشهد

مشهد مقدس با تعداد یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک از دوشنبه هفته گذشته تاکنون شرایط سخت و همراه با بحران را پشت سر گذاشته است.

باوجود تلاش مسئولان برای تأمین انرژی پایدار اما به دلیل افت فشار ناشی مصرف و اختلال در عملکرد رگلاتورها و ایستگاه‌های گاز لذا گاز برخی از مشترکان در نقاط مختلف قطع شد.

در همین حال مدیر بهره‌برداری شرکت گاز استان خراسان رضوی در این رابطه اعلام کرد: قطع گاز در شهر مقدس مشهد به‌صورت پراکنده بوده است.

فرشید دشتی با توجه به اختلال به وجود آمده در برخی از رگلاتورها اظهار کرد: همشهریان به دلیل وجود مسائل ایمنی باید از دست زدن به رگلاتورهای گاز درب منازل به‌صورت شخصی پرهیز کنند.

وی بابیان اینکه کارشناسان شرکت گاز برای رفع هرگونه مشکل مراجعه خواهند داشت افزود: ازآنجاکه امکان دارد مشکل از رگلاتورهای گاز درب منازل نبوده و مربوط به ایستگاه شیر باشد لذا وصل مجدد گاز در برخی از اوقات زمان بیشتری را طلب می‌کند.

دشتی تصریح کرد: طی چند روز گذشته میزان مصرف گاز در مشهد بسیار افزایش‌یافته و به همین دلیل اختلالاتی به وجود آمده است.

قطع گاز روستاهای بردسکن

افت فشار و کمبود گاز موجب شد تا در نخستین روز هفته جاری گاز مشترکان خانگی و صنعتی مناطقی از شهرستان بردسکن و هم‌چنین روستاهای پیرامون این شهرستان قطع شود.

بحران انرژی وزیر نفت را به مشهد کشاند| خراسان رضوی در شوک سرما

بنا بر اعلام فرماندار بردسکن اگرچه ۸۵ درصد گاز مناطقی که در این شهرستان قطع‌شده بود، مجدداً به مدارباز گشته است اما هنوز خانواده‌های افزون بر ۲۰ روستا با قطعی گاز روبرو هستند.

فرماندار بردسکن در همین راستا بیان کرد: در حال حاضر گاز حدود ۱۵ تا ۲۰ روستا قطع است که بیشترین موارد مربوط به دهستان درونه و روستاهای هم‌جوار است.

علی دهقان‌زاده ابراز کرد: برای تأمین ذخایر سوخت جایگزین هیچ مشکلی نداریم و تمام مراکز فروش سوخت مایع بدون هیچ مشکلی در حال فعالیت است. همچنین دهیاران «انابد» سوخت موردنیاز را برای توزیع در منطقه خریداری کرده‌اند.

وی گفت: حدود ۲۰۰ والر وارد شهرستان شده و توسط هلال‌احمر در حال توزیع است و در صورت نیاز به متقاضیان تحویل می‌شود.

وی بابیان اینکه سوخت موردنیاز بر اساس تعداد خانوار توزیع می‌شود گفت: در شرایط فعلی برای اینکه خانواده‌ها در این روزهای سرد با مشکل مواجه نشوند، همه باید صرفه‌جویی در مصرف انرژِی را در دستور کار قرار دهند.

بحران انرژی در تربت‌حیدریه

به گزارش به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار؛ شهرستان تربت‌حیدریه نیز به دلیل شرایط جوی حاکم روزهای سختی را پشت سر گذاشت که قطع گاز و یخ‌زدگی کنتورها و تعطیلی اجباری اصناف به دلیل قطع گاز از مشکلات شهروندان این شهرستان در طی آخرین روزهای هفته گذشته بود.

ستاد انرژِی خراسان رضوی برای تأمین انرژی مشترکان خانگی تصمیم گرفت تا مرغداری‌هایی که هنوز جوجه ریزی نکرده‌اند، بنگاه‌های معاملاتی، مدارس، دانشگاه‌ها و سایر واحدهای صنفی که فعالیت آن‌ها ضرورت ندارد را در این شهرستان تعطیل اعلام کند بااین‌حال افت فشار و یخ‌زدگی کنتورها برخی مشترکان را از نعمت گاز محروم کرد.

در همین حال فرماندار تربت‌حیدریه اعلام کرد: اگر گاز تمام مراکز اقتصادی، بنگاه‌های تولیدی، خدماتی، مدارس و اماکن تجاری که مصرف بالایی داشتند، قطع‌شده، به این دلیل است که به مشترکین خانگی آسیبی نرسد.

علی‌اکبری‌پور اذعان کرد: در راستای پیش‌بینی اتفاقات احتمالی ناشی از سرما مکان‌های اضطراری برای اسکان مردم تعبیه و آماده‌سازی شده است.

وی افزود: ضمن اینکه در نقاطی از شهر و روستاها مکان‌هایی برای اسکان اضطراری پیش‌بینی‌شده، تعداد ۲۰۰ چراغ‌نفتی و همچنین پتوی موردنیاز نیز تهیه‌شده است.

بحران انرژی وزیر نفت را به مشهد کشاند| خراسان رضوی در شوک سرما

وی ایجاد محدودیت برای برخی از اصناف و حتی مساجد را تنها در راستای تأمین انرژی مشترکان خانگی و آرامش مردم عنوان کرد و ادامه داد: اگر به نسبت سایر شهرستان‌ها آسیب‌پذیری کمتری داشته‌ایم، این موضوع به دلیل همکاری همه مردم بوده است.

نیشابور با کمبود گاز دست‌وپنجه نرم می‌کند

خبرهای رسیده حاکی از قطع گاز در برخی روستاهای نیشابور و هم‌چنین مناطقی از نقاط این شهر حکایت دارد.در همین حال برخی از کاربران در فضای مجازی مدعی شدند که گاز در این شهرستان سهمیه‌بندی شده است.

در این راستا فرماندار نیشابور با تکذیب خبر سهمیه‌بندی گاز اعلام کرد: کاهش شدید دما و افزایش سرما موجب افت فشار و بعضاً قطعی گاز در برخی روستاها و نقاطی از شهر نیشابور شده است.

ابوطالب جوان افزود: با توجه به اینکه هنوز هم با افت فشار گاز در شهرستان مواجه هستیم، تلاش می‌شود با کمک اصناف و تعطیلی برخی از صنوف غیرضروری بتوانیم مشکل مردم را رفع کنیم.

فرماندار نیشابور خاطرنشان کرد: در حال حاضر گاز حدود سه روستا و نقاط محدودی از شهر به دلیل افت فشار، گاز قطع است. افت فشار گاز در برخی مناطق به حدی است که برای روشن ماندن دستگاه‌های گرمایشی کافی نیست.

وی با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه سهمیه‌بندی گاز در شهرستان نداریم، از شهروندان خواست اخبار موثق را از منابع رسمی پیگیر باشند.

جوان از تأمین نفت سفید موردنیاز شهرستان خبر داد و گفت: برخی روستاها که اعلام نیاز به سوخت جایگزین کرده بودند، با هماهنگی از مرکز پخش فرآورده‌ای نفتی استان سوخت موردنیاز را دریافت کردند.

فرماندار نیشابور ادامه داد: در تمام روستاها اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت گرفته و مکان‌هایی برای اسکان اضطراری پیش‌بینی‌شده که در صورت نیاز می‌توانند در آن اسکان یابند.

قطع گاز ۱۶ هزار مشترک در سبزوار

شهرستان سبزوار نیز که در طی روزهای گذشته شرایط سختی را برای تأمین انرژی و عبور از سرما پشت سر گذاشته است با کمبود و قطع گاز مواجه شده است.

به گزارش به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار درحالی‌که در این شهرستان تعداد ۱۰۷ هزار مشترک از نعمت گاز استفاده می‌کنند اما به دلیل کمبود و افت فشار تعداد ۱۶ هزار مشترک با قطع گاز روبرو شدند.این در حالی است که بنا بر اعلام رئیس اداره گاز سبزوار افت فشار احتمال افزایش آمار قطع گاز تا ۴۰ هزار مشترک را هم دور از ذهن نیست.

بحران انرژی وزیر نفت را به مشهد کشاند| خراسان رضوی در شوک سرما

در همین حال رئیس اداره گاز سبزوار از مردم این شهرستان خواست تا با گرم کردن تنها یک اتاق در هر خانه و خاموش کردن تجهیزات گرمایشی سایر اتاق‌ها در پایداری شبکه‌های گازرسانی مشارکت کنند.

تعطیلی پمپ‌های گاز شلوغی پمپ‌های بنزین

گزارش به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار هم‌چنین از تعطیلی جایگاه‌های سوخت سی .ان.جی در سطح شهر مشهد و هم‌چنین سراسر استان و ازدحام جایگاه سوخت‌گیری بنزین حکایت دارد.

با تعطیلی جایگاه‌های سوخت طبیعی در سراسر استان بر صف پمپ‌های بنزین افزوده‌شده است و همین موضوع بر کارکرد و حمل‌ونقل شهروندان برای استفاده از تاکسی‌های اینترنتی افزوده است.

رئیس انجمن صنفی جایگاه سی.ان.جی خراسان رضوی در این رابطه گفت: جایگاه‌های سوخت گاز شهرستان‌های استان به دلیل افت شدید فشار گاز تعطیل و از مدار خارج شدند.

محمدرضا رضوی راد دلیل این موضوع را افت شدید فشار گاز در تمام جایگاه‌های سی.ان.جی در مشهد و سراسر استان خراسان رضوی اظهار کرد و افزود: براثر افت فشار گاز تمام جایگاه‌های CNG در مشهد و استان تعطیل‌شده است.

وی یادآور شد: اگر فشار ورودی گاز به زیر ۹ بار برسد، جایگاه خودبه‌خود تعطیل می‌شود و این موضوع در قریب به‌اتفاق جایگاه‌ها رخ‌داده است.

وی افزود: درگذشته اطلاع‌رسانی به جایگاه‌های سی.ان.جی صورت می‌گرفت قطع گاز در جایگاه‌های مشهد به‌صورت ناگهانی و بدون اطلاع‌رسانی قبلی به وقوع پیوست که متأسفانه این موضوع به جایگاه داران ضرر وارد کرده است.

۸ شهرستان دچار قطعی گاز شدند

استاندار خراسان رضوی در همین رابطه اعلام کرد: باوجود مشکلات و افت فشار گاز از روز گذشته چند روستای تربت‌جام با مشکل قطعی گاز روبه‌رو شدند ولی از امروز با توجه به افت شدید فشار، بیش از ۹۰ هزار مشترک در هشت شهرستان دچار قطعی گاز شدند.

بحران انرژی وزیر نفت را به مشهد کشاند| خراسان رضوی در شوک سرما

یعقوب علی نظری اذعان کرد: شهرهایی که در انتهای خطوط انتقال گاز ازجمله در انابد، سبزوار، خواف و نیشابور هستند با این مشکل روبه‌رو شدند و برای مردم مشکلاتی. ایجاد کرد.

وی افزود: از روز چهارشنبه هفته گذشته و در ستاد انرژی استان تصمیم گرفته شد به‌غیراز صنایع ویژه که تولیدات آن ضروری است، سایر صنایع تولیدی و خدماتی قطع شود؛همچنین ارائه خدمات و انجام کارها در دستگاه‌های و شرکت‌های دولتی و خصوصی به‌صورت دورکاری برنامه‌ریزی شد.

وی افزود: با توجه به برودت هوا و وجود دو میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک ، پیش‌بینی می‌شد با قطعی گاز زودتر روبه‌رو شویم که با همکاری مردمی در مصرف خانگی، قطعی گاز با تأخیر رخ داد و یک‌میلیون مترمکعب صرفه‌جویی گاز انجام شد.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: هم‌اکنون نصف مشترکینی که گاز آن‌ها قطع‌شده بود اکنون در مدار اتصال گاز قرار گرفتند و از این نعمت برخوردار هستند؛ تقاضا می‌شود مردم ضمن رعایت صرفه‌جویی اگر با قطعی گاز روبه‌رو شدند به شرکت گاز استان اطلاع دهند تا اگر مشکل فنی بود با سرعت برطرف شود.

شرایط سخت در خراسان رضوی

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی نیز بابیان این‌که در این استان سه شب سخت را به خاطر برودت هوا پشت سر گذاشتیم افزود: برخی شهرها مثل سبزوار، بردسکن، تربت‌جام نیشابور ۱۰ تا ۱۵ درصد قطعی گاز بوده و اکنون در حال مدیریت است.

حسن افتخاری اذعان کرد: بااین‌حال در مناطقی که گاز قطع‌شده سوخت مایع و چراغ والور توزیع‌شده است.

وی بابیان اینکه در هیچ شهر استان در حال حاضر گاز ۱۰۰ درصد قطع نیست افزود: وضعیت گاز مشهد با کاهش فشار همراه اما پایدار است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی در خصوص قطعی گاز در برخی محلات مشهد هم گفت: بعضی مناطق در فشار پایین گاز و برودت هوا یخ‌زدگی تجهیزات پیش می‌آید که گروه‌های امداد در محل حاضر می‌شوند و مشکل را رفع می‌کنند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار