به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از شبکه تلویزیونی یورو نیوز، دولت روسیه امروز دوشنبه ۹۲ سرباز اوکراینی را به ارتکاب جنایت علیه بشریت در جریان درگیری های جاری میان دو کشور متهم کرد. «الکساندر باستورکین» رئیس کمیته تحقیق روسیه خواستار مشارکت کشورهای بی‌ طرف نظیر ایران، سوریه و بولیوی در تشکیل یک […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از شبکه تلویزیونی یورو نیوز، دولت روسیه امروز دوشنبه ۹۲ سرباز اوکراینی را به ارتکاب جنایت علیه بشریت در جریان درگیری های جاری میان دو کشور متهم کرد.

«الکساندر باستورکین» رئیس کمیته تحقیق روسیه خواستار مشارکت کشورهای بی‌ طرف نظیر ایران، سوریه و بولیوی در تشکیل یک دادگاه بین‌ المللی برای رسیدگی به اتهامات این سربازان شد.

رئیس کمیته تحقیق روسیه در این خصوص می‌ گوید: مسکو پیشاپیش جمع‌ آوری داده‌ ها در یک هزار و ۳۰۰ پرونده از موارد اتهامی را آغاز کرده است. تا کنون ۹۲ نظامی اوکراینی تفهیم اتهام شده و پیگرد ۹۶ فرد دیگر از جمله یک فرمانده ارتش اوکراین ادامه دارد.

«الکساندر باستورکین» در گفتگو با «روسیسکایا گازتا»، «کشورهای غربی» را به «حمایت آشکار از ناسیونالیسم اوکراینی» متهم کرد و گفت در چنین شرایطی تشکیل یک دادگاه بین‌ المللی با مشارکت سازمان ملل متحد، ممکن نیست.

از سوی دیگر، روسیه وزارت بهداشت و درمان اوکراین به تلاش برای تولید سلاح کشتار جمعی متهم کرده و در این خصوص بارها از اسناد و گزارش های میدانی به دست آمده آن گزارش هایی را مخابره کرده است.

گفتنی است که ولادیمیر پوتین در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌ های امنیتی مسکو، استقلال دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌ یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد که چندی است وارد پنجمین ماه خود شده است.

انتهای پیام/

منبع