به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از شینهوا، «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه در گفتگو با همتای اوکراینی خود گفت که چین امیدوار است روسیه و اوکراین تا زمان دستیابی به توافق آتش بس به مذاکرات صلح پایبند باشند و تنها چیزی که چین می‌خواهد صلح در اوکراین است. وانگ […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از شینهوا، «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه در گفتگو با همتای اوکراینی خود گفت که چین امیدوار است روسیه و اوکراین تا زمان دستیابی به توافق آتش بس به مذاکرات صلح پایبند باشند و تنها چیزی که چین می‌خواهد صلح در اوکراین است.

وانگ یی این اظهارات را در جریان گفتگوی تلفنی با «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین بیان کرد.

وزیرخارجه اوکراین در گفتگو با همتای چینی خود در مورد وضعیت روسیه و اوکراین توضیح داد. او گفت که چین کشور بزرگی است که از اصول پنج گانه همزیستی مسالمت آمیز حمایت می‌کند و نقش کلیدی و فعالی در حفظ صلح ایفا می‌کند.

وی افزود که اوکراین مایل به حفظ ارتباط با چین است و امیدوار است که چین همچنان نقش مهمی در دستیابی به آتش بس در کشورش ایفا کند.

در این گفتگو، وزیرخارجه چین نیز از تلاش‌های دولت اوکراین و همه بخش‌های جامعه در کمک به تخلیه امن شهروندان چینی از اوکراین قدردانی کرد و تاکید کرد که رهبران چین و دولت چین برای امنیت هر شهروند چینی در خارج از کشور ارزش زیادی قائل هستند.

وزیرخارجه چین با اشاره به موضع کشورش در قبال مسئله اوکراین گفت: رئیس جمهور چین، موضع پکن را در موارد متعدد به طور جامع تشریح کرده است که می‌تواند راهنمایی مهمی برای رسیدگی به چالش‌های فعلی باشد.

وانگ یی گفت که براساس سنت تاریخی و فرهنگی چین و همچنین سیاست خارجی منسجم این کشور برای حفظ صلح، پکن مخالفت جنگ است.

این مقام ارشد چینی با تاکید بر اینکه تنها چیزی که چین می‌خواهد صلح در اوکراین است، گفت: در مورد اوکراین، چین به دنبال منافع ژئوپلیتیکی نیست، اگرچه در این جریان منفعل هم نیست.

وانگ یی با بیان اینکه چین از مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین استقبال می‌کند، گفت: مهم نیست که مذاکرات چقدر دشوار باشد و چه اختلافاتی با هم داشته باشند، مسیر کلی مذاکرات صلح باید تا زمان آتش بس و دستیابی به صلح نهایی انجام شود.

وزیرخارجه چین این را نیز افزود: چین معتقد است که باید به اصل امنیت تقسیم ناپذیر پایبند بود و یک ساختار امنیتی متوازن، مؤثر و پایدار اروپایی بر اساس گفت‌وگو در یک موقعیت برابر ایجاد شود و چین بر اساس موضع عینی و بی‌طرف خود، مایل است همچنان نقش سازنده‌ای ایفا می‌کند.

وزیرخارجه اوکراین نیز در این گفتگو تاکید کرد که با دیدگاه‌های چین موافق است و از کمک‌های بشردوستانه چین قدردانی کرد.

انتهای پیام/

منبع