پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از فارس: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱ همچون سال‌های پیش نیز اقدام به برگزاری رزمایش‌های متفاوتی کردند. رزمایش‌هایی که تنوع بسیاری داشت؛ از رزمایش‌های پهپادی تا رزمایش‌های مرکب دریایی و بیمارستانی. نیروهای مسلح در این رزمایش‌ها توانستند علاوه بر آزمون توان رزم فعلی، دستاوردهای جدیدی را […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از فارس: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱ همچون سال‌های پیش نیز اقدام به برگزاری رزمایش‌های متفاوتی کردند. رزمایش‌هایی که تنوع بسیاری داشت؛ از رزمایش‌های پهپادی تا رزمایش‌های مرکب دریایی و بیمارستانی.

نیروهای مسلح در این رزمایش‌ها توانستند علاوه بر آزمون توان رزم فعلی، دستاوردهای جدیدی را هم آزمایش کرده و به سازمان رزم‌ خود الحاق کنند. البته این رزمایش‌ها پیام‌های مهم و واضحی نیز برای دوستان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران داشت و به گفته سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، «پیام رزمایش‌های نیروهای مسلح برای مخاطبان مختلف کاملا رسا، روشن و صریح است.»

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱، چند رزمایش را در عرصه‌های مختلف برگزار کردند و گروه دفاعی پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از فارس در سلسله گزارش‌هایی آن‌ها را بازخوانی می‌کند.

پنجمین گزارش به بازخوانی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش اختصاص دارد که در ادامه آن را مطالعه می‌کنید.

 

 

رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱؛ تمرین آمادگی و ارزیابی عملیاتی نیروهای چهارگانه آجا

ارتش جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تا در دی‌ماه سال ۱۴۰۱ رزمایشی را با حضور همه بخش‌های نیروهای چهارگانه خود در منطقه جنوب شرق در سواحل مکران برگزار کند. این رزمایش در یک محدوده با وسعت ۳ میلیون کیلومتر مربع در مناطق جنوب شرق، سواحل مکران، حد فاصل شرق تنگه هرمز تا نزدیکی بندر گواتر و دریای عمان تا مدار ۱۰ درجه در شمال اقیانوس هند اجرا شد.

یگان‌های پیاده، زرهی، مکانیزه نیروی زمینی، سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی، شناورهای زیرسطحی، سطحی، پروازی و تکاوران نیروی دریایی ارتش با پشتیبانی جنگنده بمب‌افکن‌های راهبردی نیروی هوایی ارتش بخش‌های حاضر در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ بودند.

 

 

تمرین دفاع مستحکم یگان‌های نیروی دریایی ارتش از سواحل

نخستین بخش‌ رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱، تمرین دفاع مستحکم از سواحل توسط یگان‌های نیروی دریایی ارتش بود. در این مرحله، تکاوران دریایی ارتش با استفاده از تسلیحات و تجهیزات بهینه‌‍سازی شده تاکتیک‌های نوین و سناریوهای پدافندی را در تاریکی شب اجرا کردند. 

همچنین، تکاوران دریایی ارتش با استفاده از موشک دهلاویه، موشک تاو و دوش‌پرتاب میثاق در برابر تک هجومی دشمن دفاع ساحلی را انجام دادند.

این نیروها، با وجود استفاده دشمن از تاریکی هوا توانستند با پشتیبانی یگان‌های پدافند ساحلی نسبت به اجرای آتش سبک و سنگین توپخانه‌ای بر روی اهداف از پیش تعیین شده اقدام کنند و در مدت زمان کوتاهی مانع از پیشروی یگان‌ها در نقش مهاجم شدند.

 

 

عملیات تاخت آبی – خاکی توسط تکاوران دریایی ارتش

دومین تمرین رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش، تاخت آبی – خاکی توسط تکاوران دریایی ارتش بود.

در این مرحله، تیپ‌های تفنگدار و تکاور نیروی دریایی ارتش با همراهی یگان‌هایی از نیروی زمینی ارتش علیه نیرو‌های حمله‌ور در قالب یگان‌های دشمن، حملات غافلگیرانه انجام داده و اهداف از پیش تعیین شده در سواحل مکران را به تصرف درآوردند. قایق‌های تندرو، شناور‌های هجومی، زیردریایی‌های مرطوب و ناوچه‌های راکت انداز جزو تجهیزات مورد استفاده در این بخش بودند.

بالگردهایAB-212 نیروی دریایی ارتش نیز عملیات‌های هلی‌برن و راپل را برای تکاوران دریایی انجام دادند. 

 

 

انهدام واحدهای شناور دشمن توسط شناورهای تندروی آذرخش، شهاب و رعد مجهز به راکت انداز، عملیات مین‌ریزی، دفاع ساحلی توسط توپخانه ساحلی، اجرای تازش موتوری در سواحل و هلی‌برن تفنگ‌داران به‌وسیله بالگردهای یگان هوادریا از جمله دیگر عملیات‌های صورت گرفته در این مرحله از رزمایش بود.

 

 

تکاوران و تفنگداران دریایی نیز به رغم وجود عوارض و موانع متنوع طبیعی در مقابله با عملیات تهاجمی سنگین دشمن، با تسلط بر راهبردهای رزمی و رصد اطلاعاتی و عملیاتی یگان‌های نفوذکننده مانع هرگونه فعالیت عملیاتی و تجسس اطلاعاتی دشمن شده و با پشتیبانی یگان‌های پدافند ساحلی نسبت به اجرای آتش سبک و سنگین توپخانه‌ای بر روی اهداف از پیش تعیین شده اقدام کردند و در مدت زمان بسیار کم توانستند مانع از پیشروی یگان‌های مهاجم شوند.

 

 

عملیات بیچینگ تجهیزات و ادوات زرهی در ساحل دشمن

پس از اینکه تکاوران توانستند حمله دشمن فرضی به ساحل خودی را دفع کرده و عملیات تاخت آبی – خاکی را علیه ساحل دشمن انجام دهند اکنون نوبت به یک مرحله می‌رسد. مرحله‌ای که به نیروهای خودی اجازه می‌دهد تا بتوانند تجهیزات و ادوات زرهی خود را برای پیشروی در عمق استراتژیک دشمن وارد ساحل او کنند.

در این راستا، ناو آبی-خاکی تنب که جزو یگان شناور نیروی دریایی ارتش است، تانک‌های T-72 و نفربرهای BMP-2 را برای اجرای عملیات بیچینگ یا تصرف سرپل از دریا به ساحل دشمن منتقل کرد. طی این مرحله، ناو آب‌خاکی، تنب به حدی خود را به نزدیکی ساحل رساند که بتواند با گشودن درب سه تکه خود، تجهیزات زرهی را در ساحل پیاده کند.

جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که در منطقه خلیج فارس ناوگان نیروبر سنگین با قابلیت جابجایی ادوات زرهی دارد.

گفتنی است؛ ابتکار عملیات بیچینگ در تاخت آب ـ خاکی متعلق به ایرانی‌ها در ادوار گذشته است و سایر کشورها این عملیات را از ایرانی‌ها فرا گرفته‌اند که در سراسر جهان با استفاده از تجهیزات به روز انجام می‌شود.

 

پهپاد آرش

 

رصد پهپادی تحرکات دشمن و انهدام اهداف مورد نظر

در ادامه، پهپادهای مهاجر ۶، ابابیل ۳ نوین و آرش با پرواز بر فراز منطقه عمومی رزمایش، تحرکات نیروهای دشمن را رصد و اهداف مدنظر را منهدم کردند.

پهپاد مهاجر ۶ با برد ۲ هزار کیلومتری در رده پهپادهای تاکتیکی و رزمی قرار می‌گیرد و قابلیت به‌کارگیری در انواع مأموریت‌های نظامی و غیرنظامی را دارد. این پهپاد قادر است تا ۴۰ کیلوگرم تسلیحات را زیربال‌های خود حمل کند. 

پهپاد انهدامی آرش نیروی زمینی ارتش در یک عملیات سریع و دقیق با طی مسافت طولانی از مبدأ نقطه تعیین شده را هدف قرار داد.

ابابیل ۳ نوین دیگر دستاورد پهپادی کشورمان است که با افزایش سرعت و سقف پروازی بیش از ۱۵ هزار پا قادر است مأموریت‌های مراقبت، شناسایی و جنگ الکترونیک را با مداومت پروازی مناسب در عمق عملیاتی بیش از ۴۰۰ کیلومتر انجام دهد.

 

سامانه پدافندی خاتم

 

ورود مجید و خاتم برای انهدام اهداف متخاصم

دومین روز رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش با عملیات‌های پدافندی آغاز شد و در آن سامانه‌های پدافندی مجید و خاتم علیه اهداف متخاصم عملیات انجام دادند. این سامانه‌ها، پهپادهای نیروهای نارنجی حمله‌ور سازماندهی شده که قصد ورود به منطقه عمومی رزمایش را داشتند را کشف، شناسایی و رهگیری کردند.

اهداف مذکور سپس با هماهنگی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور به منظور درگیری و انهدام به سامانه‌ موشکی ارتفاع کم مجید و سامانه کنترل آتش توپخانه‌ای خاتم واگذار شدند که با شلیک موفق موشک و گلوله‌های توپخانه‌ای از این سامانه‌ها، منهدم شدند.

 

 

آتش توپخانه نیروی زمینی ارتش علیه مواضع دشمن/ عملیات تکاوران تیپ ۵۵ نزاجا

روز دوم رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش با نقش‌آفرینی نیروی زمینی ارتش ادامه یافت. در این مرحله، تیپ ۵۵ هوابرد با استفاده از ادوات زرهی، نفربرها و حضور یگان‌های توپخانه، پهپادهای شناسایی و تهاجمی، هوانیروز و تیپ‌های پیاده مکانیزه و با پشتیبانی آتش سنگین نیروی هوایی ارتش مواضع و استحکامات دشمن را منهدم کرد.

 

 

همچنین، پهپادهای شناسایی تمامی مناطق رزمایش را شناسایی و عکس‌برداری کرده و اطلاعات را برای اجرای عملیات یگان های شرکت کننده به ستاد فرماندهی و کنترل ارسال کردند. پهپادهای رزمی و تهاجمی نیز عملیات پشتیبانی را اجرا کردند.

 

 

عملیات بالگردهای هوانیروز در شرایط نامساعد آب و هوا

تمرین بعدی برعهده بالگردهای نیروی زمینی ارتش بود. بالگردهای هوانیروز ارتش با انجام پروازهای عملیاتی در شرایط نامساعد آب و هوایی توان عملیاتی خود را به نمایش گذاشتند و با اجرای عملیات هوایی، یگان‌های توپخانه و پیاده ـ مکانیزه را در منطقه عمومی رزمایش پشتیبانی کردند.

 

 

بالگردهای نیروی زمینی ارتش برای نخستین‌بار ناونشین شدند

در ادامه رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش، بالگردهای تهاجمی کبرای هوانیروز ارتش برای اولین بار طی یک عملیات مشترک با بالگردهای RH ،SH و AB – 212 بر روی عرشه شناورهای نیروی دریایی ارتش عملیات نشست و برخاست را انجام دادند و به اجرای عملیات در شرایط سخت جوی پرداختند.

عملیات مذکور با توجه به تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هوانیروز ارتش، برای نخستین بار توسط بالگردهای تک‌ور و شکاری هوانیروز در سواحل مکران به صورت مشترک با هوادریا با بالگردهای هوانیروز انجام شد.

 

حمله پهپاد آرش به ماکت شبیه‌سازی شده ناو ساعر- ۶ رژیم صهیونیستی

 

پهپادهای ارتش آماده نبرد علیه صهیونیست‌ها/ ماکت ناو رژیم صهیونیستی منهدم شد

ادامه روز دوم رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش برای اولین بار با یک اتفاق مهم همراه شد، انهدام ماکت شبیه‌سازی شده ناو ساعر-۶ رژیم صهیونیستی. 

در این مرحله، پهپادهای انهدامی و رزمی آرش، باور و ابابیل ۵ با پرتاب از عرشه ناوشکن سهند و پرواز از پایگاه پهپادی ارتش در منطقه غرب از فواصل دوردست، اهداف ساحلی را منهدم کردند.

عملیات مذکور به قدری مهم و قابل توجه بود که چند رسانه‌ رژیم صهیونیستی با تحلیل هدف شبیه‌سازی شده و ابعاد آن عنوان کردند که شناور شبیه‌سازی شده ناو ساعرـ ۶ است که در پایگاه دریایی ایلات رژیم صهیونیستی مستقر است. 

در یکی از این نمونه‌ها، پایگاه خبری تایمز اسرائیل طی یک مطلب نوشت: در رزمایش ذوالفقار۱۴۰۱، حمله به پایگاه نیروی دریایی ارتش تل‌آویو در بندر ایلات شبیه‌سازی شده است.

 

 

فانتوم‌ها و فِنسِرها اهداف را منهدم کردند/ پرتاب بمب‌های ۲۵۰ و ۵۰۰ پوندی

تمرین بعدی روز دوم رزمایش، عملیات جنگنده‌های F-4E  و سوخو ۲۴ نیروی هوایی ارتش بود. این جنگنده‌ها پس از انجام عملیات سوخت‌گیری هوایی از هواپیمای تانکر،  توانستند اهداف از پیش تعیین شده در زمین و دریا را با موفقیت منهدم کردند. 

این جنگنده‌ها با پرتاب بمب های ۲۵۰ و ۵۰۰ پوندی و شلیک موشک‌های ماوریک اهداف مورد نظر را منهدم کردند.

همچنین، دراین مرحله از رزمایش جنگنده های نیروی هوایی ارتش با تیراندازی علیه اهداف، عملیات پشتیبانی هوایی از نیروی زمینی ارتش را با موفقیت اجرا کردند. شلیک موشک های هوا به سطح نصر توسط خلبانان نیروی هوایی ارتش و انهدام اهداف مورد نظر بخش دیگری از این عملیات بود.

 

 

شلیک ۱۵ خرداد به قلب پهپادهای متخاصم

نیروی پدافند هوایی ارتش که نقش مهمی در همه رزمایش‌ها برعهده دارد، در ادامه روز دوم وارد عمل شد. سامانه موشکی پدافند هوایی ۱۵ خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش با طی فرآیندهای کشف، شناسایی، رهگیری، درگیری و انهدام توانست پهپادهای مهاجم را منهدم کند. 

کشف اهداف پرسه زن با سطح مقطع راداری کم و اجرای تیراندازی زمین به هوای شبانه توسط سامانه‌های توپخانه‌ای علیه اهداف هوایی متخاصم از جمله اقداماتی بود که در این مرحله از رزمایش توسط نیروی پدافند هوایی ارتش اجرا شد.

 

 

اخطار و هشدار قاطع پدافند هوایی ارتش به پرنده‌های نیروهای فرامنطقه‌ای

پایان بخش روز دوم رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ نیز برعهده پدافند هوایی ارتش بود. در این تمرین، پدافند هوایی ارتش طی چند مرحله به هواگردهای فرامنطقه‌ای برای ترک منطقه رزمایش اخطار داد. 

هنگامی که رزمایش‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به طور سالیانه برگزار می‌شود، نیروهای فرامنطقه‌ای حاضر در اطراف کشورمان و منطقه سعی دارند تا با اجرای عملیات‌های جاسوسی، اطلاعات مورد نیاز خود را از منطقه جمع‌آوری کنند. 

در این راستا، همزمان با اجرای مراحل رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش، فعالیت هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین اطلاعاتی نیروهای فرامنطقه‌ای به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات از سامانه‌ها و تجهیزات گسترش یافته‌ ارتش در منطقه‌ عمومی رزمایش و برفراز آب‌های بین‌المللی افزایش یافت.

این هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین اطلاعاتی نیروهای فرامنطقه‌ای که اغلب از نوع P-8A، EP-3، RC-135، رافائل و MQ-9 بودند در همان لحظه‌ قرارگیری برفراز آب‌های بین‌المللی با رادارهای گسترش یافته در منطقه‌ عمومی رزمایش در ارتفاع ۲۳ هزارپایی مورد کشف و شناسایی قرار گرفتند و با اخطار رادارها مواجه شدند..

 

 

در جریان برگزاری رزمایش، هواپیمای باسرنشین اطلاعاتی P-8 نیروهای فرامنطقه‌ای که سعی در کاهش ارتفاع برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق‌تر از منطقه‌ عمومی رزمایش داشت، با دستور شبکه یکپارچه پدافند هوایی یک فروند پهپاد کرار از قرارگاه پهپادی نیروی پدافند هوایی ارتش مستقر در منطقه‌ رزمایش با غرش و پرواز بر فراز منطقه‌ عمومی رزمایش، هواپیمای اطلاعاتی یاد شده را مجبور به خروج از منطقه کرد.

همچنین؛ در زمان شلیک یکی از سامانه‌های موشکی نیروی پدافند هوایی ارتش یک فروند هواپیمای EP-3 فرامنطقه‌ای با هدف جمع‌آوری اطلاعات سیگنالی از عملکرد سامانه‌ موشکی مورد نظر به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران نزدیک شد که بلافاصله با اخطار قاطع رادارهای نیروی پدافند هوایی مبنی بر فعال بودن منطقه و حفظ فاصله‌ ایمن مواجه شد و با تغییر سمت سریع، منطقه‌ عملیات را ترک کرد.

 

 

گفت‌وگوی تلفنی فرمانده کل ارتش با ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش

سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش صبح سومن روز رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش در ارتباط تلفنی با ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش، با فرمانده این ناوگروه گفت‍وگو کرد و ضمن خسته نباشید و خدا قوت از آخرین وضعیت مأموریت آن‌ها مطلع شد.

فرمانده کل ارتش در گفت‌وگو با کارکنان ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش این ماموریت را نمادی از اراده ملی برای حضور در اقیانوس‌ها و بهره‌مندی از مواهب دریا به همراه کسب تجربه ارزشمند برای آن‍ها دانست و افزود: خودباوری و خوداتکایی از دستاوردهای مهم این ماموریت دریایی است.

سرلشکر موسوی اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران در اقیانوس های دوردست را یکی دیگر از دستاوردهای این رزمایش دانست و با آرزوی موفقیت ارتقاء نام معتبر ایران، افزود: این اقدام ارزشمند، عزت و غرور مردم عزیز ایران سرافراز اسلامی را بیش از پیش فراهم می سازد.

 

 

انهدام پهپاد متخاصم توسط سامانه پدافندی تلاش

دومین تمرین روز سوم رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش، شلیک سامانه پدافند موشکی تلاش بود. این سامانه توانست یک فروند پهپاد دشمن را در فاصله ۱۵۰ کیلومتری و ارتفاع ۲۵ هزار پا کشف، شناسایی کرده و سپس با آن درگیر شد و آن را منهدم کرد.

سامانه پدافند هوایی تلاش، یک سامانه پدافند هوایی بُرد متوسط و ارتفاع بلند است که برای مقابله با اهداف پرنده از جمله هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن بکار گرفته می‌شود و قادر است انواع بالگردها و هواپیمای بدون سرنشین را نیز منهدم کرد.

سامانه تلاش به‌منظور آشکارسازی و ردگیری هدف برای پوشش نقاط حیاتی و حساس کشور در مقابله با تهدیدات هوایی غافل‌گیرانه هواپیماهای مدرن جنگی طراحی و ساخته شده که از موشک صیاد ـ ۳ استفاده می‌کند.

 

 

مرصاد؛ پهپاد متخاصم را نابود کرد

سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی ارتش مجدداً در ادامه رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش در روز سوم وارد عمل شده و بامداد روز سوم رزمایش با اجرای عملیات سامانه موشکی مرصاد همراه بود.

در این عملیات، پهپاد مهاجم در نقش نیروی متخاصم نزدیک شونده به حریم هوایی ایران از سمت دریا را با کشف به موقع آن توسط رادار سامانه موشکی تاکتیکی بومی مرصاد در فاصله ۱۵۰ کیلومتری و در ارتفاع ۲۵ هزار پا و انجام هماهنگی با شبکه یکپارچه پدافند هوایی با شلیک یک فروند موشک، پهپاد مهاجم را مورد اصابت قرار داده و سرنگون کرد.

 

 

 

 

بالگرد SH یک فروند اژدر پرتاب کرد/ شلیک اژدرهای ایرانی میعاد و والفجر از زیردریایی‌

در ادامه سومین روز رزمایش، نیروی دریایی ارتش دوباره وارد صحنه شد تا اقتدار خود را به نمایش بگذارد.

اژدر ایرانی میعاد برای نخستین‌بار از زیردریایی طارق شلیک و هدف خود را منهدم و اژدرهای ایرانی والفجر ۲ نیز با شلیک از زیردریایی‌های فاتح و غدیر اهداف خود را در دریای عمان و شمال اقیانوس هند منهدم کردند.

همچنین؛ یک فروند بالگرد SH نیز در ادامه این رزمایش، با پرتاب اژدر مارک ۴۶، هدف خود را در دریا مورد اصابت قرار داد.

 

 

نقش‌آفرینی موشک‌های کروز نصر علیه شناورهای دشمن

در ادامه نیز، یگان‌های شناور سطحی نیروی دریایی ارتش با اجرای آتش موشکی اهداف سطحی خود در دریا را مورد اصابت قرار دادند.

در این مرحله از رزمایش ناو موشک انداز نجم با شلیک موشک کروز نصر هدف سطحی تعیین شده در دریا را با موفقیت مورد اصابت و انهدام قرار داد.

همچنین، سامانه‌های موشکی ساحل به دریای نصر نیز اهداف مشخص شده در دریا را منهدم کردند.

 

 

اولین آزمایش یک سامانه موشکی جدید/ ولایت ۵، متحرک و کوبنده علیه اهداف دریایی

رزمایش‌ها معمولاً با آزمایش سامانه‌های جدید نیز همراه است. «ولایت ۵» نام این سامانه جدید است که قادر به شلیک موشک‌های کروز دریایی قدیر به سوی اهداف است.

مهم‌ترین ویژگی این سامانه قدرت بالای تحرک آن است که پس از شلیک به سوی هدف می‌تواند تا محل را به سرعت ترک کرده و به محل جدید عملیات خود جابجا شود. 

همچنین، سامانه‌ها و یگان‌های شناور سطحی نیروی دریایی ارتش با اجرای آتش موشکی توسط موشک‌های قدیر توانستند اهداف سطحی خود در دریا را به دقت مورد اصابت قرار دادند.

 

 

خاتمه رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش با اجرای موفق بیش از ۲۰۰ سناریوی نظامی/ رژه نهایی برگزار شد

پایان بخش رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش، برگزاری رژه شناور‌های سطحی و زیرسطحی و پرواز جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش، بالگرد‌های هوانیروز، پرنده‌های بال‌ثابت و بالگرد‌های نیروی دریایی ارتش بود.

همچنین، انواع یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل انواع ناوشکن‌ها، ناو‌های موشک‌انداز، ناو‌های نیروبر و زیردریایی‌های کلاس طارق، فاتح و غدیر، از مقابل ناوشکن سرفرماندهی سهند رژه رفتند.

جنگنده‌های اف ۴، میراژ و هواپیمای شناسایی P-۳F نیروی هوایی ارتش و انواع بالگرد‌های هوادریا و هوانیروز ارتش، یگان‌های سطحی و زیر سطحی را در این رژه همراهی کردند که بالگرد‌های کبرا برای اولین بار در رژه دریایی حضور یافتند.

 

 

تجهیزات حاضر در مراسم سان و رژه پایانی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش، تنها بخشی از امکانات بکار گرفته شده با تکیه بر ظرفیت یگان‌های منطقه بود که در این رزمایش شرکت داشتند.

این رزمایش با اجرای بیش از ۲۰۰ سریال و سناریوی نظامی مختلف در جنوب شرق، سواحل مکران، دریای عمان و شمال اقیانوس هند برگزار شد.

پایان پیام/


منبع خبر: فارس