استان اردبیل به برکت وجود آبهای معدنی اولین و بزرگترین شرکت تخصصی آب کشور را با ظرفیت تولید 600 میلیون لیتر دارا می باشد، اما با مشکل سرمایه در گرش مواجه است.

آب معدنی و گرم از جمله ظرفیت های جذاب گردشگری و پزشکی است که همواره مورد توجه قرار گرفته  و بازار فرآوری و فروش آب معدنی و آب شیرین، از جمله بازارهای جذاب در ایران و جهان است.

آب های موجود در شهرهای سرعین، نیر، خلخال، مشگین شهر ، گیوی و اردبیل پراکنده اند. که با داشتن خواص درمانی خاص استان اردبیل را  به سرزمین چشمه های بهشتی در کشور معروف کرده است.

به برکت  وجود ابهای  معدنی در استان اردبیل اولین و بزرگترین شرکت تخصصی آب کشور با ظرفیت تولید ۶۰۰ میلیون لیتر در شهرستان نیر وجود دارد.

واحد های تولیدی اردبیل توان تولید ۶۰۰ میلیون لیتر آب معدنی دارند

رییس سازمان صنعت ، معدن وتجارت استان اردبیل گفت: در حال حاضر ۸ واحد تولید آب معدنی در استان موجود است که توان تولید ۶۰۰ میلیون لیتر آب معدنی با استاندارد های جهانی دارند.

رامین صادقی افزود:۲۷ جواز تاسیس صادر شده که ۷ واحد تا پایان سال به بهره برداری می رسد که می تواند سالانه ۹۰۰ میلیون لیتر اب معدنی تولید و برای ۷۰۰ نفر دیگر شغل مستقیم ایجاد کند.

آب های معدنی استان اردبیل با بروز ترین و مدرن ترین دستگاه های بومی در کشور تولید و روانه بازار ترکیه ،عراق و آذربایجان می شود.

سرمایه در گردش مشکل اساسی تولید آب معدنی

 به گفته کارشناسان اقتصادی نوسانات شدید نرخ ارز اقتصاد کشور را با مشکلات جدی روبرو کرده است و ادامه این وضعیت صدمات شدید به اقتصاد کشور وارد می کند.   

با وجود اینکه قیمت  دلار در چند روز گذشته با کاهش روبرو شده اما قیمت های اخیر در بازار ارز همچنان با مولفه های اقتصادی سازگار نیست.

کارخانه های اردبیل نیز باتوجه به نوسانات دلار با مشکلات تامین مواد اولیه مواجهه اند،  به طوری که سرمایه در گردش واحد های تولیدی استان اردبیل یک سوم شده است و کارخانه تسنیم نوش و آرتاویل را نیز در تامین مواد اولیه و  سرمایه درگردش گریبانگیر کرده است.

نوسانات ارز تامین مواد اولیه را با مشکل مواجه کرده است

قاسم رحیمی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: با توجه به نوسانات ارز طبیعی است که تامین مواد اولیه برای تولید کنندگان گران تمام شود و بایدتسهیلات ویژه ای برای حل مشکل ارزی این کارخانه اتخاذ  شود.

قاسم رحیمی افزود:عمده ترین مشکل کارخانه ها  با مشکل روبه رو شده اند نیز  افزایش بهای ارز و در پی آن کاهش یک سومی سرمایه در  گردش است.

مواد اولیه تولید بطری با افزایش قیمت دلار گران شده است

دبیرکل انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران گفت: از آنجا که تمامی مواد اولیه این صنعت از محصولات پتروشیمی و مشتقات نفتی تامین می شود، پس از تغییرات نرخ ارز در کشور در قیمت تمامی مواد اولیه شاهد افزایش قیمت ها بوده ایم که بیشترین افزایش متعلق به مواد اولیه تولید بطری است .

پیمان فروهر تفاوت قیمت مواد اولیه تولید بطری( PET ) در بورس و بازار آزاد را غیرمنطقی عنوان کرد و گفت: متاسفانه شرکت های تولید کننده پریفرم که بخش اعظم نیاز خود را از بورس خریداری می کنند هنگام محاسبه قیمت پریفرم از قیمت دلار در بازار آزاد به عنوان مبنای قیمت گذاری استفاده می کنند.

غول های اقتصادی مشتاق حذف دلار/۷۰ درصد مشکل کشور مدیریتی است نه تحریم ها

 صدیف بدری در خصوص حذف دلار از معاملات و طرح امکان معاملات دو جانبه ایران و کشورهای دیگر بدون دلار که در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است اظهار داشت:متاسفانه دلار پایه مبادلات ارزی در کشور شده و با توجه به تحریم های ظالمانه آمریکا ضروری است دلار را از چرخه معلاملات خود حذف کنیم.

نماینده مردم اردبیل،نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه غول های اقتصادی و گردشگری همچون چین ،روسیه ،ترکیه و دیگر کشورها مشتاق حذف دلار از معاملات و جایگزینی پول دو کشور هستند گفت: گفتگوی هایی نیز در این مورد انجام شده اما این اتفاق عملا رخ نداده که باید مجلس با تصویب چنین طرح های دولت را ملزم به حذف دلار کند.

وی با اینکه راهبرد وبرنامه ریزی  خاصی برای مدیریت اقتصاد کشور با استفاده از توان داخلی اتخاذ نشده افزود:به اعتقاد بنده ۷۰ درصد مشکلات داخلی به علت سو مدیریت ها مسئولان اجرایی کشور است و تحریم به میزان کمی در اقتصاد کشور نقصان ایجاد می کند.

استان اردبیل ۸۰ درصد صادرات خود را راهی بازار های کشور آذربایجان می کند  و کشورها همسایه همچون ترکیه و عراق مشتری آب گورای اردبیل هستند که با رفع مشکلات تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش می توان در سال رونق تولید جهانی که تشنه اب معدنی است را مشتری پر سود خود کرد.

انتهای پیام/