به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، فؤاد حسین وزیر خارجه عراق در مصاحبه با شبکه «رووداو» با بیان اینکه ایران و ترکیه همسایه های مهمی برای کشورش به حساب می آیند، تاکید کرد که نباید از خاک عراق حمله ای به ایران صورت گیرد. وزیر امور خارجه عراق در پاسخ به […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، فؤاد حسین وزیر خارجه عراق در مصاحبه با شبکه «رووداو» با بیان اینکه ایران و ترکیه همسایه های مهمی برای کشورش به حساب می آیند، تاکید کرد که نباید از خاک عراق حمله ای به ایران صورت گیرد.

وزیر امور خارجه عراق در پاسخ به سؤالی درباره حملات ایران به گروهک‌ های تجزیه ‌طلب مستقر در اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: گفتگوها در این زمینه در جریان است، من پیش از سفر محمد شیاع السودانی نخست‌ وزیر، به ایران سفر کردم، یک بار هم همراه او به ایران رفتم و پس از آن نیز هیئتی امنیتی – سیاسی از جانب آنها به کشور ما سفر کرد.

وی افزود: وزیر امور خارجه ایران در اجلاس بغداد در اردن شرکت خواهد کرد و در آنجا من با او دیدار خواهم کرد. ما تلاش خواهیم کرد تا به توافقی برای پایان دادن به این حملات دست پیدا کنیم، ما پایبند به قانون عراق هستیم و نباید ایران در معرض حملاتی که مبدأ آن خاک عراق است، قرار بگیرد.

فؤاد حسین تصریح کرد: ایران خواسته ‌های خود را رسما اعلام کرده است، آنها گفتند این را نمی ‌پذیرند که گروه‌های سیاسی مستقر در اقلیم کردستان عراق مسلح باشند، به ایران حمله کنند و از مرزها عبور کنند، در حال حاضر کمیته‌ ای عالی وجود دارد و اقلیم نیز در آن مشارکت دارد. این کمیته، یک کمیته امنیتی و مذاکراتی بین طرفین است. ایران رسما اعلام کرده است که این گروه‌ هایی که در آنجا مستقر هستند، باید خلع سلاح شوند.

وی درباره حضور نظامیان ترکیه در خاک عراق گفت: این یک مسئله بزرگ و حساس در عراق است، آنکارا می‌ گوید پ‌.‌ک‌.ک در آن مناطق حضور دارد و مسلح است، آنها در عراق حضور دارند و شما نمی ‌توانید آنها را کنترل کنید ازاین ‌رو ما این کار را خواهیم کرد.

وزیر خارجه عراق تصریح کرد: ما از دو جهت در برابر یک مشکل بزرگ قرار داریم، نخست اینکه قانون اساسی عراق اجازه حضور یک گروه مسلح در خاکمان که به طرفی دیگر حمله می ‌کند را نمی دهند، این حق ترکیه است و دوم اینکه این حق عراق است که ترکیه به خاکش نفوذ نکند.

وی در ادامه اظهاراتش به نشست بغداد ۲ که قرار است در اردن برگزار شود، و دیدارش با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود اشاره کرده و گفت: اساس این نشست بحث و بررسی اوضاع عراق و کشورهای اطراف است، منظور از اطراف عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس، ایران و ترکیه هستند که در آن شرکت خواهند کرد، اما سوریه به علت شرایطی که دارد، نمی‌ تواند در آن شرکت کند.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر