به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، تیم ملی فوتبال ایران صدرنشین گروه اول رقابتهای مرحله گروهی انتخابی جام جهانی در پنجمین دیدار خود در این مرحله به مصاف تیم ملی لبنان خواهد رفت که در صورت پیروزی در این دیدار، فاصله امتیازی‌اش با لبنان به ۸ امتیاز افزایش خواهد یافت. دیداری که از ساعت ۱۵:۳۰ […]

به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، تیم ملی فوتبال ایران صدرنشین گروه اول رقابتهای مرحله گروهی انتخابی جام جهانی در پنجمین دیدار خود در این مرحله به مصاف تیم ملی لبنان خواهد رفت که در صورت پیروزی در این دیدار، فاصله امتیازی‌اش با لبنان به ۸ امتیاز افزایش خواهد یافت.

دیداری که از ساعت ۱۵:۳۰ روز پنجشنبه ۲۰ آبان به وقت تهران در لبنان برگزار می‌شود، یازدهمین رویارویی دو تیم در تاریخ رقابتهای خود است و ایران و لبنان پیش از این ۱۰ بار به مصاف هم رفته‌اند که ۹ بازی از ۱۰ بازی رسمی بوده و تنها یک بار بین این دو تیم دیدار تدارکاتی برگزار شده است.

ایران و لبنان به جز یک دیدار دوستانه، ۹ بار به مصاف هم رفته‌اند که این بازی‌ها در مقدماتی جام ملت‌های آسیا، مقدماتی جام جهانی، قهرمانی غرب آسیا و جام ملت‌های آسیا بوده است.

از مجموع ۱۰ بازی گذشته دو تیم، تیم ملی ایران ۸ و تیم ملی لبنان تنها یک بار پیروز شده‌اند و یک بار هم دیدار دو تیم به تساوی کشیده که این نتیجه در تنها دیدار تدارکاتی و دوستانه دو تیم بوده است. تنها دیدار دوستانه دو تیم که با مساوی بدون گل پایان یافت به میزبانی لبنان در بیروت بوده است.

در ۱۰ بازی گذشته دو تیم ۲۹ گل رد و بدل شده که سهم تیم ملی ایران ۲۷ و سهم تیم ملی لبنان تنها ۲ گل بوده است. بهترین گلزن تیم ملی ایران برابر لبنان هم جواد نکونام با ۷ گل زده است و پس از وی علی دایی با ۶ و رضا قوچان نژاد با ۴ گل دیگر گلزنان برتر ایران مقابل لبنان هستند.

علیرضا نیکبخت واحدی و حمید استیلی هم ملی پوشان سابق ایران هستند که هر یک ۲ بار برابر لبنان طعم گلزنی را چشیده‌اند. ملی پوشان یک گله ایران مقابل لبنان هم عبارتند از؛ اشکان دژآگه، امیر حسین صادقی، محمد رضا خلعتبری، یحیی گل محمدی، علی کریمی و کریم باقری. این لیست نشان می‌دهد هیچیک از ملی پوشان کنونی کشورمان سابقه گل زدن به لبنان را ندارند.

۲ گل تیم ملی لبنان به ایران هم توسط «محمد حیدر» و «رواد انتر» به ثمر رسیده است. از آخرین باری هم که دو تیم موفق به گلزنی به یکدیگر شده‌اند حدود ۸ سال می‌گذرد.

بیشترین تعداد تقابل دو تیم در مقدماتی جام ملت‌های آسیا است. ایران و لبنان ۴ بار در چارچوب این رقابت‌ها به مصاف هم رفتند که در هر ۴ دیدار تیم ملی ایران پیروز شده است.

تنها پیروزی لبنان بر ایران در چارچوب مسابقات انتخابی جام جهانی بوده است که لبنان با نتیجه یک بر صفر موفق به شکست دادن تیم ملی کشورمان شده است. این بازی که در ۹۱/۶/۲۸ و در ورزشگاه کمیل شمعون شهر بیروت برگزار شد و تیم میزبان با تک گل رواد انتر که در دقیقه ۲۸ به ثمر رساند به پیروزی رسید.

از مجموع ۱۰ بازی گذشته دو تیم ۴ بازی در ایران برگزار شده که هر ۴ بازی با پیروزی تیم ملی ایران همراه بوده است، ۵ بازی در لبنان برگزار شده که سهم ایران ۳ پیروزی و سهم لبنان یک پیروزی است و یک بار هم دیدارهای دو تیم در لبنان مساوی شده است. یک بار هم دیدارهای دو تیم در کشوری به جز ایران و لبنان برگزار شده که در آن بازی هم تیم ملی ایران به پیروزی رسیده است.

تنها دیدار دو تیم که در کشور ثالثی بوده است، در چارچوب قهرمانی غرب آسیا بوده است که این بازی در کشور سوریه برگزار شد و با پیروزی ۲ بر صفر ایران همراه بود. علی کریمی و نیکبخت واحدی زننده گل‌های ایران در این بازی بوده‌اند.

ایران-لبنان در ایستگاه ۱۱/یوزهای ایرانی آماده برد شماره ۹
جواد نکونام با ۷ گل بهترین گلزن ایران به لبنان

آغاز تقابل‌ها با یک بازی دوستانه
تنها بازی دوستانه دو تیم که به تنها مساوی آنها انجامید، نخستین تقابل دو تیم نیز بود. این دیدار ۷۵/۸/۲۳ و به میزبانی لبنان برگزار شد که کار دو تیم در پایان ۹۰ دقیقه به تساوی بدون گل رسید.

کریم باقری اولین گلزن ایران به لبنان
نخستین پیروزی ایران مقابل لبنان در دومین دیدار دو تیم و نخستین تقابل رسمی آنها اتفاق افتاد. دیداری که در ۷۹/۷/۲۱ در شهر بیروت برگزار شد و تیم ملی ایران با نتیجه ۴ بر صفر به پیروزی رسید.

در این بازی کریم باقری، حمید استیلی (۲ گل) و علی دایی گلزنی کردند. کریم باقری در دقیقه ۱۹ گلزنی کرد که این اولین گل ملی فوتبال ایران به لبنان بود.

بهترین نتیجه ایران
تیم ملی ایران برابر لبنان پیروزی‌های پر گل زیادی داشته است، اما بهترین پیروزی را با نتیجه ۵ بر صفر به دست آورده است. تیم ملی ایران در دیداری که در سال ۹۱ و در ورزشگاه آزادی در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ مقابل لبنان برگزار کرد، با نتیجه ۵ بر صفر پیروز شد که این بهترین نتیجه ملی پوشان کشورمان مقابل این تیم هستند.

برای ایران در این بازی ۲ گل رضا قوچان نژاد و ۳ گل جواد نکونام زدند که ۲ گل از ۳ گل نکونام در دقایق ۴۵ و ۶۰ از روی نقطه پنالتی به دست آمد. گل سوم نکونام که گل پنجم ایران در این بازی بود، در دقیقه ۸۰ به ثمر رسید. قوچان نژاد هم گل‌های اول و سوم ایران را در دقایق ۲۵ و ۶۱ به ثمر رساند.

۴ دبل و ۲ هت تریک
در ۱۰ دیدار گذشته دو تیم ۴ بار بازیکنان ایران دبل و ۲ بار هم هت تریک کرده‌اند. دبل های ایران توسط حمید استیلی، رضا قوچان نژاد، علی دایی و جواد نکونام صورت گرفته و دو هت تریک نیز توسط علی دایی و جواد نکونام ثبت شده است.

جواد نکونام با ۷ گل بهترین گلزن ایران مقابل لبنان است که ۳ گل از این ۷ گل از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیده است. نکونام در هشتمین تقابل دو تیم هت تریک و در نهمین تقابل نیز دبل کرد.

دیدار شماره ۱۱
یازدهمین تقابل دو تیم ایران و لبنان، پنجمین تقابل دو تیم در مسابقات انتخابی جام جهانی است که این دیدار از ساعت ۱۵:۳۰ روز پنجشنبه ۲۰ آبان در ورزشگاه شهرداری صیدا در شهر صیدا لبنان برگزار می‌شود که در صورت پیروزی در این بازی به نهمین پیروزی خود در تاریخ تقابل‌های دو تیم دست خواهد یافت.

انتهای پیام/

منبع