به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، آیت الله سید حسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل با اشاره به تحولات اخیر قفقاز اظهار کرد: ما چیز جز کمک، احسان و همدستی از برادران آذربایجان چیز دیگری انجام ندادیم و همواره حق همسایگی و مساعدت در جنگ اول و دوم قره باغ را از جمهوری آذربایجان […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، آیت الله سید حسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل با اشاره به تحولات اخیر قفقاز اظهار کرد: ما چیز جز کمک، احسان و همدستی از برادران آذربایجان چیز دیگری انجام ندادیم و همواره حق همسایگی و مساعدت در جنگ اول و دوم قره باغ را از جمهوری آذربایجان انجام دادیم.

امام جمعه اردبیل با رد ادعای برخی از اظهار نظرهای غیرواقعی در تأمین سلاح ارمنستان از سوی کشورمان بیان کرد: آذربایجان و ترکیه باید مراقب آتش افروز کشورهای ثانی در مرزها باشند تا بیش از این در میدان شیطنت آمیز آنها بازی نکنند.

وی افزود: سخنان مقام معظم رهبری نه تنها تهدید علیه جمهوری آذربایجان نیست بلکه اشاره به یک سنت قطعی در آفرینش و کائنات است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل ضمن تشریح مسائل اخیر بین ایران و جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: عمل به یک آیه قرآن تمام مشکلات بین ایران و جمهوری آذربایجان را حل می‌کند خداوند فرموده: «و هل جزاء الاحسان الا الاحسان» یعنی اگر کسی به شما احسان کرد شما نیز به او احسان کنید، در طول اشغال قره باغ، ایران در کنار آذربایجان ایستاد و از هر جهت از آذربایجان حمایت و بالاترین احسان را تقدیم آن کشور کرده است.

وی افزود: دفاع از حق، عمل به قوانین و دستورات قرآن و حق همسایه اقتضا می‌کرد که ما از جمهوری آذربایجان حمایت و دفاع کنیم. در جنگ اول قره باغ به طور قطع و یقین کمک‌های ایران جان صدها هزار نفر را نجات داد در تمام این مساعدات منت نداشتیم و الان هم منّت نمی‌گذاریم با افتخار کمک کردیم چون به دستورات قرآن و به وظیفه انسانی خود عمل کردیم.

امام جمعه اردبیل به شهادت ۱۱ نفر از مستشاران نظامی ایرانی در قره‌باغ اشاره کرد و گفت: «آیت‌الله موسوی اردبیلی» اوایل ریاست «ابوالفضل ائلچی بیگ» به باکو رفت و بهترین پیشنهاد را به او داد اما وی نپذیرفت و برخورد بسیار زشتی هم با حضرت آیت الله کرد. در این خصوص هفته گذشته «کمال خرازی» مصاحبه کرد و گفت «آن زمان به حیدر علی‌اف پیشنهاد دادیم که به ارتش آذربایجان مساعدت لجستیکی و آموزشی کنیم تا تقویت شود و به راحتی قره باغ را آزاد کند اما او نپذیرفت.»

آیت الله عاملی با بیان یاری‌های ایران نسبت به جمهوری آذربایجان تصریح کرد: در جنگ اخیر نیز ایران در حد بسیار اعلی کمک کرد، کمک بالاتر از این نمی‌شود که رهبر عظیم الشأن انقلاب خود وارد ماجرا شد و جانانه از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و از آزادی تمام خاک آذربایجان دفاع کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل با یادآوری اینکه ایران در زمان جنگ اول قره باغ وضع اقتصادی خوبی نداشت، اظهار کرد: عربستان عمداً آنقدر نفت تولید کرد که نفت به بشکه‌ای ۶ دلار رسید اما ایران در اردوگاه‌هایی که خود احداث کرده بود سال‌ها به آوارگان قره‌باغ رسیدگی کرد به طوری که وقتی «حیدر علی اف» از اردوگاه آوارگان بازدید کرد گفت: «اینجا از کاخ من بهتر است» در برابر همه مساعدت‌ها تنها خواسته ما این بود که «هل جزاء الاحسان الا الاحسان» انتظار ما رعایت احسان و رعایت حق همسایگی است.

وی افزود: اینجانب در طول اشغال قره باغ آنقدر از آذربایجان دفاع کردم که سفیر آذربایجان به اردبیل آمد و دعوت شخص رئیس جمهور آذربایجان را به من ابلاغ کرد که در «مسجد حیدر باکو» که مسجد بسیار مهمی است منبر بروم هرچند توفیق حضور حاصل نشد.

آیت الله عاملی با اشاره به مشکلاتی که آذربایجان برای تردد تریلی‌های ایرانی ایجاد کرده است گفت: برای ما خیلی سنگین است که ۲۵ سال مسیر بیله سوار به نخجوان را در اختیار آذربایجان گذاشتیم اما آنها از چند کیلومتر نگذاشتند تریلی‌های ما رد شوند و آنها را جریمه و ۲ نفر را زندانی کردند.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: وقتی رئیس جمهور آذربایجان رسماً اعلام می‌کند که از ایران به ارمنستان سلاح نرفته برای ما خیلی سنگین است که مطبوعات رسمی این کشور با تاکید تمام و به طور مستمر می‌نویسند که «ایران به ارمنستان سلاح می‌فرستد» تا مردم آذربایجان به ایران کاملاً بدبین شوند در ترکیه نیز مطبوعات و رسانه‌ها در نشر این دروغ سنگ تمام گذاشتند تا ملت بزرگ ترکیه به ایران به چشم دشمن درجه یک نگاه کند در حالی که ایران ذخیره روز مبادای همسایگان خود است این مسئله در کودتای ترکیه نیز کاملاً معلوم شد.

وی با تبیین نقش بازیگران فرامنطقه ای در حواشی ایجاد شده گفت: در اینجا ایران و آذربایجان باید توجه کنند که قدرت‌های بزرگ در منطقه درصدد آتش‌افروزی هستند، دشمنان ایران در حال سازماندهی تحریم کامل اقتصادی ایران هستند لازم به ذکر است که آمریکا سه هفته قبل گفت که «مهلت مذاکره با ایران در حال اتمام است ایران باید سریع به پای مذاکره برگردد» و بعد از آن سخن و گذشت چند روز اوضاع قفقاز ملتهب شد این تهدید آمریکا برای تمام کشورهای منطقه تکلیف ایجاد می‌کند که مواظب امنیت خود باشند.

آیت الله عاملی در خاتمه افزود: سخن آخر اینکه فرمایش مقام معظم رهبری را که اخیراً در خصوص آذربایجان فرمودند، در کشور آذربایجان به اشتباه تهدید حساب کردند در حالی که هیچ تهدیدی در کار نیست و بلکه ایشان درصدد بیان یک سنت قطعی آفرینش است که اگر برای کسی خیرخواهی نکنیم و برای او چاه بکنیم خودمان نیز در آتش آن گرفتار خواهیم شد.

انتهای پیام/

منبع