حبیب‌الله آسوده در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، اظهار کرد: با مدیریت جهادی در دولت سیزدهم تلاش بر حل مشکلات مددجویان و گروه‌های نیازمند جامعه است که در حوزه اشتغال و مسکن فعالیت‌ها و اقدامات مؤثری را شاهد هستیم. وی تصریح کرد: کمیته امداد به تنهایی قادر نیست در […]

حبیب‌الله آسوده در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، اظهار کرد: با مدیریت جهادی در دولت سیزدهم تلاش بر حل مشکلات مددجویان و گروه‌های نیازمند جامعه است که در حوزه اشتغال و مسکن فعالیت‌ها و اقدامات مؤثری را شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: کمیته امداد به تنهایی قادر نیست در این شرایط سخت اقتصادی تمام نیازمندی‌های مددجویان را پاسخگو باشد بلکه با رویکرد توان‌افزایی و ارزش افزوده‌ای که به کمک‌های مردمی می‌دهیم، خدمتی مضاعف به بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مددجوی تحت پوشش داشته باشیم.

معاون توسعه و مشارکت‌های کمیته امداد گفت: با احتساب خانواده‌های این مددجویان در کشور، بیش از پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از خدمات کمیته امداد، نهادهای حمایتی و انقلابی بهره‌مند هستند که ما در گام نخست تقویت معیشت و در کنار آن تأمین مسکن مددجویان را در اولویت قرار دادیم.

آسوده افزود: در قالب طرح جهش تولید مسکن ۳۶۰ هزار واحد مسکونی با وزارت راه و شهرسازی توافق شده تا احداث آن در اولویت اصلی باشد.

وی به ۲ رویکرد کمیته امداد در سال‌جاری در حوزه تأمین مسکن اشاره کرد و ادامه داد: در گام نخست پرداخت ودیعه مسکن با همکاری بانک‌های عامل و صندوق امداد ولایت است که تا ۵۰ میلیون تومان پرداخت مبالغ ودیعه مسکن را شاهد هستیم.

آسوده در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تولید و خرید مسکن نیز برای ۳۴ هزار مددجو در اولویت دیگر کمیته امداد است که احداث و خرید این واحدها در برنامه‌ریزی‌های اصلی قرار گرفته است.

وی تعمیر و بهسازی ۴۵ هزار واحد مسکن مددجویان را نیز از دیگر اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها عنوان کرد و گفت: در این حوزه تمام تلاش ما بر این است تا پاسخی مناسب به درخواست جامعه هدف بدهیم.

کمیته امداد در مسائل فرهنگی، اشتغال و مسکن متمرکز شده است

معاون توسعه و مشارکت‌های کمیته امداد به شرایط سخت اقتصادی و بی‌ثباتی‌ها در این حوزه اشاره کرد و افزود: ما بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی امام را نیز در کنار خودمان به عنوان حامی و پشتیبان احساس می‌کنیم و تلاشمان بر این است تا گره از مشکلات خانواده‌های نیازمند بگشاییم.

آسوده به ارزش خدمات مردم نیز اشاره کرد و ادامه داد: در هشت ماهه امسال در چهار حوزه اکرام ایتام، شبکه‌های مردمی، صدقات و زکات بیش از ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این منابع با کمک و حمایت ۱۰ هزار مرکز نیکوکاری در کشور جمع‌آوری و در اختیار نیازمندان قرار گرفته است.

آسوده فعالیت ۱۰ هزار مرکز نیکوکاری را با محوریت مسجد، محله و امام جماعت یادآور شد و اضافه کرد: توانمندسازی نیازمندان وظیفه اصلی کمیته امداد است ولی در این راستا به هیچ وجه به دنبال ایجاد بنگاه اقتصادی نیستیم.

وی تنوع منظومه‌های توانمندسازی را در یک فرآیند تدریجی برای خانواده‌های تحت پوشش یادآور شد و بیان کرد: در ابعاد مختلف اعم از فرهنگی، اشتغال و مسکن سعی ما بر این است تا پشتیبانی و حمایت لازم را از خانواده‌های نیازمند انجام دهیم.

۲۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی پرداخت می‌شود

معاون توسعه و مشارکت‌های کمیته امداد تنوع اشتغال کمیته امداد را در سال‌جاری ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرد و ادامه داد: از یک میلیون تعهد شغلی دولت، بخش عظیمی متعلق به کمیته امداد است که در قالب طرح‌های خرد و بنگاه‌های بزرگ اجرایی و عملیاتی می‌شود.

آسوده ضرورت پرداخت ۲۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات را در این حوزه یادآور شد و اظهار کرد: ۵۰ تا ۶۰ درصد این اعتبارات تاکنون جذب شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما اشتغال ایجاد شده را به دقت رصد کرده و در قالب ناظرهای منطقه‌ای و محلی طرح‌های اجرا شده را مورد توجه قرار می‌دهیم که ۸۵ تا ۹۰ درصد این طرح‌ها در بررسی‌ها شرایط پایداری داشتند.

آسوده رویکرد کمیته امداد را حمایت از زنجیره‌های کسب و کار و تثبیت اشتغال اعلام کرد و گفت: مدل اشتغال ما بومی و منطقه‌ای است و متناسب با مزیت مناطق، ایجاد فرصت‌های اشتغال را با قوت و قدرت انجام می‌دهیم.

آمار تحت پوشش‌ها رو به کاهش نیست

معاون توسعه و مشارکت‌های کمیته امداد افزود: ۱۰ هزار مرکز نیکوکاری در سطح کشور به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیازمند خارج از قواعد کمیته امداد و بهزیستی خدمات ارائه می‌کنند که بیشتر محله‌محور و مسجدمحور است.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در ایام کرونا و در ۲، سه سال گذشته این مجموعه‌ها در حوزه خدمت‌رسانی به مردم پیشران و پیشتاز بوده و به عنوان بازوان نظام در رفع فقر محلات و جلب رضایت مردم حرکت‌های مؤثری را انجام دادند.

آسوده صیانت از نیک خیرین و صیانت از مراکز نیکوکاری را با حسابرسی‌های مردمی و مالی یادآور شد و اضافه کرد: آمار تحت پوشش کمیته امداد هر چند رو به کاهش نیست اما بهتر است به جای آمار، ما در صدد رفع آسیب‌ها برای گروه‌های مختلف جامعه باشیم.

وی بهبود وضعیت اقتصادی مردم را از اولویت‌های دولت و نهادهای حمایتی عنوان کرد و گفت: تا زمانی که همه دلسوزان پای کار نیایند، گذر از این شرایط سخت اقتصادی امکان‌پذیر نیست و قطعاً هم و غم ما بر این است تا نیت مردم را با ارزش افزوده بیشتر به دست نیازمندان برسانیم.

معاون توسعه و مشارکت‌های کمیته امداد افزود: عده‌ای در صدد شبهه‌افکنی هستند تا به این نهاد انقلابی ضربه بزنند در حالی که کمیته امداد هزینه اجرای خود را از وجوهات مردم برداشت نمی‌کند بلکه تمام منابع حاصل از صدقات و وجوهات مردم در استان‌ها و شهرهای مورد نظر هزینه می‌شود.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر