به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، غلامعلی حداد عادل صبح شنبه در مراسم گرامیداشت روز حکیم نظامی و اختتامیه هنرواره خوشنویسی «ایران دل» در مجتمع فدک اردبیل اظهار کرد: وحدت، دیانت و صیانت که شعار بزرگ مرد پیش از مشروطه مدرس بود، در اردبیل محقق شده و بزرگداشت حکیم نظامی باید در استانی همچون اردبیل […]

به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، غلامعلی حداد عادل صبح شنبه در مراسم گرامیداشت روز حکیم نظامی و اختتامیه هنرواره خوشنویسی «ایران دل» در مجتمع فدک اردبیل اظهار کرد: وحدت، دیانت و صیانت که شعار بزرگ مرد پیش از مشروطه مدرس بود، در اردبیل محقق شده و بزرگداشت حکیم نظامی باید در استانی همچون اردبیل و در چنین چشم‌انداز بزرگ ارزیابی شود.

وی با اشاره به اینکه حکیم نظامی گنجوی یکی از ۵ شاعر بزرگ در مرز تاریخ ادبیات فارسی است، تصریح کرد: مقام او در ردیف مولوی، سعدی و حافظ گنجانده شده و گوهری ارزنده و تابناک از گنجینه جواهرات معنوی و فرهنگی ایران است.

حداد عادل با تقدیر از بانیان برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی گفت: آیت‌الله عاملی که قافله‌سالار این کاروان است، بینش صحیح و عمیق خود را از نظامی گنجوی با بزرگداشت این مقام ارزشمند به ظهور و بروز رساند.

معرفی نظامی گنجوی وظیفه ملی و انقلابی

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه استکبار با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم در صدد سلب چنین اسوه‌ها و اسطوره‌های ادبی ماست، افزود: شناخت نظامی و معرفی این شاعر بزرگ به نسل آینده و جوانان از وظایف ملی، اسلامی و انقلابی ماست.

وی نظامی را شاعری پرکار با حدود ۲ هزار بیت شعر شیرین، دلپذیر، خوش لفظ و خوش مضمون معرفی کرد و ادامه داد: به ۲ دیوان نظامی، ۵ اثر بزرگ وی که به خمسه نظامی مشهور است نه تنها در ادبیات فارسی ایران بلکه در جهان شهره شده است.

حداد عادل در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: باید اذعان کرد همان‌گونه که رستم با شاهنامه وارد فرهنگ ایران شد و در همه جا گسترش یافت، لیلی و مجنون نیز با نظامی شهرت یافته و در تاریخ ادبیات فارسی جای بحث فراوان دارند.

وی اضافه کرد: یکی از خصوصیات بارز ۵ گنج نظامی که از قرن ششم سروده شده، تازگی مفاهیم و معانی اشعار آن است که امروز نیز مونس و شمع محفل اهل ذوق، ادب و هنر در سراسر قلمرو زبان فارسی است.

حداد عادل بیان کرد: اشعار نظامی گنجوی به اندازه‌ای گیرا و جذاب بوده که اهل هنر را دعوت کرده تا بالاترین هنر خود را در خوشنویسی و مجلس‌سازی خمسه نظامی به کار گیرند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: حکیم نظامی گنجوی نه تنها یکی از ذخایر هنری و ادبی ایران بلکه از گنجینه‌های شعری جهان است که کتاب‌های وی به صورت هنرمندانه در جای جای جهان گسترش یافته است.

حداد عادل تصریح کرد: امروز به هر یک از موزه‌های فاخر دنیا که مراجعه کنیم با افتخار یکی از کتاب‌های خمسه نظامی را عرضه می‌کنند که این برای مرز و بوم ایران افتخاری بزرگ است.

وی گفت: با اینکه نظامی شاعری اهل سنت بوده اما عشق و ارادت خود به اهل بیت به ویژه محبت خود را به امام علی (ع) پنهان نمی‌کند و اشعار او همه به جنبه اعتقادی و زهد و تقوا آراسته است.

حداد عادل افزود: در ادب ایران کمتر کسی شایسته نام حکیم بوده اما ما با کمی تأمل در اشعار نظامی در می‌یابیم که تحمیدیه‌هایی که او سروده ابزاری برای حکمت نظامی بوده و در تمام اشعار وی اعتقاد به خدا و توحید به زیباترین بیان آمده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: هیچ کهنگی و پیچیدگی در شعر وی دیده نمی‌شود و در عین حال بیان عمیق مفاهیم و ارائه ترجمانی از قرآن اشعار نظامی را غنی‌تر ساخته است.

حداد عادل اضافه کرد: اینکه ادعا می‌شود نظامی ایرانی نیست، شعر فارسی هم ندارند و اخیراً نیز در اقدامی سخیفانه اشعار نقش بسته بر آرامگاه او را برداشته‌اند، همچون انکار روز روشن نامفهوم و تعجب‌آور است بلکه تمام اهل معرفت و اهل خرد می‌دانند که انکار حقایق برای هیچ کس اعتبار نمی‌آورد.

وی بیان کرد: امروز اگر آرامگاه نظامی در داخل مرزهای ایران نیست، بدین معنا نیست که نظامی به فرهنگ ایرانی، اسلامی تعلق ندارد بلکه این را نشان می‌دهد که سایر کشورها اگر قصد مصادره نظامی را دارند همگی نشانگر بزرگی و عظمت گنجینه‌های ادبی ایران است.

حداد عادل ادامه داد: در تمام موزه‌های بزرگ جهان آثار هنری این شاعر ایرانی دیده می‌شود و همه به ایرانی بودن نظامی اذعان دارند.

وی اظهار کرد: اما جای تأسف است نظامی را آن طور که باید خودمان نیز نشناختیم و در پاسداری از این ذخایر فرهنگی و تاریخی همت نشده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اشعار نظامی را که در دهه‌های قبل و در نقالی‌ها سروده می‌شد، یک رسانه اعلام کرد و گفت: امروز باید با ورود چنین فرهنگی در بین مردم و خوانش شعرهای این شاعران بزرگ، مفاهیم دلنشین ادبی آنها در بین خانواده‌ها و جوانان رواج یابد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، در پایان این مراسم با حضور امام جمعه اردبیل، نمایندگان مردم اردبیل در مجلس، رئیس حوزه هنری ایران اسلامی و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از کتاب نظامی گنجوی رونمایی شد.

انتهای پیام/

منبع