روح الله شاهی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، خرد جمعی را از بایسته‌های عقلی در حکومتی مردم سالار دانست و اظهار کرد: این اصل مهم از عوامل کارآمدی یک نظام اسلامی بوده و شوراهای اسلامی شهر و روستا با هدف عمل به این مهم و بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی در تصمیم‌سازی‌های کلان شهری […]

روح الله شاهی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، خرد جمعی را از بایسته‌های عقلی در حکومتی مردم سالار دانست و اظهار کرد: این اصل مهم از عوامل کارآمدی یک نظام اسلامی بوده و شوراهای اسلامی شهر و روستا با هدف عمل به این مهم و بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی در تصمیم‌سازی‌های کلان شهری و به عنوان نماد و مظهری مهم از مردم سالاری دینی تشکیل شده‌اند که چنین نهادی می‌بایست به خط مشی‌ها پایبند باشد.

وی یکی از کارکردهای اصلی و محوری مردم‌سالاری را توجه به بحث شفافیت عنوان و اضافه کرد: شفافیت همواره یکی از اساسی‌ترین مطالبات مردم از مسئولین و همچنین از اصلی‌ترین عوامل افزایش اعتماد عمومی بوده که بررسی ساختارهای تصمیم‌گیر در کشورهای توسعه یافته بیانگر این است که شفافیت کوتاه‌ترین مسیر اعتمادسازی میان مسئولین یک حکومت و مردم بوده است.

این فعال سیاسی ادامه داد: تاریخ تحولات تمدنی همواره اثبات کرده که هرچه فاصله میان مردم و مسئولین کاهش پیدا کرده، علاوه بر کاهش فساد، اثربخشی اقدامات را به‌دنبال داشته است، چرا که همکاری و مشارکت شهروندان در امور شهری، به عنوان اصلی‌ترین رکن هر شهر، تأثیر مستقیم در کیفیت اجرای تصمیمات حاکمان شهری داشته است.

شاهی همچنین با اشاره به اینکه ایجاد اعتماد متقابل میان مردم و مسئولان، موجب افزایش حس اعتماد به نفس در مسئولان و در نتیجه اتخاذ تصمیمات قاطع می‌شود، تصریح کرد: اکنون که در آستانه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار گرفته‌ایم، نگاهی گذرا به عملکرد شوراها در دوره پنجم نشان می‌دهد که هر اندازه از شفافیت فاصله گرفته‌ایم، همان اندازه فساد و عملکردهای فسادزا نیز افزایش یافته است.

وی به بحث دستگیری اعضای پارلمان محلی و انحلال شورای شهر در برخی شهرهای کشور اشاره کرد و متذکر شد: در این راستا آنچه ضروری است مطالبه شفافیت از کاندیداهای دوره ششم بوده و تجربه هم نشان داده است که نماینده‌ها آنچه که از شفافیت ادعا می‌کنند، بیشتر نمایشی از شفافیت است و آنچه که نیاز است شفاف سازی عملکردها، اقدامات، برنامه‌ها و سوابق کاری کاندیداها است.

داعیان تصمیم‌ساز در نهاد شهری باید صلاحیت خود را به اثبات برسانند

مسئول گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری ناحیه بسیج دانشجویی استان اردبیل در خصوص راه‌اندازی جنبش «ازما» در پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان این جنبش عمومی را اقدامی ارزشمند خواند و گفت: راه‌اندازی جنبش «ازما» جهت دعوت از کاندیداهای شورای شهر برای معرفی برنامه‌ها و عملکرد خودشان بوده و به عقیده من یکی از بی‌نظیرترین و با فکرترین اقدامات عمومی کشور با تلفیق سیاست و جامعه در این سال‌ها بوده که بی‌شک هر کس که داعیه تصمیم‌سازی در یکی از اصلی‌ترین نهادهای کشور را دارد، بایستی صلاحیت خود را به مردم اثبات کند.

شاهی جنبش «ازما» را جدای از آنچه که در بررسی صلاحیت‌ها توسط نهادهای نظارتی اتفاق می‌افتد دانسته و افزود: این موضوع محل اثبات اثربخشی برنامه‌های کاندیداهاست و مطالبه شفافیت و پاسخگویی همان چیزی است که همواره جای خالی آن در جامعه احساس شده است و موفقیت آن می‌تواند در اعتمادسازی میان مردم بسیار مؤثر باشد.

وی ادامه داد: این اقدام علاوه بر کارکرد اعتمادسازی آن، می‌تواند کارزاری برای سنجش صلاحیت‌های تخصصی کاندیداها نیز باشد؛ به عبارتی آنچه همواره مشاهده می‌شود نبود تخصص در اعضای شورای شهر و به تبع آن اختلال در اصلی‌ترین نهاد تصمیم‌ساز شهری است چرا که عملکرد مناسب شورا می‌تواند پویایی شهر را بهبود بخشیده و نهاد اجتماعی شهر را طراوت بخشد.

این کارشناس متذکر شد: چیزی که همواره جای خالی آن احساس شده و تصمیمات غیرکارشناسی نه تنها آسایش شهروندان را سبب نشده، مشکلات فراوانی را نیز ایجاد کرده است. بنابراین من ضمن حمایت از این اقدام ارزشمند، از تمامی کاندیداهای شورای اسلامی شهر دعوت می‌کنم با شرکت در جنبش «ازما» خود را در بوته آزمایش کارآمدی قرار دهند و زمینه انتخاب اصلح را برای مردم فراهم سازند.

تن شهر تحمل بی‌مهری پدرخوانده‌ها را ندارد

مسئول گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری ناحیه بسیج دانشجویی استان ضمن ابراز نارضایتی از عملکرد شورای شهر در اردبیل اظهار کرد: هم‌اکنون با گذشت پنج دوره از شورای شهر اردبیل، بی‌شک تن رنجیده شهر دیگر تحمل بی‌مهری پدرخوانده‌های شهر را ندارد و بدون تردید دوران باندبازی‌های طایفه‌ای گذشته است و مردم تحمل کارنامه‌های ناموفق شوراها را ندارند. شوآف‌های تبلیغاتی دیگر رنگ باخته‌اند و اکنون زمان ارائه برنامه و راهکارهای عملیاتی برای تحقق توسعه و تعالی شهری است.

شاهدی اذعان کرد: آنچه که در این سال‌ها به وضوح خود را نشان داد، جلسات بی‌نتیجه و کم‌ثمر شورا و به‌دنبال آن عملکرد ضعیف شهرداری و ناتوانی اعضای شورا در پاسخگو نمودن متولیان شهری بوده است. در نتیجه اگر مردم شریف اردبیل انتظار تحقق شهری مترقی را دارند، رأی به برنامه‌ها را در دستور کار داشته باشند نه وعده‌های افسانه‌ای و تو خالی، که در غیر این صورت تجربه زجرآور بی‌مبالاتی مسئولان شهری برای ۴ سال دیگر نیز تکرار خواهد شد.

وی بینش سیاسی مردم در تحقق آرمان‌های شهری مؤثر دانست و اضافه کرد: آنچه که برای ساختن یک شهر ایده‌آل لازم است بستگی مستقیمی به بینش سیاسی شهروندان و انتخاب صحیح آن‌ها دارد و شهری که مسئولان آن در نتیجه پول‌پاشی‌های مسئله دار و ارتباطات فامیلی و قومی انتخاب شده‌اند، نباید انتظار پیشرفت داشته باشد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: بی‌شک آنهایی که سعی در اغوای مردم از طریق خرید کانال‌های پرمخاطب و پنهان ساختن عملکرد تقریباً هیچ خود در پس هیاهوی رسانه‌ای دارند، راهی از پیش نخواهند برد و آنچه که نصیبشان می‌شود یک نه بزرگ از سوی مردم فهیم اردبیل است.

شاهی بار دیگر به طور جدی از کاندیداهای شورای شهر اردبیل خواست تا با شرکت در جنبش «ازما» در این فرصت اندک باقیمانده با آنچه در توان دارند پیش آمده و به دور از هرگونه صحنه‌سازی و اغفال اذهان عمومی نسبت به ورود به عرصه رقابت اقدام کنند.

انتهای پیام/

منبع