سمیه شوریابی؛ بازار: دکتر مهرناز سلطانی کارشناس و مدرس بازار سرمایه در تحلیلی که از روند بازار بورس در سال ۱۴۰۲ ارائه داد اظهار داشت: سال ۱۴۰۲ می‌تواند سال خوبی برای بازار بورس باشد به شرطی که موانع سیاسی و اقتصادی قبلی و تصمیمات یک شبه مدیران، گریبان آن را نگیرد. حل مشکلات بازار در […]

سمیه شوریابی؛ بازار: دکتر مهرناز سلطانی کارشناس و مدرس بازار سرمایه در تحلیلی که از روند بازار بورس در سال ۱۴۰۲ ارائه داد اظهار داشت: سال ۱۴۰۲ می‌تواند سال خوبی برای بازار بورس باشد به شرطی که موانع سیاسی و اقتصادی قبلی و تصمیمات یک شبه مدیران، گریبان آن را نگیرد.

حل مشکلات بازار در جهت صعود منطقی آن

سلطانی می گوید: یکی از مشکلات اصلی بازار، تحریم ها می باشد که باعث شده تأمین مواد اولیه با مشکل روبرو شود و فروش محصولات صادراتی نیز درگیر مشکلات زیادی گردد.

این کارشناس بازار سرمایه نوسانات نرخ ارز و قیمت دلار دستوری را مشکل مهمی خواند که مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان و علی الخصوص گروه شیمیایی، فلزی و معدنی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه اثرات نرخ دلار دستوری را از زمان احمدی نژاد در کشور و صنعت شاهد بوده‌ایم، افزود: نرخ دلار دستوری یک بار دیگر توسط دولت قبل و ارز ۴۲۰۰ تومانی تست شد و گویا بانک مرکزی و دولت فعلی نیز مجدد این بار با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی قصد آزمایش این سیاست غلط را دارد، در واقع شرکت های بورسی برای تأمین منابع، با دلار آزاد ۴۰ هزار تومان و بیشتر هزینه کرده و در فروش با فشار دولت مجبور به استفاده از دلار دستوری می‌شوند که باعث زیان شدیدی به آن‌ها و سهامدارانشان می‌گردد.

نوسانات نرخ ارز و قیمت دلار دستوری مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان و علی الخصوص گروه شیمیایی، فلزی و معدنی ایجاد کرده است

سلطانی در ادامه گفت: حل این دو مشکل راه را برای پیش‌بینی پذیری بازار که مهمترین رکن بازار است هموار کرده و باعث صعود منطقی بورس خواهد شد.

انتظار بازدهی بالای بورس نسبت به بازارهای موازی در سال ۱۴۰۲

این مدرس بازارهای مالی با تأکید بر اینکه گروه خودرویی در گروه‌های بازار با توجه به صحبت‌ها در مورد افزایش قیمت خودروها می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و سودهای خوبی را برای سهامداران بسازد، افزود: لازمه این روند برقراری آرامش در این گروه می باشد در عین اینکه التهابات عجیب انتهای سال گذشته و بحث‌هایی چون بورس کالا، قرعه کشی و … برای این گروه بسیار گران تمام خواهد شد.

سلطانی همچنین با اشاره به گروه شیمیایی، بیان داشت: گروه شیمیایی با توجه به صادراتی بودن محصولات آن نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد ولی لازمه آن مشخص شدن نرخ خوراک است، نرخ خوراک بسیار گران قیمت تر از میانگین جهانی در سال گذشته و دستورات فروش به نرخ ارز ارزان قیمت و … مشکلاتی هستند که باید در این گروه مرتفع شوند همچنین مشکل دیگر این گروه بدهی های سنگین دولت به اوره سازها می باشد که عدم پرداخت آن‌ها به این شرکت‌ها در واقع برداشت از جیب سهامداران است.

یکی از مشکلات گروه شیمیایی بدهی های سنگین دولت به اوره سازها می باشد که عدم پرداخت آن‌ها به این شرکت‌ها در واقع برداشت از جیب سهامداران است

این تحلیلگر بازارهای مالی در ادامه با عنوان گروه فلزات و معدنی، ابراز داشت: گروه فلزی و معدنی شرایطی مشابه گروه شیمیایی از نظر نرخ ارز دارند و با توجه به اینکه قیمت‌های جهانی نیز در کف های بلندمدتی قرار دارد می‌توانند مورد توجه قرار گیرند، ریسک اصلی این گروه قطعی گاز و آب در تابستان است که باید دید این ریسک چگونه مدیریت می‌شود.

وی نیز در رابطه با گروه سیمان، دارو و همچنین گروه غذایی افزود: گروه سیمان با توجه به عرضه سیمان در بورس کالا مشکل فروش ندارد و اگر قطعی گاز نداشته باشند از گروه‌های خوب بازار است، در گروه دارویی نیز با حذف ارز ترجیحی در سال گذشته شاهد یک رشد در آن‌ها بودیم و این رشد در سال جاری با توجه به عملکرد شرکت می‌تواند ادامه دار باشد، گروه غذایی نیز شرایط مشابهی دارد و چنانچه افزایش قیمت مواد اولیه رخ ندهد و عملکرد شرکت ها به روال سال پیش باشد این گروه نیز می‌تواند گروه خوبی جهت بررسی و خرید باشد.

بورس در پی بازدهی بیشتر

دکتر سلطانی در نهایت برای بازار بورس در سال ۱۴۰۲، اوضاع خوبی را متصور دانست و خاطرنشان کرد: انتظار داریم بازار بورس با توجه به شرایط سال‌های گذشته رشد بیشتری نسبت به سایر بازارها داشته باشد اما این رشد لزوماً به معنی رشدهای چند صددرصدی همانند سال ۹۹ نیست بلکه بازدهی بیشتر از سایر بازارها و تورم مدنظر است.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار