به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ندای شمالغرب اردبیل به نقل از راه دانا؛ طی سال های اخیر رسانه های مختلف، بارها از وضعیت وخیم صندوق بازنشستگی کشوری، گزارش هایی را منتشر کرده اند، اما لابی قدرتمند مدیران صندوق بازنشستگی در نهادهایی مانند مجلس شورای اسلامی مانع تغییر و تحول در صندوق بازنشستگی کشوری شده است. […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ندای شمالغرب اردبیل به نقل از راه دانا؛ طی سال های اخیر رسانه های مختلف، بارها از وضعیت وخیم صندوق بازنشستگی کشوری، گزارش هایی را منتشر کرده اند، اما لابی قدرتمند مدیران صندوق بازنشستگی در نهادهایی مانند مجلس شورای اسلامی مانع تغییر و تحول در صندوق بازنشستگی کشوری شده است. با کنار رفتن اسلامیان از صندوق بازنشستگی کشوری و روی کار آمدن جمشید تقی زاده، روند انتصابات و لابی های صورت گرفته در صندوق به سمت و سوی دیگری حرکت کرد.   تقی زاده که با لابی و فشار مسعود پزشکیان و سلمان خدادادی به مدیرعاملی صندوق بازنشستگی کشوری رسیده بود، در ادامه نیز انتصاب های خاصی را در دستور کار خود قرار داد.   یکی از این انتصاب های حاشیه ساز، انتصاب ولی آذروش نماینده رد صلاحیت شده مجلس به عنوان مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا بود؛ انتصابی که به دلیل عدم تائید آذروش از سوی سازمان بورس پس از گذشت ۳ سال از انتصاب، به صورت غیر قانونی ادامه دارد.   اما لابی گری قدرتمند حامیان مجلسی تقی زاده به اینجا ختم نمی شود.  

تقی زاده؛ بازنشسته ای که حتی قانون هم تغییرش نداد!   نکته قابل تامل اینکه جمشید تقی زاده، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری باید چند روز قبل بر اساس قانون منع به کارگیری بازنشستگان، از سمت خود خداحافظی می کرد، اما وی همچنان به عنوان رئیس صندوق در حال ادامه فعالیت است.   بر اساس مدارک موجود، تقی زاده که در تاریخ ۱ شهریور ماه سال ۵۸ به استخدام دولت در آمده، در سال ۸۷ بازنشست شده است. وی مدعی است که پس از چندی اعاده به کار شده و به همین دلیل می تواند، با سیستم های دولتی ادامه همکاری داشته باشد، در حالی که بر اساس اعلام صریح قانون، حتی افرادی که پیش از تصویب این قانون اعاده به کار داشته اند نیز باید از سمت خود کنار بروند. تقی زاده اما همچنان در برابر این کنار رفتن مقاومت می کند و حتی فشارهای محمد شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز نتواسته به برکناری تقی زاده منجر شود. گفته می شود حمایت های کامل پزشکیان و خدادادی که هر دو همشهری و دوست نزدیک تقی زاده هستند، مانع از تغییر وی شده و شریعتمداری نیز نگرانی هایی درباره فشارهایی این لابی پس از برکناری تقی زاده دارد.  

«ژن خوب» یکی از اقوام پزشکیان، رمز لابی صندوق بازنشستگی در مجلس!   همین چند ماه قبل و در جلسه استیضاح علی ربیعی وزیر سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی بود که یکی از نمایندگان مجلس از حضور دختر مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در شرکت پتروشیمی جم، وابسته به شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (آتیه صبا) خبر داد.   پزشکیان اگر چه این موضوع را رد نکرد، اما مدعی شد که دخترش پیش از حضور ربیعی در مقام وزارت، در این سمت منصوب شده است.   طی روزهای گذشته اما زمزمه های یک انتصاب جدید در یکی از شرکت های تابعه صندوق بازنشستگی کشوری، به گوش رسید.   حدود سه ماه پیش فردی به نام «حسن مجیدی» به عنوان قائم مقام شرکت ایرانگردی و جهانگردی از شرکت های تابعه صندوق بازنشستگی، منصوب شد؛ بررسی ها نشان می دهد که مجیدی در واقع همسر زهرا پزشکیان و یکی از اقوام مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی است که بدون هیچ گونه سابقه مهم مدیریتی و اجرایی، به عنوان قائم مقام شرکت منصوب شده است.   جالب تر آنکه این حکم از سوی مهرداد تاوتلی به عنوان مدیرعامل شرکت ایرانگردی و جهانگردی صادر شده که شبهه هایی درباره ارتباطات وی با بابک زنجانی، متهم بزرگ اقتصادی کشور، وجود دارد.   این انتصابات های مساله دار در کنار، ناکارآمدی بی سابقه در شرکت های صندوق بازنشستگی کشوری، قطعا نوید آینده مناسبی را برای صندوق بازنشستگی کشوری و خانواده بزرگ بازنشستگان به عنوان مالکان اصلی صندوق، نخواهد داد.   حال مشخص نیست که پزشکیان و دیگر حامیان مدیریت صندوق بازنشستگی چه پاسخی برای حمایت های همه جانبه از حضور غیرقانونی تقی زاده و آذروش در صندوق بازنشستگی دارند و آیا انتصاب نزدیکان آنها می تواند دلیلی برای این حمایت ها باشد یا خیر؟   البته باید دید شریعتمداری، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی که با شعار جوان گرایی سکان هدایت وزارتخانه را بدست گرفت، می تواند شعارهای خود را در برابر این لابی پرنفوذ، عملی کند یا شعارهای وی تنها در حد شعار باقی خواهد ماند.  

        انتهای پیام/