بازار؛ گروه خودرو: عصر روز گذشته در شرکت ساپکو گروه صنعتی ایران خودرو نشستی در خصوص تبیین فرصت‌های اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو را برگزار کرد. در این نشست مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، ابوالفضل خلخالی معاون مدیرکل و رئیس گروه فناوری معاونت حمل و نقل وزارت صمت، زنجیره تامین و […]

بازار؛ گروه خودرو: عصر روز گذشته در شرکت ساپکو گروه صنعتی ایران خودرو نشستی در خصوص تبیین فرصت‌های اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو را برگزار کرد. در این نشست مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، ابوالفضل خلخالی معاون مدیرکل و رئیس گروه فناوری معاونت حمل و نقل وزارت صمت، زنجیره تامین و اصحاب رسانه حضور داشتند. گروه صنعتی ایران خودرو از اردیبهشت ماه امسال تولید کامل خودرو در این گروه صنعتی محقق شده و با تداوم این روند اکنون ثبات در تولید خودروهای ساخت داخل را شاهد هستیم. مساله ای که در دراز مدت می تواند اثر مثبت در کاهش قیمت خودرو در بازار مشروط براصلاح قیمت گذاری دستوری داشته باشد.

افزایش ۱۳۳ هزار دستگاهی تیراژ

مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، به عنوان نخستین سخنران این نشست در خصوص تداوم خودروهای عبور مستقیم، گفت: در حال حاضر شاهد افزایش تیراژ و تولید کامل صددرصدی هستیم، از نظر اقتصادی تولید کامل خودرو بیش از دو هزار میلیارد تومان برای ایران خودرو دستاورد داشته است. از سوی بهبود کیفیت محصولات رخ داده و کاهش بیش از ۲۵ درصدی نمره منفی محصولات تولیدی ایران خودرو در ارزیابی های کیفی ایجاد شده است.

مدیرعامل آبی پوشان جاده مخصوص در خصوص چگونگی تداوم تولید کامل خودروها، اظهارداشت: با شناسایی گلوگاه های تولید، اکنون به طور روزانه و ساعتی قطعات تامین می شود. سوالات و شائبه های در خصوص تولید مستقیم وجود دارد که درست نیست، به طور مثال مجبوریم چیپ‌ست ۲۰ یورویی را به قیمت ۳۰ یورو خریداری کنیم. اگر در برخی موارد هزینه تامین قطعات بیش‌تر شده با بهبود کیفیت و تولید کامل خودرو، این هزینه ها به شدت کاهش یافته است.

بیش از ۹۵ درصد از تولیدات این شرکت داخلی سازی شده است. از ابتدای سال جاری تا ۲۱ آذر ماه تیراژ تولید این گروه صنعتی ۱۳۳ هزار دستگاه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت

خطیبی، در خصوص افزایش تولید محصولات گروه صنعتی ایران خودرو بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد از تولیدات این شرکت داخلی سازی شده است. از ابتدای سال جاری تا ۲۱ آذر ماه تیراژ تولید این گروه صنعتی ۱۳۳ هزار دستگاه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و در تلاش هستیم این تیراژ در فصل زمستان از فصل پاییز بیشتر شود. امیدوارم با تلاش قطعه سازان، کارکنان ایران خودرو و مساعدت وزارت صمت، تولید مستقیم استمرار داشته و شاهد عرضه خودروهای اقتصادی تر و با قیمت تمام شده کم‌تر مشروط به قیمت ثابت باشیم.

افزایش 133 هزار دستگاهی تیراژ ایران خودرو| کمک نظام بانکی افزایش یابد

سال گذشته گروه صنعتی ایران خودرو با مشکلات عدیده ای مانند کیفیت و خودروهای ناقص در پارکینگ ها مواجه بود

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، در خصوص ارائه آمار و گزارشات اشتباه تولید، توضیح داد: در سال های گذشته برای انتشار آمار تولید، تعداد خودروهای ناقص(مکانیکی) را نیز در گزارشات لحاظ می کردند. این درحالی است که خودرو ناقص کالای در حال ساخت محسوب شده و نمی تواند جز آمار باشد. سال گذشته گروه صنعتی ایران خودرو با مشکلات عدیده ای مانند کیفیت و خودروهای ناقص در پارکینگ ها مواجه بود. خودروهای ناقص در پارکینگ های ایران خودرو و سایپا نیز به بیش از ۱۸۰ هزار دستگاه رسیده بود، اما امروز دیگر خبری از این خودروها نیست.

تحریم منجربه داخلی سازی

آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور دومین سخنران این نشست بود که با اشاره به وضع نقدینگی قطعه سازان، گفت: ثبات نظام وصول مطالبات از مشتری و پرداخت به زنجیره تامین و عدالت و رضایت نسبی ایجاد کرده است، حتی اگر این موضوع ظلم علی السویه باشد.

کاهش میزان خواب سرمایه مشتریان یا ایران خودرو به دلیل دپوی خودروهای ناقص در کف کارخانه، کاهش تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و هزینه‌های تعهدات معوق و تاخیر در تحویل خودرو ایجاد کرد

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، افزود: کاهش میزان خواب سرمایه مشتریان یا ایران خودرو به دلیل دپوی خودروهای ناقص در کف کارخانه، کاهش تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و هزینه‌های تعهدات معوق و تاخیر در تحویل خودرو ایجاد کرد. دپوی خودروهای ناقص علاوه بر هزینه‌های انبارداری و افت کیفیت محصولات ایران خودرو به ابزاری برای هجمه به خودروسازان با کاهش عرضه خودرو تبدیل شده و موجب نارضایتی مشتریان، زنجیره تامین و حتی خودروسازان شده بود که با برنامه ریزی اکنون شاهد توقف تولید ناقص و عبور مستقیم تولید هستیم که حاصل ساعت‌ها کار و تلاش شبانه‌روزی بوده است.

وی، افزود: برای طی این فرایند برخی گلوگاه ها وجود دارد گرچه در تولید قطعات برخی خودروهای پرتیراژ با عمق ساخت داخل ۵۵ تا ۷۵ درصد گلوگاه کم‌تری وجود داشت و با تحریم‌های خارجی و داخلی مشکلاتی در زمینه تامین برخی قطعات مانند چیپ‌ست ایجاد شد، اما در خودروهای جدید و کم تیراژ نیز با کمبود قطعاتی مانند چیپ‌ست، میل سوپاپ، رینگ و گیربکس اتوماتیک مواجه هستیم که باید با کمک نظام بانکی در زمینه تامین منابع مالی تیراژ تولید این قطعات افزایش یابد.

محبی نژاد در خصوص نقدینگی قطعه سازان اظهار داشت: مقرر شده تا وزیر اقتصاد در جلسه شورای پول و اعتبار مشکلات تامین نقدینگی را مطرح تا ۳۰ درصد تسهیلات مختص تامین سرمایه در گردش باشد، اکنون تولید در مدار ثابتی قرار گرفته و جریان تامین نقدینگی و مواد اولیه را تثبیت کرده است.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار