حبیب ابراهیم‌پور در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: تعداد شرکت‌های دایر شده دانش‌بنیان در استان اردبیل کم نیست و متناسب با توسعه صنعتی استان این شرکت‌ها فعالیت خود را آغاز کردند هر چند که پارک علم و فناوری استان اردبیل نوپا محسوب می شود. وی تصریح کرد: در این استان در مجموع […]

حبیب ابراهیم‌پور در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: تعداد شرکت‌های دایر شده دانش‌بنیان در استان اردبیل کم نیست و متناسب با توسعه صنعتی استان این شرکت‌ها فعالیت خود را آغاز کردند هر چند که پارک علم و فناوری استان اردبیل نوپا محسوب می شود.

وی تصریح کرد: در این استان در مجموع ۴۸ شرکت دانش‌بنیان نوع یک تا ۳ داریم که ۳۶ شرکت دانش‌بنیان با درجه یک و دو و مابقی شرکت‌ها نیز به شکل هنربنیان هستند.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل گفت: در مقایسه با استان‌های همسایه و همتراز ما نیم درصد سهم کشوری را در این زمینه به خود اختصاص دادیم که متناسب با سهم نیم درصدی توسعه صنایع استان است.

از ۳۶ شرکت دانش‌بنیان در سطح استان تنها ۲ مورد در بخش صنعت است
ابراهیم‌پور فعالیت شش ساله پارک علم و فناوری استان را یادآور شد و افزود: از ۳۶ شرکت دانش‌بنیان در سطح استان تنها دو مورد در بخش صنعت است که انتظار می رود زیرساخت‌های توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی فراهم آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در استان آذربایجان شرقی ۱۶۹ شرکت و آذربایجان غربی نیز ۴۶ شرکت دانش‌بنیان وجود دارد که به نسبت فعالیت طولانی آنها ما در سال‌های اخیر توانستیم هم از لحاظ کمی و هم کیفی همپای این استان‌ها به پیش برویم.

رئیس پارک علم و فناوری اردبیل ضرورت همکاری شهرک‌ها و نواحی صنعتی را در راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان در این مجموعه‌ها یادآور شد و اضافه کرد: ۷ شرکت دانش‌بنیان در بخش کشاورزی، ۸ شرکت در حوزه برق و مابقی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در حوزه‌های مختلف تلاش می کنند تا فعالیت‌های مناسبی را داشته و به درجه تجاری سازی برسند.

 از ۱۷.۵ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده برای پارک، ۳۱ درصد تخصیص یافته است
وی بیان کرد: در استان اردبیل ۵۵۰ مرکز رشد دانشگاهی، دستگاه اجرایی و پارک وجود دارد که ۹۸ شرکت در مرحله تجاری سازی است، ۲۰۰ شرکت در مرحله رشد قرار دارد و مابقی شرکت‌های استارتاپی و در مرحله دریافت مجوزهای قانونی هستند.

ابراهیم‌پور پرداخت تسهیلات به این شرکت‌ها را در کنار سایر حمایت‌های مالی یادآور شد و اظهار کرد: ۳ میلیارد تومان اعتبار در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته و ۱۵ میلیارد تومان نیز قرار است به عنوان خط اعتباری به این شرکت‌ها پرداخت شود.

رئیس پارک علم و فناوری اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در مجموع امسال از ۱۷.۵ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده برای پارک، ۳۱ درصد تخصیص یافته که عمدتا در حوزه فناوری و پژوهش‌های زیربنایی بوده است.

پارک اردبیل در مرحله ورود به سطح ۲ پارک‌های کشور است
ابراهیم‌پور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی یادآور شد و گفت: ما در هفته‌های آینده در نمایشگاه ایران ساخت در تهران حاضر خواهیم شد و در غرفه‌ای مجزا توانمندی های فناورانه و فن‌پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان استان را عرضه خواهیم کرد.

وی ضرورت توجه به برندسازی و حمایت پارک از شرکت‌های فعال در تعامل و ارتباط با فن‌پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان را یادآور شد و افزود: پارک‌های کشور در ۳ سطح یک، ۲ و ۳ رتبه‌بندی می شوند که پارک اردبیل با سابقه ۶ سال فعالیت در مرحله ورود به سطح ۲ پارک‌های کشور قرار گرفته است.

رئیس پارک علم و فناوری اردبیل به مشکلات تجاری سازی محصولات و تعامل بیشتر با امور مالیاتی، صنعت، معدن و تجارت، استاندارد و نهادهای صادرکننده مجوز را یادآور شد و خاطر نشان کرد: امیدواریم با تعامل، ارتباط و همچنین تبلیغ، تشویق و فرهنگسازی در حوزه دانش‌بنیان بتوانیم بیش از گذشته در این عرصه‌ها موفق عمل کنیم.

یک درصد اعتبارات همه دستگاه‌های اجرایی استان متعلق به حوزه پژوهش است
وی با بیان اینکه بعید به نظر می رسد اعتبارات پژوهشی مراکز علمی و دانشگاهی برگشت بخورد، اضافه کرد: یک درصد اعتبارات همه دستگاه‌های اجرایی استان متعلق به حوزه پژوهش است که در طول سال تأمین منابع در این زمینه انجام می شود اما اینکه چقدر از این میزان برگشت می خورد، مشخص و معلوم نیست.

ابراهیم‌پور بیان کرد: به هیچ وجه پول‌پاشی را در پارک علم و فناوری برای طرح‌های اجرایی شاهد نیستیم بلکه به تناسب تصویب طرح و اجرای آن تسهیلات در چند نوبت به کارآفرینان و فناوران پرداخت می شود و به هیچ وجه پرداخت منابع بدون ضوابط و نظارت انجام نمی شود.

رئیس پارک علم و فناوری اردبیل ادامه داد: در یک سال اخیر ما سعی کردیم مراقبت‌های لازم را در این زمینه انجام دهیم تا تسهیلات پرداخت شده در مسیر درست و اجرای طرح‌های تحقیقاتی صحیح باشد.

انتهای پیام/

منبع